گلايه‌مندي مردم از تفاوت قيمت كالاهاي مصرفي ماه رمضان در بازار

ضعف فرهنگ مصرفی مردم عامل بروز تشنج در بازار

ضعف فرهنگ مصرفی مردم عامل بروز تشنج  در بازار

گروه اقتصادی: این روزها خانواده‌ها برای خرید کالاهای مورد نیازشان در ایام ماه مبارک رمضان ناگزیر از حضور در میادین عرضه اجناس و کالاها، تحمل ازدحام جمعیت و انتظار در صف‌های خرید هستند، حضور در بازار و نگاه گذری از چگونگی وضعیت خرید و عرضه توسط شهروندان به وضوح نشان از تلاطم و نگرانی مردم از تامین مایحتاجشان دارد، بسیاری کارتن‌های روغن نباتی، گونی‌های برنج، کیسه های قند و شکر و بسته بسته حبوبات را کول کرده و برای انتقال آن‌ها به خانه‌هایشان از خودروهای عبوری کمک می‌گیرند و یا در حال جابجایی آن‌ها در صندوق وسایل نقلیه شخصی خود هستند و به نظر بیشتر از مصرف یک ماه است.
گشتی در بازار تفاوت‌های قابل ملاحظه ای را در نرخ اجناس قابل عرضه نشان می‌دهد، خرما فله ای در بخشی از خیابان عطایی ارومیه به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تهیه مواد غذایی و خوراکی کیلویی ۵ هزار تومان در دو مغازه بالاتر ۷ هزار تومان است، عدس هم از یک مارک با قیمت‌های متفاوتی از ۳۲۰۰ تومان تا ۷۰۰۰ تومان عرضه می‌شود.
قیمت برنج ایرانی در مغازه ای ۶ هزار تومان، در دیگری ۷۵۰۰ تومان و در فروشگاهی هم ۸۵۰۰ تومان نرخ گذاری شده است، گوشت منجمد را می‌توان با اندکی جستجو کیلویی ۱۷ هزار تومان تا ۲۴ هزار تومان هم پیدا کرد، گوشت گرم هم کمتر از ۳۰ هزار تومان نیست و البته سقفی هم برای قیمت این کالا وجود ندارد.
کره هم که طبق سنت مردم این دیار پای ثابت سفرهای سحری و البته ماده اصلی در کنار برنج به ویژه در میهمانی‌ها است، در بازار ارومیه به ستاره سهیلی تبدیل شده است و اگر هم باشد کیلویی کمتر از ۳۵ هزار تومان نیست و باید از این مجمل حکایت مفصلی از قیمت بقیه کالاها خواند و این درحالیست که با وجود نزدیک شدن به ماه میهمانی خدا باید امکان فراهم شدن مایحتاج این ماه با راحتی بیشتر فراهم شد، برعکس سختی‌ها دوچندان از قبل می‌شود.
نرگس رازی یکی از شهروندان در حال خرید نخود و عدس در پاسخ به سوالی مبنی بر علت این خریدها گفت: در محله خودمان قیمت نخود با این بخش شهر ۲ هزار تومان در هر کیلو فرق دارد، این درحالیست که هنوز ماه رمضان آغاز نشده است و ترس از کمبود اجناس و یا چند برابری شدن قیمت‌ها که در سال‌های گذشته آن را تجربه کرده‌ایم باعث شده است تا به فکر ذخیره سازی آن باشیم.
وی ادامه داد: خرما یکی از کالاهای مهم مورد استفاده خانواده ما است که مصرف آن اختصاص به ماه رمضان ندارد، پیش از این هر طوقی از ماده غذایی را ۴ هزار تومان خریداری می‌کردیم اما حالا به ۶۵۰۰ تومان رسیده است و معلوم نیست در ایام روزه داری این قیمت به چه رقمی افزایش یابد، پس هر عقل سلیمی حکم می‌کند که زودتر از آن زمان نیاز خود را با قیمت‌های قابل قبول‌تری تامین کنیم.
این شهروند اضافه کرد: نظارتی هم در بازار نیست، این کوتاهی مسئولان به اندازه ای شده است که حتی در مقابل تهدید خریداران برای اعلام شکایت از گران‌فروشی شان، این حق مسلم را مورد تمسخر قرار می‌دهند چون خود آن‌ها باور به نظارت و برخورد ندارند.
