طرح طلایی اقتصاد مقاومتی کشور در پلدشت افتتاح می شود

طرح طلایی اقتصاد مقاومتی کشور در پلدشت افتتاح می شود

آرازآذربایجان- فرماندار پلدشت سد کرم آباد را طرح طلایی اقتصاد مقاومتی کشور خواند و گفت: با حضور رییس جمهوری ۲ طرح عمرانی شامل سد کرم آباد و تصفیه خانه و آب شیرین کن این شهرستان به زودی افتتاح می شود.
«مهران صفری» اظهار داشت: ۲ طرح دیگر شامل ایستگاه پمپاژ خط انتقال آب به ۲ هزار و ۹۰هکتار از اراضی دشت «زیدون» و گازرسانی به ۳۳ روستای این شهرستان نیز در این سفر کلنگ زنی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی سد مخزنی کرم آباد توسط شرکت آب منطقه آذربایجان غربی در دولت تدبیر و امید و در سال ۱۳۹۴ آغاز شد، افزود: برای احداث این طرح ارزشمند ۶۷۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی هزینه شد.
وی ادامه داد: با آبگیری و بهره برداری از این سد و با توسعه کشت و صنعت در این منطقه برای ۶ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می شود.
فرماندار پلدشت اضافه کرد: برای احداث و راه اندازی تصفیه خانه و آب شیرین کن شهرستان نیز از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای، اعتبارات داخلی آب و فاضلاب شهری و مشارکت مالی سازمان منطقه آزاد ماکو ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
وی با اشاره به اینکه احداث این تصفیه خانه در دولت تدبیر و امید و در سال ۱۳۹۵ آغاز شد، اظهار داشت: با احداث این تصفیه خانه جمعیت ۱۲ هزار نفری شهر پلدشت از آب شرب سالم و بهداشتی بهره مند شده و برای ۲۰ نفر اشتغال ایجاد می شود.
سد کرم آباد که هفته جاری در قالب طرح های توسعه منابع آب و خاک استان های مرزی توسط رییس جمهوری افتتاح می شود، از جمله طرح های طلایی در عرصه اقتصاد مقاومتی کشور به شمار می رود که در مدت کمتر از سه سال با همت دولت تدبیر و امید اجرا شده است.
آذربایجان غربی از جمله استان های درگیر با معضل کم آبی و تغییر اقلیم است و در همین راستا به ذخیره آب های سطحی و زیرزمینی به ویژه در شمال و جنوب استان نیاز اساسی دارد.
بر همین اساس به جز حوضه آبریز دریاچه ارومیه که سدسازی در آن با هدف احیای دریاچه ممنوع است، در شمال و جنوب استان طرح های سدسازی ارزشمندی به تازگی به بهره برداری رسیده یا آماده بهره برداری است که سیلوه پیرانشهر، سردشت و کرم آباد پلدشت از جمله آنها به شمار می رود.
سد کرم آباد از جمله سدهای ساخته شده خارج از بستر رودخانه در آذربایجان غربی است که برای آبگیری آن، ۲۰ کیلومتر خط انتقال آب از سد ارس و سه ایستگاه پمپاژ احداث شده است.
۱۳ سد شامل سدهای سیلوه پیرانشهر، بوکان، شهرچای ارومیه، حسنلوی نقده، مهاباد، ساروق تکاب، زولا و دریک سلماس، ماکو، شهید قنبری، آغ چای، ارس ۲ و قیقاج در آذربایجان غربی وجود دارد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۹ ق.ظ

دیدگاه


8 × = پنجاه شش