دبير ستاد احياء درياچه اروميه مدعي شد

مردم آذربایجانات متوجه حق شهروندی خود در مورد محیط زیست نیستند

مردم آذربایجانات متوجه حق شهروندی خود در  مورد محیط زیست نیستند

گروه خبر:دبیرستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: اجرای کامل دموکراسی در احیای دریاچه ارومیه باعث از بین رفتن تمدن ایرانی می‌شود و مردم نیز حقوق شهروندی خود را در رابطه با محیط زیست رعایت نمی کنند.
جلسه کمیته راهبری ستاد احیای دریاچه ارومیه با موضوع “بررسی تبعات و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی ناشی از اجرای طرح خرید حق‌آبه حوضه دریاچه ارومیه” با حضور مدیران اصلی ستاد احیاء در تهران و منطقه و جمعی از اساتید علوم اجتماعی و علوم اقتصادی درخانه کشاورز برگزار شد. ”
تجریشی”، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیاء دریاچه ارومیه با بیان اینکه مباحث تئوریک طرح خرید حق‌آبه بین کارگروه‌های اجتماعی و اقتصادی مطرح بوده است، گفت: بعد از بررسی ابعاد اجتماعی، حقوقی و اقتصادی طرح خرید حق‌آبه توسط کارشناسان مربوطه طی جلسات هم‌اندیشی متعدد، امروز این کارگروه‌ها نتایج جمع‌بندی‌های خود را در ارتباط با این طرح عنوان می‌کنند و دست آخر مجموعه پیشنهادات مشترکی توسط آن‌ها ارائه می‌شود.
عیسی کلانتری دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز با بیان اینکه “ما ایرانی‌ها همیشه دچار افراط و تفریط هستیم”، گفت: در نظام جمهوری اسلامی اگر دموکراسیزاسیون دو درصد باشد خوشحال می‌شویم اما در اجرای مسائل فنی که دموکراسی‌ترین کشورها هم در آن مشکل دارند ما مدعی هستیم که باید مراعات حال همه را کرده و دموکراسی را تا حد اعلاء رعایت کنیم.
در کشور ایالات متحده آمریکا که مظهر دموکراسی است در رفع خشکسالی کالیفرنیا محدودیت‌های بسیاری به شهروندان تحمیل شد. وی با اعتقاد بر اینکه تمدن ایرانی در حال از بین رفتن است، گفت: در این مسائل مدعی هستیم که باید دموکراسی به طور کامل اجراء شود و نمی‌توانیم برای کشاورز کوچکترین محدودیتی حتی به منظور افزایش حق‌آبه محیط زیست ایجاد کنیم. سرزمین ما در حال از بین رفتن است و ۵ میلیون شهروند در شرف آواره شدن هستند اما برخی در این مباحث که هیچ بار سیاسی ندارد دنبال اجرای دقیق دموکراسی هستند.کلانتری با بیان اینکه “در حال حاضر در شرایط نرمال زندگی نمی‌کنیم و دریاچه ارومیه دچار بحران است”، اظهار کرد: دولت یازدهم قبول کرده که هزینه احیای دریاچه ارومیه را بپردازد و به تبع آن خسارت این امر را کل مردم ایران می‌دهند و اکنون نباید با باقی ماندن در مسایل تئوریک باعث ایجاد بحران جدید شد بلکه باید دست به دست هم بدهیم و دریاچه را از شرایط بحرانی خارج کنیم. دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: حذف یا کاهش حق‌آبه کشاورزان پشتوانه قانونی دارد، بدون آن‌که ضرورتی به پرداخت غرامت وجود داشته باشد.
اما ستاد احیای دریاچه ارومیه قصد دارد به کشاورزان اراضی اطراف دریاچه کمک کند. وی با تاکید بر اینکه ستاد احیاء به غیر از ۳۰ کیلومتر اطراف دریاچه ارومیه با اراضی کشاورزی استان آذربایجان‌غربی کاری ندارد، گفت: ما به غیر از منطقه عجب‌شیر و غرب دریاچه ارومیه، که ارتباطی با دریاچه ندارند کاری نداریم و بستن چاه‌های غیرمجاز آذربایجان‌غربی و شرقی بر عهده ستاد احیاء دریاچه ارومیه نیست بلکه کنترل آبخوان‌های زیرزمینی این استان بر عهده وزارت نیرو قرار دارد. کلانتری با اشاره به اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه دنبال تهیه حق‌آبه این دریاچه است، گفت: در حال حاضر ستاد احیا بر خرید حق‌آبه حوضه زرینه‌رود متمرکز است و قصد داریم ۴۰ درصد آب کشاورزی این منطقه را وارد دریاچه ارومیه کنیم و هرگز بحث خرید حق‌آبه صد درصدی کشاورزان مطرح نشده است.
این منطقه می‌تواند کشاورزی خود را با ۶۰ درصد آب باقیمانده و استفاده از تکنولوژی‌های نو انجام دهد و به میزان تولید محصولات کشاورزی سابق یا بیش از آن دست یابد. وی با اشاره به اینکه ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید حق آبه از حوضه زرینه رود تخصیص یافته است، افزود: گروه‌های مطالعاتی ستاد احیای دریاچه ارومیه باید طوری مطالعات‌شان را انجام داده و تنظیم کنند که گویا خود قصد اجرای طرح را دارند.بنابراین طراحی‌ها و پیشنهادات باید طوری باشد که امکان اجرایی‌شدن داشته باشد. دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه مردم ایران به ویژه مردم آذربایجانات متوجه حق شهروندی خود در مورد محیط زیست از جمله دریاچه ارومیه نیستند گفت: شهروندان باید نسبت به حقوق شهروندی خود آگاه باشند و ستاد احیاء می‌تواند در این زمینه به آن‌ها آموزش کافی را بدهد. در صورت آگاهی شهروندان به حقوق خود مطالباتی از مسئولین در حوزه حفاظت از محیط زیست خواهند داشت.
در این شرایط نماینده‌ای که با تجاوز به حریم رودخانه‌ ویلایی برای خود ساخته و از سوی دیگر وزیر نیرو را استیضاح می‌کند حرفی برای گفتن نخواهد داشت. وی در ادامه افزود: اگر شهروندان ایرانی حقوق خود در مورد دریاچه را بشناسند، تسلیم تصمیم‌گیری‌های اشتباه سیاسیون در دستگاه اجراء و مقننه نخواهند شد.
کلانتری با بیان اینکه وزارت نیرو در صورت ضرورت و به منظور حفظ منافع ملی می‌تواند به طور رایگان حق آبه کشاورزان را حذف کند، گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه در قبال کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی هزینه‌ای را به آن‌ها پرداخت می‌کند و قصد دارد با این روش به کشاورز کمک کند تا او برای کاهش مصرف آب تشویق شود.
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه با وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی مشکل داریم، گفت: در جلسه بعدی هیات دولت در مورد عدم همکاری این وزارتخانه‌ها با ستاد احیای دریاچه، توضیح داده خواهد شد.
زیرا وظیفه اجرایی طرح‌های احیاء بر عهده این وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی است. به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازایسنا، کلانتری با اشاره به وضعیت بد مالی دولت یازدهم، گفت: در حال حاضر دولت ۳۴ هزار میلیارد تومان بدهی برای برق دارد و در شرایطی که دولت نمی‌داند برای ماه آینده حقوق پرسنل خود را چگونه خواهد داد، ماه پیش ۲ هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه تصویب کرده است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۴:۴۸ ق.ظ

دیدگاه


دو + 9 =