نارنجی پوش‌هایی که بربد‌فرهنگی شهرما سرپوش می‌گذارند

نارنجی پوش‌هایی که بربد‌فرهنگی شهرما  سرپوش می‌گذارند

پروانه کرامتی
گروه اجتماعی:قشری در این جامعه زندگی می کنند که اگر نباشند دنیای اطراف پر از آلودگی می شود، آنها کسانی هستند که همیشه و همه جا با رنج و عذاب زندگی می کنند تا ما با راحتی در جامعه ای تمیز نفس بکشیم. آنها همه جا را برای لذت بردن ما آماده می کنند اما در حالی که دست هایشان از رنج و خستگی تاول می زند و بعدها به پینه هایی تبدیل می شود که یادگار این دوران پر از رنج می شود، یادگار زمان هایی می شود که وقتی مردم خواب بوده اند آنها جارو به دست کوچه ها را جارو می کردند یادگار زمان هایی می شود که در سوز زمستان برای راحت تر شدن عبور و مرور شبانه روز برای بازگشایی جاده ها زحمت کشیدند.
در گرمای تابستان و در ظهرهای سوزناک تیر و مرداد برای تمیز بودن خیابان و کوچه جارو به دست در خیابان ها حضور داشته اند کسانی که درباره شان حرف می زنم پاک بان ها یا رفتگران هستند حتی اسم آنها هم از پاکیزگی خبر می دهد خبر از نظم و انظباط و کار حلال می دهند این قشر از جامعه همان هایی هستند که همیشه و همه جا به خاطر حضور آنها می توانیم بگوییم شهرمان زیباست. آنقدر زیبا و تمیز که هیچ کجا شهر را این طور زیبا نمی توان یافت، به خاطر این قشر زحمت کش که شیوع بیماری ها در ارومیه عزیز بسیار کم حتی ناچیز است چون اگر کسی نبود که زباله ها را جمع کند الان در شهری آلوده زندگی می کردیم و شهرمان آنقدر چهره اش زشت و ناپاک می شد که هیچ کدام از آن زیبایی های به حق فوق العاده به چشم نمی آمد، این قشر از مردم همان هایی که شبانه روز برای به دست آوردن روزی حلال تلاش می کنند گاهی زورشان به زور روزگار نمی رسد اما آنها با گفتن یک یاعلی دست به کار می شوند و دست شان را بر زانوی خود می گذارند و کمر همت برای کسب حلال می بندند.
و مانند عده ای نیستند که دزدی از بیت المال را حق قانونی خود می دانند بلکه آنها در سکوت و خفا مردانه زندگی می کنند و مانند قشر غنی جامعه نیستند که درآمد میلیاردی داشته باشند. هیچ چیز با ارزش تر از آن نیست چون آنها به این نکته مهم که آن همان نان حلال است رسیدند انها مثل کسانی که همین چند وقت پیش معلوم شد حقوق نجومی دریافت می کنند نیستند مثل انها هیچ ادعایی نکردند اما مرد و مردانه برای خانواده شان در حال جنب و جوش هستند و همیشه در حال تکاپو هستند تا انجا که ارومیه عزیزمان همیشه تمیز و زیبا بوده است.
این قشر از جامعه حرف و عمل شان یکی است نام شان همان طور که گفتم یعنی نظافت و پاکیزگی را در عمل نشان می دهند، در کل اقدام و عمل شان یکی است برای شهرمان زحمت می کشند در زمستان و یخبندان استخوان سوز در حالی که کنار بخاری نشسته ایم انها در حال برف روبی هستند تا خدای نکرده مردم در برف شهرمان گیر نکنند در حالی که زمین یخ زده است آنها در حال نمک پاشی هستند انها بی ادعا فقط عمل می کنند و حرف نمی زنند. به یمن وجود انهاست که وقتی در شهر قدم بر می داریم لطافت هوا را حس می کنیم.
اقای شهردار واقعا متشکریم بابت این همکاران تان، آنها مانند کسانی نیستتد که فقط ادعا می کنند، کسانی هستند که در هر انتخابات وعده هایی می دهند و از دریاچه ارومیه مایه می گذارند و مردم هم ادعاهای توخالی انها را باور می کنند، در تبلیغ ها به این قشر توجه نمی کنند تاکنون کسی از این طیف دفاع نکرده و به زندگی انها توجه کند. کاش کمی به این قشر از جامعه توجه شود.
این ها کسانی هستند که با سیلی صورت‌شان را سرخ نگه می‌دارند و زندگی را تا حدودی و آن اندازه که می‌توانند برای اطرافیان و اعضای خانواده‌شان شیرین و آسان کنند ولی این موضوع برای آنها به معنای واقعی کلمه کار بسیاری دشواری است.
تا وقتی ما رعایت نکنیم این زحمت‌کشان مجبور هستند که بی فرهنگی ما را جارو بزنند و اگر ما رعایت نکنیم آنها باید بی‌‌نظمی‌های ما را سامان بدهند؛ بسیاری از افراد قدم برداشتن در این زمینه را شغلی می‌دانند که ارزش مالی و منزلت اجتماعی کمتری دارد بنابراین متاسفانه به این طیف از جامعه از بالا به پایین نگاه می‌کنند که این درست نیست.اگر کسی نباشد به بهداشت محیط‌ ما رسیدگی کند مجبور هستیم که در تعفن زندگی کنیم اگر آنها نباشند کسی نیست که بر بی فرهنگی ما سرپوش بگذارد ؛ ما خیلی از رفتارها را بد تلقی می‌کنیم اینکه زباله‌های مان را وسط شهر بگذاریم خجالت نمی کشیم و شرمنده نمی شویم چون زحمت کشانی هستند که جبران مافات کنند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۶:۴۴ ق.ظ

دیدگاه


چهار − = 1