گروه فرهنگي:محمدمهدي آقاجاني اين اثر را نتيجه انتخابي آگاهانه و هدفمند در مسير شناسايي و حمايت از استعدادهاي درخشان حوزه فيلم کوتاه دانست.
محمدمهدي آقاجاني تهيهکننده فيلم کوتاه »روز خداحافظي« که در گروه سينمايي هنر و تجربه اکران شده است، درباره همکاري با فرزاد رنجبر، نويسنده و کارگردان »روز خداحافظي« گفت: بهواسطه مسئوليتي که در انجمن سينماي جوان داشتم با مجموعه بزرگي از استعدادهاي فيلم کوتاه آشنا شدم و با رصدي که انجام دادم، چند نفر از کارگردانهايي که نگاه متفاوتي داشتند را براي همراهي در مسير فيلمسازي انتخاب کردم.
يکي از همين افراد، فرزاد رنجبر بود که به نظرم يکي از مستعدترين فيلمسازهاي نسل جديد است و قطعا آينده درخشاني در سينماي ايران خواهد داشت.
او افزود: هم فضاي فيلمهايش برايم جذاب بود، هم شخصيت خودش. فرزاد نه تنها تکنيک و زبان سينمايي خوبي دارد، بلکه جهان بيني مشخصي دارد و تکليفش با خودش در فيلمسازي روشن است.
از نظر من، رنجبر کارگرداني است که هم قلم دارد، هم نگاه و هم انگيزه دروني براي ساخت فيلمهايي که از دل خودش ميجوشد.
آقاجاني درباره انتخاب سوژه و پرداخت فيلم »روز خداحافظي« توضيح داد: مرگآگاهي، دغدغهاي انساني و همگاني است.
فيلم به جاي پرداخت صرف به مرگ، به چالشها و اضطرابهاي يک پدر نسبت به بعد از مرگش و سرنوشت خانوادهاش ميپردازد که نگاه خلاقانهاي بود. از طرفي کارگردان و من وسواس زيادي براي رسيدن به نسخه نهايي داشتيم. براي همين نزديک به 21 بار فيلمنامه بازنويسي شد تا به نسخه مطلوب رسيديم.
او در ادامه گفت: فيلم ابتدا با سرمايه شخصي من ساخته شد.
بعد از آن، با حمايت باشگاه فيلم سوره و همکاري سازمان اوج، مسير توليد ادامه پيدا کرد.
ساخت مستقل فيلم کوتاه بسيار دشوار است و اگر از ابتدا حمايت مالي مشخصي داشتيم، شايد کيفيت کار حتي بالاتر ميرفت؛ با اين حال، از خروجي فيلم رضايت دارم و حس ميکنم به هدفي که مدنظرمان بود بسيار نزديک شديم.
آقاجاني درباره يکي از بزرگترين چالشهاي فيلم، يعني انتخاب بازيگر نقش اول مرد، توضيح داد: براي نقش اول مرد به دنبال کسي بوديم که جثهاش بسيار نحيف باشد، به طوري که استخوانهاي بدنش ديده شود. طبيعتا بازيگري با اين ظاهر وجود نداشت.
داريوش رشادت که از دوستان قديمي فرزاد بود، اين نقش را پذيرفت. ما تنها 45 روز تا شروع فيلمبرداري زمان داشتيم و رشادت با ارادهاي مثالزدني در اين مدت 21 کيلو وزن کم کرد.
اين ميزان تعهد از سوي يک بازيگر، نشان دهنده عشق او به بازيگري است.
او ادامه داد: متاسفانه اين فداکاري و توانمندي آنطور که بايد در جشنواره فيلم فجر ديده نشد.
ما انتظار داشتيم او حداقل نامزد بازيگري شود.
شايد بايد بيشتر درباره جزئيات سختيهاي نقش اطلاع رساني ميکرديم.
خوشبختانه در جشنوارهاي معتبر در روسيه، رشادت موفق به دريافت جايزه بهترين بازيگر شد که اتفاق بسيار خوبي بود.
تهيهکننده »روز خداحافظي« درباره اهميت ديده شدن فيلم کوتاه و اکران در سينماي هنر و تجربه گفت: حضور در هنر و تجربه گام مهمي است، اما کافي نيست.
بايد رسانهها و فعالان سينمايي براي معرفي فيلم کوتاه تلاش بيشتري کنند. فضاي فيلم کوتاه کوچک است و ارتباط بين فيلم سازان زياد، اما اگر اين شبکه سازيها گستردهتر شود و تبليغات هدفمندتري شکل بگيرد، تاثيرگذارتر خواهد بود.
وي افزود: فرهنگ سازي براي ديده شدن فيلم کوتاه ضروري است.
لازم است، فضاي مجازي و تلويزيون که مخاطب بيشتري دارد نشستهاي تخصصي درباره فيلمهاي کوتاه تهيه شود.
اگر خانوادههايي که اهل سينما رفتن هستند وقتي هم براي ديدن فيلمهاي کوتاه بگذارند ميتواند در بيشتر ديده شدن اين فيلمها بسيار کمک کننده باشد.
آقاجاني با تاکيد بر ضرورت حمايت از فيلم کوتاه و جوانان فيلمساز گفت: فيلم »روز خداحافظي« را بايد ديد، نه فقط براي آشنايي با استعداد يک کارگردان جوان، بلکه براي لمس يک روايت احساسي و انساني.
ما در سينماي ايران با پوست اندازي مواجهيم و نسل تازهاي در راه است.
فيلم کوتاه متولي مشخصي ندارد و براي تهيه کننده اين فيلمها آورده مالي ندارد.
ما در اين مسير به دنبال اعتباريم؛ اعتباري که ما را به سينماي بلند برساند.
اميدوارم کساني که امکان حمايت دارند، نگاه جديتري به فيلم کوتاه داشته باشند، چون آينده سينماي ايران در دستان همين جوانهاست.
به گزارش آرازآذربايجان به نقل از ايلنا،گفتني است؛ فيلم کوتاه »روز خداحافظي« در باشگاه فيلم روياد وابسته به سازمان اوج و باشگاه فيلم سوره توليد شده است.
داريوش رشادت، تيما تقي زاده، علي راد، سروشا فاضليزاده و فرزام رنجبر بازيگران اين اثر هستند. فيلم روايت زندگي يک پدر در آستانه مرگ است.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com


وجودو اوچدو
تدابير ويژه براي مهار ريزگردهاي نمکي درياچه اروميه اتخاذ شود
انباشت نخالههاي ساختماني در اروميه تهديد منظر شهري و سلامت
پشت پرده هجوم ايرانيها به بازار استوک
تورم بالاي 40 درصد و فروپاشي تدريجي طبقه متوسط
تئاتر کودک جاي تجربه نيست جاي تخصص است
گياهان دارويي و طب ايراني؛ راهکارهايي نو براي درمان ناباروري و اصلاح سبک زندگي
ستادهاي وفاق ملي؛ فعالان ديروز فراموششدگان امروز
نظارت بر تامين پايدار آرد وکيفيت نان در آذربايجان غربي
شناسايي شبکه فساد ارزي 229 ميليون يورويي در آذربايجان غربي
