آراز آذربايجان گزارش مي دهد

فقر عامل مهم رشد حاشیه نشینی در ارومیه

فقر عامل مهم رشد حاشیه نشینی در ارومیه

گروه گزارش:زندگی در فقر، زیر دکل های فشار قوی برق، کوچه ها و معابر خاکی، نبود امکانات بهداشتی، آموزشی، نبود امنیت افزایش آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد و طلاق به همراه بزه های متعدد بخشی از تصویر نامطلوب مناطقی است که حاشیه نشینی را در ارومیه با خود یدک می کشند.
به گزارش آراز آذربایجان حاشیه نشینی معضلی است خود ساخته که انسان با بی برنامگی، بی عدالتی و عدم توجه به کرامت انسانی آن را ایجاد کرده است در این مقاله سعی در تحلیل و بررسی این پدیده شهری دارم ، پدیده ای که هرکدام از نهادهای حاکمیتی و برنامه ریز بخشی از بار ایجاد آن را به دوش میکشند اما در عمل هرکدام دیگری را در ایجاد آن مقصر میدانند. در این مقاله سعی در تحلیل و بررسی علل و ارائه راهکارهای مناسب با نگرشی مبتنی بر عدالت اجتماعی شده است.
در واقع حاشیه نشینی که یکی از چالشهای اصلی در مسیر رشد وتوسعه پایدار است به دلایلی چون تداوم رشد جمعیت شهری ،تداوم رشد سکونت گاهای غیر رسمی ومهاجرت زاده شده وچونان طفلی ناخواسته خود را به دامان بی مهر وبی عطوفت شهر تحمیل کرده است.ودر ذهن پژوهشگران مسائل شهری سوالات مهمی را باعث شده است .در شهر ارومیه نیز این پدیده تا به امروز در مناطق مختلف پیرامونی شهر و به اشکال مختلف حیات داشته و رخ نموده‌است بیشتر مناطقی که با خود پسوند آباد را دارند نظیر حسین آباد، علی آباد، اسلام آباد، شاهرخ آباد و… جزء مناطقی هستند که از مراکز پر جمعیت این پدیده در شهر ارومیه به شمار می‌آ‌یند.
البته برخلاف تصور افراد حاشیه نشینی اصولا به معنای این نیست که این افرادی از روستا و یا شهر دیگری به یک شهر بزرگتر مهاجرت می_کنند بلکه در بسیاری مواقع افراد به دلیل بی بضاعت بودن و عدم توانایی پرداخت اجاره واحدهای مسکونی مجبور به اسباب کشی به اطراف شهرها می شوند.منطقه حاشیه نشین منطقه فقیر نشین اطراف شهر است که ساکنان آن به علت فقر فرهنگی واقتصادی مظلوم واقع شده اند و نتوانسته اند جذب نظام اقتصادی – اجتماعی شهر شوند و از امکانات و خدمات شهری استفاده کنندکه به دور از انصاف انسانی است اینان به علت توان مالی کم ،سطح سواد و تخصص کم ،مصالح مورد استفاده در احداث بناهایشان نامرغوب ودارای کمترین ضریب امنیتی میباشداین امر خود یکی از دلائل مشکل شدن خدمات شهری است.
محمد ستارپور عضو شورای شهر ارومیه در گفتگو با آراز آذربایجان گفت: طبق بررسی‌های انجام گرفته ۷۵۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی در ارومیه وجود دارد که این رقم بیش از ۲۰ درصد جمعیت شهری را به خود اختصاص داده است. به همین منظور در سیاستگذاری شهرداری و شورای اسلامی شهر ارومیه، مراکز حاشیه نشین و کم‌برخوردار امکانات شهری در اولویت برنامه‌های شهری قرار گرفته‌اند.به گفته ستارپور بخش عظیمی از بودجه شهرداری برای تامین خدمات شهری مناسب برای سکونتگاه‌های حاشیه نشین صرف می‌شود.
رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر ارومیه درباره ارائه تسهیلات به حاشیه نشینان اظهار کرد: با توجه به این که بسیاری از خانه‌های مناطق حاشیه نشین بیش از ۳۰ سال عمر دارند و از مصالح مقاوم برای ساخت آنها استفاده نشده و از نظر استحکام بنا با مشکل روبه رو هستند، تسهیلاتی به این منظور در نظر گرفته شده که هر فردی بخواهد ساختمان قدیمی خود را بازسازی کند در عوارض مالیاتی آن ۵۰ درصد تخفیف داده می‌شود تا رغبت برای بازسازی بناهای قدیمی مناطق حاشیه نشین افزایش یابد. یکی دیگر از تسهیلات مناطق حاشیه نشین تخفیف بازسازی در یکی کردن دو قطعه زمین سکونتی است که در این صورت نیز میزان تخفیف‌های مالیاتی افزایش می‌یابد.به گفته او، در بررسی‌های انجام گرفته همه حاشیه‌نشینان از اهالی روستا نیستند و درصدی از مردم شهر نیز به منظور دسترسی به منزل‌های ارزان قیمت به حاشیه نشینی متوسل شده اند.ستارپور با بیان این که برنامه ریزی شهری برای مناطق حاشیه نشین انجام نشده بود اظهار کرد: با توجه به این که منازل مناطق حاشیه نشین با تفکیک‌های غیرمجاز ساخته شده است دیگر فضایی برای تعبیه زیرساخت‌های شهری وجود ندارد و شهرداری برای ایجاد فضای سبز درمانگاه، مدرسه و ورزشگاه با مشکل روبه رو است.
وی درباره خدمات شهری ارائه شده تصریح کرد: متاسفانه تعدادی از منازل حاشیه نشین از برق‌غیرمجاز استفاده می‌کنند و همین موضوع جریان برق رسانی را برای این مناطق با مشکل روبه رو کرده است. با توجه به گزارش شرکت‌های خدماتی بیش از ۹۰ درصد ارومیه گازرسانی و بیش از ۷۰ درصد آن فاضلاب کشی شده است که با دستور استاندار آذربایجان غربی قرار بر این است که برای مناطق حاشیه نشین نیز آب، برق و فاضلاب کشی مناسب انجام گیرد.
به راستی سهم مردم فقیر حاشیه نشین ارومیه از انقلاب چیست؟! بیشترین مشکلات از نظر بهداشت و بار بیماری‌ها از حاشیه نشینی است و در مقاطع مختلف دولت‌ها و شهرداری‌ها ترجیح دادند که امکاناتی را برای این افراد فراهم نکنند تا به زعم خود حاشیه نشینی گسترش نیابد. اما آیا این دلیل محکمه پسندی برای فراموشی مردم حاشیه نشین به شمار می رود؟!

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۵:۴۹ ق.ظ

دیدگاه


یک × = 5