مصطفی راد از دیگر شهروندانی که در صف خرید مرغ یارانه ای ایستاده بود، اظهار کرد: نمی‌دانم چه اتفاقی می‌افتد که تا بوی ماه رمضان به مشام فروشندگان می‌رسد نرخ کالاهای خود را تا ۲ الی ۳ برابر قیمت اصلی خود بالا می‌برند.
وی اضافه کرد: تا یک هفته پیش قیمت مرغ گرم به بیشتر از ۸۲۰۰ تومان نمی‌رسید اما حالا مرغ منجمد یارانه ای با این قیمت عرضه می‌شود و برای تهیه آن هم باید چندین ساعت در صف منتظر ماند.
این شهروند یادآور شد: با وضع موجود این گمانه ایجاد می‌شود که دست‌هایی پشت پرده است تا در مناسبت‌ها قیمت‌ها را به یکباره در هر کیلو بیش از ۵ تا ۱۰ هزار تومان بالا کشیده و بعد با کاهش هزار تومانی آن مردم را راضی نگه دارند که اجناس ارزان شده است در حالی که با قیمت اولیه آن زمین تا آسمان فاصله وجود دارد حالا با این وضع چگونه می‌توان به نظارت و کنترل بازار از سوی دولت امیدوار بود و اعتماد داشت.این افزایش قیمت‌ها و از طرفی کمبود برخی از کالاها با نزدیک شدن به ماه رمضان باعث شده تا نگرانی از آغاز موج جدید گرانی‌ها و سوء استفاده دلالان از بازار نسبت به گذشته بیشتر شود و همین امر مردم را به انبار کردن مواد مورد نیازشان وادار کرده است، موضوعی که مورد انتقاد رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی قرار گرفته است.
جعفر صادق اسکندری در این ارتباط با غیر معقول دانستن خرید کالاهای مصرفی بیش از نیاز روزانه توسط شهروندان گفت: با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان در حالی که یک وعده غذایی مردم حذف شده است و براساس منطبق باید میزان مصرف هم کاهش یابد اما برعکس این اتفاق می‌افتد. وی با بیان اینکه مردم در این ماه ناخواسته دست به احتکار مواد غذایی می‌زنند، اضافه کرد: هرچند هدف احتکار نیست اما این موضوع باعث کمبود کالا و وارد آمدن شوک به بازار می‌شود.
رئیس سازمان صنعت، ‌معدن و تجارت آذربایجان غربی ضعف فرهنگی را عامل مهمی در تشنج بازار ماه مبارک رمضان عنوان کرد و گفت: مردم باید خریدشان را با مصرف روزانه خود تنظیم کنند و برای نیاز بیشتر از یک هفته خود ذخیره سازی نکنند تا تعادل در مصرف ایجاد شود و از وارد آمدن فشار به بازار جلوگیری شود.
به گزارش اروم نیوز وی یادآور شد: متاسفانه نبود فرهنگ صحیح مصرف و خرید در بین مردم باعث شده است تا ماه رمضان شیرینی خود را از دست دهد و بازه ای تبدیل شود که گویا قرار است قحطی و جنگ در کشور ایجاد شود در حالی که در بسیاری از کشورهای مسلمان همچون اندونزی، مالزی و سنگاپور این ماه بهترین فرصت برای خرید محسوب می‌شود چرا که قیمت‌ها به یک سوم نرخ خود کاهش می‌یابد. اسکندری افزود: این سازمان تمام تلاش خود را برای کنترل بازار انجام می‌دهد و به مناسبت این ایام در حدود ۵۰۰ نفر بازرس را برای حضور در محل‌های عرضه محصولات و جلوگیری از بروز هر نوع تخلفی به کار گرفته است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۰۰ ق.ظ

دیدگاه


دو × 1 =