مقصر گرانی‌ها رئیس‌جمهور است

مقصر گرانی‌ها رئیس‌جمهور است

گروه خبر: نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه رئیس‌جمهور به‌خلاف قانون مجلس، وظایف تنظیم بازار را به وزارت صمت واگذار کرده و بنابراین مقصر این گرانی‌ها رئیس‌جمهور است که با قانون‌شکنی، قوانین مجلس را دور زد.
جلال محمودزاده ، با اشاره به گرانی و کمبود مرغ در کشور و به‌تبع آن در استان اظهار داشت: این مشکل قابل پیش‌بینی بود چون با توجه به عملکرد ضعیف دولت، وضعیت مرغ گران و کمیاب خواهد شد.
وی تصریح کرد: متأسفانه دولت نهاده‌ها را به‌موقع تأمین نکرده و در زمان حاضر تنها ۴۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز مرغداران تأمین شده است و مرغداران ۶۰ درصد نهاده‌ها را از بازار سیاه و آزاد تهیه می‌کنند.
مرغداران نهاده‌های موردنیاز خود را با چند برابر قیمت دولتی تأمین می‌کنند
نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه مرغداران سویایی را که قیمت دولتی آن دوهزار و ۷۰۰ تومان است با کیلویی ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان و ذرت و کنجاله هزار و ۸۰۰ تومانی را نیز به‌قیمت پنج‌هزار تومان تهیه می‌کنند.
وی با ابراز تأسف از اینکه دولت ذخایر راهبردی را در اختیار ندارد و مقدار آن به‌شدت پایین است افزود: در صورتی که برای ۶ ماه باید وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در انبارهای خود نهاده مورد نیاز مرغداران و دامداران را داشته باشند.
دولت اجازه واردات نهاده را به زنجیره‌های تولید نمی‌دهد
محمودزاده اظهار داشت: متأسفانه دولت اجازه نمی‌دهد که زنجیره‌های تولید، به‌اندازه نیازهای خود اقدام به واردات کنند و از سوی دیگر به دست واردکنندگان خاصی واگذار می‌شود و آنها نیز محموله‌ها را در انبارها احتکار می‌کنند و در نتیجه قیمت آن گران‌تر می‌شود.
وی تصریح کرد: بنابراین با توجه به اینکه مرغدار نمی‌تواند نهاده را تهیه کند، قیمت تمام‌شده مرغ افزایش یافته است چون مابقی آن را باید از بازار آزاد خریداری کند و پس از اینکه قیمت مرغ رشد کرد، مرغدار برای اینکه ضرر نکند، باید قیمت مرغی که به بازار عرضه می‌کند متعادل و براساس هزینه‌هایش باشد.
دولت اجازه فروش با قیمت تمام‌شده را به مرغداران نمی‌دهد
نائب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین در این حال سازمان‌های صنعت و معدن و نیز کشاورزی، با سیستم نظارتی خود مرغداران را تحت فشار قرار می‌دهد و اجازه نمی‌دهد که آنان براساس قیمت متعادلی که با توجه به قیمت تمام‌شده است، مرغ را به فروش رسانند و با اجبار خواهان کاهش قیمت آن هستند.وی افزود: پس زمانی که مرغدار مشاهده کرد که ضرر می‌کند، در دور بعدی جوجه‌ریزی نمی‌کند و سالن خود را خالی نگاه می‌دارد و در نتیجه تولید به‌شدت کاهش می‌یابد و بنابراین متأسفانه هم‌اکنون نزدیک ۵۰ درصد مرغداری‌های سطح کشور خالی است و اقدام به جوجه‌ریزی نکرده‌اند چون از یک سو نهاده را نمی‌توانند تهیه کنند و قیمت آن بالا است و از آن سو نیز دستگاه‌های نظارتی به آنها فشار می‌آورند که قیمت را پایین آورند و بنابراین آنان نیز اقدام به تولید نمی‌کنند.
کمبود مرغ سبب افزایش قیمت آن شده است
نائب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: بنابراین زمانی که مرغداران تولید نمی‌کنند، مرغ دچار کمبود می‌شود و در نتیجه قیمت آن افزایش می‌یابد.
وی با اشاره به قانون انتزاع که در مجلس دهم به تصویب رسید بیان کرد: در مجلس گذشته بحث تنظیم بازار از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت جهاد کشاورزی داده شد و در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و شورای نگهبان نیز آن را تأیید کرد و ابلاغ نیز شد اما متأسفانه رئیس‌جمهور تصمیم گرفت که این وظایف را به‌خلاف قانون مجلس، به وزارت صمت واگذار کند و در جلسه سران سه‌قوا نیز آن را مطرح کرد و در نتیجه این قانون را به وزارت صنعت، معدن و تجارت بازگرداند.
بیش از ۹۰درصد واردات نهاده‌های کشاورزی در اختیار وزارت صمت است
نائب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه همین نیز سبب شد که یک دستگاه اجرایی غیرتخصصی در رابطه با واردات نهاده‌ها و صادرات محصولات کشاورزی تصمیم‌گیری کند چون هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد واردات نهاده‌های کشاورزی در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از تسنیم، وی تصریح کرد: بنابراین مقصر این گرانی‌ها رئیس‌جمهور است که با قانون‌شکنی، قوانین مجلس را دور زد و این اختیاراتی را که مجلس به جهاد کشاورزی داده بود، تنظیم بازار را بار دیگر به وزارت صمت داد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۰ ب.ظ

دیدگاه


3 − یک =