گروه اقتصادي: در حالي که بخشي از کاميونهاي صادراتي تا يک هفته پشت مرزها متوقف ميمانند، مديرکل دفتر خدمات آماد سازمان توسعه تجارت ميگويد تعدد نهادهاي تصميمگير و نبود مديريت واحد در مرزها، هزينههاي حملونقل را چندبرابر کرده و نفس صادرات را گرفته است؛ تا زماني که لجستيک کشور تقويت و مديريت مرزها يکپارچه نشود، نميتوان از رقابتپذيري صادرات ايران سخن گفت.
محمدعلي امامي - مدير کل دفتر خدمات آماد سازمان توسعه تجارت - با بيان اينکه در حوزه تجارت خارجي چند موضوع مهم وجود دارد که صرفنظر از نوع کالاي صادراتي، بايد هم از سوي حاکميت و هم صادرکننده و سياستگذار به آن توجه شود، تصريح کرد: مسائل گمرکي، لجستيکي، بهداشتي و فني مواردي هستند که در قالب استانداردهاي مختلف مطرح ميشوند. صادرکننده نيز علاوه بر اين موارد، بايد به بازاريابي و ديگر جنبههاي تجاري توجه کند، هرچند نقش سازمان توسعه تجارت در اين بخش محدود است.
امامي با اشاره به اهميت کاهش هزينههاي لجستيکي در افزايش توان رقابت کالاهاي ايراني گفت: هرچقدر بتوانيم هزينه حملونقل را کاهش دهيم، تأثير مثبتي بر رقابتپذيري محصولات ما در بازارهاي جهاني خواهد داشت. به عنوان مثال، اگر حمل کالا با ريل سه هزار دلار هزينه داشته باشد و حمل هوايي هزار دلار، طبيعتاً مسير دريايي ميتواند مزيت رقابتي بيشتري ايجاد کند.
مدير دفتر آماد سازمان توسعه تجارت در ادامه تصريح کرد: در تجارت خارجي ايران حدود 80 تا 85 درصد صادرات از طريق دريا و حدود 15 تا 20 درصد از مسيرهاي غير دريايي انجام ميشود. در حوزه دريايي با چالشهايي مواجه هستيم که بخشي از آن به محدوديتها و موانع ناشي از تحريمها بازميگردد. اين تحريمها اجازه نميدهد از تمام ظرفيت بنادر استفاده کنيم و ناچاريم بخشي از کالاها را از طريق بنادر ديگر و با کشتيهاي کوچکتر صادر يا وارد کنيم. امامي با اشاره به چالشهاي حملونقل جادهاي گفت: در مرزهاي زميني با مشکلات مديريتي جدي روبهرو هستيم. تعدد دستگاهها و نبود مديريت واحد موجب شده هر دستگاه ساز خود را بزند و اين موضوع يکي از چالشهاي بزرگ حوزه لجستيک است. گاهي کاميونهاي ما تا هفت روز پشت مرزها معطل ميمانند که اين مسئله نه تنها هزينه حملونقل را افزايش ميدهد بلکه تأثير منفي بر صادرات کشور دارد.
وي با بيان اينکه در حوزه دريايي نياز به توسعه داريم، تصريح کرد: با توجه به تحريمها، اين توسعه بايد هم زمان با افزايش حجم صادرات باشد تا اثرگذار شود، اما در حال حاضر ميزان افزايش کالا به حدي نيست که کشتيها در بنادر معطل بمانند. در شرايط فعلي، اولويت اصلي ما بايد رفع مشکلات بخش ريلي و جادهاي باشد. ما نياز به تقويت ناوگان ريلي، افزايش تعداد واگن و لوکوموتيو و نيز بهبود مديريت در پايانههاي مرزي داريم. مدير کل دفتر خدمات آماد سازمان توسعه تجارت تاکيد کرد: وقتي کاميونها پشت مرزها متوقف ميشوند، هزينه نگهداري و توقف نيز به هزينه حمل اضافه ميشود که همگي تأثير منفي بر صادرات دارد. البته شرايط مرزها يکسان نيست و بايد به تفکيک بررسي شود. ممکن است يک مرز وضعيت مناسبي داشته باشد اما مرز ديگر مشکلات جدي داشته باشد. در مجموع، دغدغه اصلي ما در حال حاضر مديريت مرزها است. امامي گفت: در حوزه توليد بايد کيفيت محصولات خود را ارتقا دهيم.
واقعيت اين است که به دليل پايين بودن سطح فناوري و تکنولوژي توليد، بسياري از بازارهاي جهاني را از دست دادهايم. اين مسئله در بخش کشاورزي بهويژه در زمينه بستهبندي و حملونقل محصولات به وضوح ديده ميشود. محصولات کشاورزي ما به دليل بستهبندي نامناسب و حملونقل غيراستاندارد از کيفيت لازم براي بازارهاي هدف برخوردار نيستند. در بخش محصولات شيميايي نيز تقريباً فقط بازار چين را در اختيار داريم.
به گزارش آرازآذربايجان به نقل از ايسنا،وي در پايان صحبتهاي خود گفت: رايزنان بازرگاني ايران در کشورهاي مختلف نيز در پي جذب سرمايهگذاران خارجي براي توسعه زيرساختهاي حملونقل هستند تا از اين طريق شرايط بهتري براي تجارت خارجي کشور فراهم شود. واقعيت اين است که رايزنان ما تلاش خود را انجام ميدهند، اما بايد مجموعهاي از دستگاهها به صورت هماهنگ با يکديگر فعاليت کنند تا نتايج مطلوب حاصل شود.
Arazazarbaijan.aghtesadi@gmail.com


بلاي تثبيت قيمت بنزين بر سر اقتصاد ايران و معيشت
احياي بمب نمکي درياچه اروميه شبهعلم نيست مشکل مديريت پروژه است
منشور کوروش روايت نخستين بيانيه انسانيت در تاريخ
کؤچري کاروان دير سانکي
ظرفيت هاي علمي براي احياي درياچه اروميه استفاده مي شود
پروژههاي عمراني فراموششده در آذربايجان غربي خاکخوردگي به جاي بهرهبرداري
معطلي کاميونهاي ايران پشت مرزها
آيا درياچه اروميه قبلا هم خشک شده بود
کتابخانه فراتر از جاي امانت گرفتن
قوربانليق سيمفونيسي
