نقش پررنگ زن در سبک زندگی خانواده

نقش پررنگ زن در سبک زندگی خانواده

گروه خانواده وسلامت:هر انسانی که به دنیا می‌آید با خود نقش‌های مختلفی را نیز به این دنیا می‌آورد. زنان نیز از بدو تولد تا پایان زندگی و در مسیر طبیعی ۴ نقش را توامان به دوش می‌کشد. به عبارتی در بدون تولد دخترخانواده است، اگر برادری داشته باشد، نقش خواهری نیز همان ابتدا با اوست بعد از آن و زمانی که بزرگتر شود و ازدواج کند نقش همسری نیز به این دو نقش اضافه کند و بعد از بچه دار شدن هم مادر می شود. در گفتگو با دکتر الهه ثباتی، مدرس دانشگاه و مشاور خانواده به بررسی این نقش‌ها می پردازیم.
ثباتی با بیان اینکه زن در این رابطه نیاز دارد که با تمام این نقش‌ها آشنا و آنها را به بهترین شکل ممکن ایفا کند، می‌گوید: آشنایی با این نقش‌ها در خانواده شکل می‌گیرد، محلی که مادر به عنوان اولین زن دلسوز می‌تواند همه این مسایل را به کودک تازه متولد شده قدم به قدم آموزش دهد. در همین دوره است که رفتار مادر تا حدود زیادی باعث شکل‌گیری ساختار رفتاری و اعتقادی کودک می‌شود.
*وقتی دختری متولد می‌شود
این مدرس دانشگاه دخترها را نقش‌پذیرتر و آموزش‌پذیرتر از پسرها می‌داند و براین باور است که آموزش‌های مذهبی نیز در دخترها به مراتب قویتر از پسرهاست. وی عنوان می‌کند که حتی دراندیشه اسلامی دختران رحمت‌هایی از جانب خدا عنوان شده‌اند که برای خانواده‌ای خود خیر و برکت به همراه دارند و خوش یمن هستند.
وی می‌گوید: به دلیل ساختار روحی خاص و همین مساله آموزش پذیربودن، دختران در امور تربیتی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند و به بعد عاطفی آنها نیز باید توجه شود. در همین دوران باید به دختر تکالیفی که در قبال مادر و پدر خود دارد آموخته شود.
*خواهری از جنس باران
خواهری را می‌توان نقش بعدی زنان بعد از تولد و در چهارچوب خانواده به حساب آورد. این نقش در کشور و دین ما جایگاه ویژه‌ای دارد و با نقش دیگری جایگزین نمی‌شود. این مدرس دانشگاه در این باره نیز می‌گوید: در تاریخ اسلام نیز الگوهای زیادی از خواهری‌ها ذکر شده است تا سرمشقی برای همه باشد.وی در این باره به خواهر سیدالشهدا، خواهر حضرت موسی، خواهر امام رضا(ع) و داستان‌هایی از این دست استناد کرد و ادامه داد: در این نقش و برای درخشیدن دختران در این قالب هم خانواده و مادر از اهمیت زیادی برخوردار هستند. همه این خواهران که در تاریخ نام آنها آمده است و سرگذشت منحصر به فردی دارند در دامن مادرهایی فهیم و خاص آموزش دیده‌اند.
*همسری، مهمترین نقش یک زن
ثباتی همسری را آخرین و مهمترین نقش زنان در یک خانواده می‌داند و بر این باور است که در فرهنگ غنی اسلامی- ایرانی ما این نقش از جایگاه والایی برخوردار است. در روایات وآیات متعدد برای زنانی که اسلامی همسرداری می‌کنند جایگاه ویژه‌ای در نظر گرفته شده است و خداوند در کتاب خود به آن وعده بهشت برین را داده است.
