معاون سلامت اداره کل دامپزشکي آذربايجان غربي:

مردم مراقب شیوع بیماری تب کریمه کنگو در استان باشند

مردم مراقب شیوع بیماری تب کریمه کنگو در استان باشند

گروه خبر: معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی نسبت به شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو همزمان با آغاز فصل گرما در استان هشدار داد.
به گزارش آرازآذربایجان، سید غلامرضا در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به شروع فصل گرما و در نتیجه افزایش فعالیت کنه ها و خطر انتقال بیماری به انسان از دامهای آلوده نظیر گوسفند و بز، شترمرغ و گاو توسط کنه ها ، در صورت بی احتیاطی در کشتار دام و تماس با خون و ترشحات دام آلوده ،انتقال این بیماری به انسان قوت خواهد گرفت. ملکی با اشاره به اینکه خطر انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به انسان بیشتر به دلیل کشتار غیر مجاز دام و تماس مستقیم با دام آلوده افزایش می یابد ، گفت : این بیماری در دام زنده آلوده هیچگونه علائمی نداشته و به همین علت باید توصیه های بهداشتی در این خصوص را جدی گرفت. وی خاطرنشان کرد: عمده ترین راه های پیشگیری از بیماری شامل؛ ذبح دام در کشتارگاه های مجاز، نگهداری لاشه به مدت ۲۴ ساعت در شرایط یخچال، استفاده از وسایل ایمنی مانند؛کلاه، عینک، ماسک، روپوش، پیش بند پلاستیکی، دستکش و چکمه در هنگام ذبح دام، حفاظت فردی جهت جلوگیری از گزش کنه، تعویض لباس، چکمه و دستکش پس از تماس با دام و شستشوی آنها، عدم جداسازی کنه با دست بدون دستکش از بدن دام و سم پاشی دوره ای علیه انگل های خارجی دام است. معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی همچنین در پایان از عموم مردم استان درخواست کرد: گوشت مصرفی خود را صرفاً از مراکز عرضه فرآورده های خام دامی مجاز که تحت نظارت دامپزشکی هستند، تهیه کنند.
تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود. بیماری اولین بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه اوکراین شرح داده شد و نام تب خون‌ریزی دهنده برای آن اعلام شد. در سال ۱۹۶۹ معلوم شد بیماری‌زای ایجادکننده تب خون‌ریزی دهنده در کریمه مشابه همان بیماری است که در سال ۱۹۵۶ در جمهوری دموکراتیک کنگو مشاهده شده‌است. از این رو با توجه به مشابهت نشانه‌ها در هر دو مکان، به بیماری، نام کنونی داده شد. تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو در انسان، بیماری شدیدی همراه با مرگ و میر حدود ۳۰ ? ایجاد می‌کند و شیوع بیمارستانی آن نیز بسیار بالا است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۵ ق.ظ

دیدگاه


6 − یک =