قائم مقام اسبق مرکز آمار ايران:

مقصران اصلی عدم توسعه مسئولان هستند

مقصران اصلی عدم توسعه مسئولان هستند

گروه خبر: قائم مقام اسبق مرکز آمار ایران گفت: مسئولان و دست اندر کاران مقصران اصلی عدم رشد و توسعه یک کشور هستند.
اول آبان روز برنامه‌ریزی و آمار است. اصلاح و اجرای امور، قبل از هر چیز نیاز به تصمیم‌گیری بر مبنای تحلیل شرایط دارد و بعد از آن برنامه‌ریزی آغاز می‌شود. آمار هم ابزار اصلی تصمیم‌گیری است و هم مهم‌ترین پشتوانه برنامه‌ریزی. در صورتی که آمار داشته‌ها و نیازها وجود نداشته باشد، نه تحلیل شرایط (فعلی و گذشته) میسر است و نه امکان برنامه‌ریزی مقدور است. بدون وجود آمار (واقعی) که بر مبنای تعاریف منطبق با واقعیات و به صورت علمی تولید شده، امکان اصلاح و اجرا وجود ندارد. امروز شاید کمتر کسی نسبت به اهمیت و اساسی بودن نقش آمار برای پیشبرد اهداف یک سیستم پویا (در مقیاس کوچک و بزرگ) به خود تردید راه می‌دهد. چرا که واقعیات، مبنای عددی دارند و این اعداد و ارقام هستند که نماد قابل محاسبه واقعیت به شمار می‌روند. در اداره امور چه برای اداره یک فروشگاه کوچک و چه برای اداره یک کشور قبل از همه، تحلیل واقعیات موجود است که می‌تواند نیازها، کمبودها و داشته‌ها را نمایان کند و بر اساس آن، برنامه ریزی آغاز می‌شود. نیاز به درک شرایط در مدت اداره امور و برای مراحل بعدی نیز از میان نمی‌رود و درک صحیح از شرایط بعد از اجرا نیز باز هم نیاز به آمارهای جدید دارد و این نیاز بیشتر و بیشتر می‌شود. تصمیم‌گیری و اداره صحیح امور، نیاز به آمار درست و دقیق دارد. هرچه این آمار دقیق‌تر، علمی‌تر و همخوان‌تر با واقعیات موجود باشد، برنامه ریزی‌ها نیز به صورت دقیق‌تر انجام خواهد شد. با توجه به این امر مهم در آذربایجان غربی نیز مراسمی تحت عنوان مراسم بزرگداشت روز آمار و برنامه ریزی با حضور مسئولان کشوری و استانی و شهرستانی برگزار شد.
به گزارش آراز آذربایجان دکتر خلیل سعیدی در مراسم بزرگداشت روز آمار و برنامه_ریزی که در جمع کثیری از مسئولان آماری اقتصادی، فرمانداران و مدیران و رؤسای ادارات استانی و شهرستانی برگزار شد، با بیان اینکه مشکل در برنامه ریزی موجب، توسعه را با مشکل مواجه خواهد کرد، اظهار کرد: اگرچه دارای سند چشم اندازی با ابلاغ رهبری داریم اما با این وجود برداشت یکسانی از مفهوم توسعه نداریم.وی با اشاره به اینکه مفهوم توسعه در کشور وحدت نظر ندارد، افزود: توسعه دارای ابعاد مختلفی است و با این وجود امری تصادفی نبوده و تابع قوانینی است که باید بر اساس آن عمل کرد.وی رشد اقتصادی را بنا به تعریفی افزایش ظرفیت‌های تولیدی جامعه با اتکا به پیشرفت‌های درون زا و غیره عنوان کرد و بیان داشت: رشد درون زا در جامعه زمانی ایجاد می‌شود که نهادها و ساختارهای جامعه نیز متحول شوند.وی ادامه داد: در جامعه ای که در آن فرار مغزها صورت گیرد، هرگز در آن جامعه تغییری در رشد درون زا وجود نخواهد داشت چرا که وجود فرار مغزها نشان از بیماری اقتصادی جامعه است.
سعیدی در ادامه رفاه بالای شهروندان آلودگی و ترافیک کم، مسکن مناسب اخلاقیات بالا و به دنبال آن زندگی بهتر و غیره را از جمله نشانه های وجود رشد اقتصادی در یک کشور عنوان کرد.
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی تهران جذب سرمایه_گذاری خارجی را یکی از راهکارهای حرکت به سمت توسعه و موتور محرکه رشد و توسعه دانست و گفت: جذب سرمایه گذاری خارجی علاوه بر منافع بر ایجاد منافع بسیاری همچون مدیریت تکنولوژی را در جامعه ایجاد می‌کند بلکه منافع جامعه را نیز با منافع جهان همسو می‌کند.وی اضافه کرد: با توجه به آمار جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور چنین به نظر می‌رسد که با این آمار هرگز رشد و توسعه در کشور ایجاد نخواهد شد.سعیدی با بیان اینکه باید مسیر توسعه را در کشور هموار و موانع آن را رفع کرد، بیان داشت: دولت اصلی‌ترین نقش را در هدایت جامعه از عدم توسعه‌یافتگی به توسعه‌یافتگی دارد و با این وجود باید زمینه های مختلف ایجاد توسعه در کشور را تقویت کند.
*متأسفانه برنامه ای جامعی بین اتصال آمار، برنامه و اجرا در استان نداریم
غلامرضا دیزج نژاد معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه توسعه بدون برنامه و برنامه بدون آمار امکان پذیر نیست، اظهار کرد: متأسفانه ما بین اتصال آمار، برنامه و اجرا برنامه ای جامع و آن گونه که باید و شاید نداریم.
وی افزود: اگر به بدنه اجرایی سطوح دستگاه‌های اجرایی خودمان بنگریم، خواهیم دید که خروجی‌هایمان از تحلیل بسیار کمتر است به صورتی که تولید اطلاعات را در دست داریم اما باید در جهت به هنگام و دقیق بودن آن قدم برداریم.
*جایگاه سازمانی دفتر آمار و اطلاعات استان باید ساماندهی شود
معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر این امر که باید جایگاه سازمانی دفتر آمار و اطلاعات استان ساماندهی شود، تصریح کرد: این امر تنها در استان نبوده بلکه در کل کشور وجود دارد که باید در حوزه جدید اجرا شود.
وی در خاتمه سخنان خود ضعف اصلی حوزه برنامه ریزی استان را در ارائه حوزه کارشناسی دانست و گفت: باید با همکاری دستگاه‌های اجرایی در جهت غنا بخشیدن در این راستا قدم برداشت.
گفتنی است؛ در خاتمه این مراسم همچنین از پیشکسوتان و بازنشستگان عرصه برنامه_ریزی استان تجلیل شد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۵:۴۴ ق.ظ

دیدگاه


+ 2 = هفت