وی می‌گوید: در قرآن و سایر تعالیم اسلام حتی ریزنکته‌هایی برای یک ارتباط موثر بین زوجین و راه‌های ارتقا و اعتلای آن بیان شده است. در اندیشه و آموزه‌ها رابطه زن و شوهری همراه با ستاری و عیب پوشی بیان می‌شود.
*سه اصلی که باید رعایت شود
وی بر این باور است که براساس آموزه‌های دینی همسری به ویژه برای زنان باید همراه با سه ویژگی یعنی تمکین، قدردانی و محبت کردم همراه باشد. دکتر محمد اصلانی، رواشناس نیز دراین باره می‌گوید: این سه اصل که کلید طلایی روابط زوجین نیز به حساب می‌آیند در تحکیم و تعمیق روابط اثر زیادی دارند و زمانی به اوج خود می‌رسند که در کردار و گفتار زن توامان اجرا شوند.وی تاکید می‌کند: چنین زنی است که می‌تواند نقش موثر و عمیقی در خانواده داشته باشد و حتی به تغییر سبک زندگی مردان کمک کند. متاسفانه در سال‌های اخیر زوجین زیادی به دلیل تفاوت در سبک زندگی، دست به جدایی می‌زنند، این در حالی است که ما در زندگی گذشته‌ها نیز شاهد این تفاوت‌ها هستیم اما زن و شوهر در کنار هم به خوبی زندگی کرده و بعد از سال‌ها مردم تا حدودی سبک زندگی زن را که اصولا همره با آموزه‌ها مذهبی است، می‌پذیرد اما در دهه اخیر این مساله بسیار کم رنگ شده است و زنان تمایل زیادی به ایفای این نقش حیاتی خود که به تغییر سبک زندگی مردان منجر می‌شود، ندارند.
اصلانی با بیان اینکه چنین زنی در نقش مادری هم می‌تواند سبک زندگی متفاوت و مد نظر رهبری را به فرزندان خود آموزش دهد، می‌گوید: زمان انقلاب اسلامی زنان همپای مردان مردان در بروز ظهور این پدیده تاثیر داشتند،‌ به این ترتیب که هم خود در میدان حاضر شدند و هم با تربیت فرزندانی با اندیشه‌های انقلابی و تشویق همسران خود ایفاگر نقش تغییر تفکر و تحول در سبک زندگی بودند این نقش اکنون نیز می‌تواند وجود داشته باشد منتها در ابعادی متفاوت و متغییر و متناسب با نیاز امروز جامعه.
*فعالیت‌های بیرون خانه‌ای یک زن
ترانه کشوری، کارشناس بهداشت بر این باور است که در دنیای امروز نمی‌توان زنان را از فعالیت‌های خارج خانه‌ای منع کرد. اینان به دلیل شرایط خاص اجتماعی ونیاز به مطرح و بالیدن شدن از یک طرف و نیازهای اقتصادی از طرف دیگر وارد فضای اقتصادی و اشتغال می‌شوند، اتفاقی که سلامت زنان را تا حدودی تهدید می‌کند.وی ادامه می‌دهد: کار کردن و اشتغال خارج از منزل به هر حال با استرس و فشارهای عصبی همراه است همین مساله باعث خستگی زن به خصوص از نظر روحی می‌شود تا حدود بسیار زیادی به خوبی نمی‌تواند از پس وظایف همسری و مادری خود بر بیاید. در صورتی هم که به تمام این وظایف عمل کند به این معناست که فشاری زیادی را متحمل شده است و دچار پیری زودرس می‌شود.
این پژوهشگر براین باور است که در محیط‌های کاری سالم، زن بعد از بازگشت به خانه روحیه بهتری برای حضور در کنار همسر خود را دارد و می‌تواند از آموزه‌های کاری خود برای بهبود روند زندگی بهره ببرد، منتها نباید دو نکته را فراموش کرد، برای محقق شدن این موفقیت مردم باید زن را در کارهای منزل همراهی کند و کار زن باید کم استرس باشد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۴:۲۷ ق.ظ

دیدگاه


4 + سه =