ضرورت احداث واحدهای صنعتی و تبدیلی بزرگ کشاورزی

ضرورت احداث واحدهای صنعتی و تبدیلی بزرگ کشاورزی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: جلوگیری از میزان ضایعات محصولات کشاورزی، با برنامه ریزی صحیح در جهت توسعه و حمایت از صنایع تبدیلی کشاورزی بدون تردید بر ارتقای تولید ملی کشور تاثیرگذار است.
از جمله عملیات های مناسب کشاورزی خود اتکایی که با تکیه بر تولید محصول با کیفیت و استاندارد در ایجاد زنجیره تولید نقش بسزایی ایفا می‌کند؛ عملیات برون رفت از ضایعات و توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی است. تولید با رویکرد صادرات محور آن هم محصولات استاندارد و کیفی از برنامه‌های این عملیات است و اساس سیاست وزارت جهاد کشاورزی برای سال‌های آتی با تکیه بر این استراتژی خواهد بود.
سهم اندکی از حجم تولیدات باغی شرایط صادرات را داراست و مابقی مصرف داخلی و یا ضایعات است و باید برای مصرف هموطنان هم محصولات با کیفیت و درجه یک تولید و عرضه شود. تمام تولیدات نهال باید دارای لیبل و برچسب مشخصات باشند و از اسفند ماه سال ۹۴ و بهار ۹۵ هرگونه نقل و انتقال بدون برچسب و لیبل و مشخصات تولیدکننده ممنوع است.
این در حالی است که صنایع تبدیلی به عنوان حلقه واسطه اقتصادی مبنی بر کشاورزی و اقتصاد مُدرن و صنعتی، دارای نقش و جایگاه مهمی در افزایش کیفی محصولات کشاورزی و میزان ارزآوری از طریق صادرات و بهبود شرایط درآمدی تولیدکنندگان و حذف واسطه‌ها دارد.
استان آذربایجان غربی به واسطه شرایط ویژه جغرافیایی وهم شرایط مهم طبیعی و هم انسانی یکی از نقاط استراتژیک در چهارچوب عملی سازی و اقدام در منظومه اقتصاد مقاومتی است. شاید به نوعی از اولویت های اجرایی و استفاده از زمینه های مطلوب و گوناگون در این مسیر نیز باشد.
آذربایجان غربی یکی از مناطق بسیار مستعد و غنی در زمینه کشاورزی است. این استعداد ریشه در موقعیت جغرافیایی و شرایط طبیعی و نیز وجود منابع عظیم آبی از دیرباز به نام این استان زرخیز سکه خورده است.پیش از انقلاب اسلامی معروفیت این منطقه مهم کشاورزی در قامت قطب بزرگ کشاورزی کشور رسمیت یافت و بعد از انقلاب اسلامی نیز این قطب بودن، خود را در چهارچوب قطب کنسانتره کشور در حجم تنوع و نیز تولید محصولات استراتژیک کشاورزی همچون سیب، انگور، چغدرقند و غیره ادامه یافت.بخش کشاورزی استان محورترین بخش در میان تمام بخش های تولیدی، صنعتی و اقتصادی و… است. تمام بخش_های بازرگانی، تجاری، صنعتی(تولیدی و تبدیلی)، بازار، اشتغال و کارآفرینی و …. به این بخش مهم و حیاتی وابسته هستند وباید در این جهت مسیردهی و هماهنگ شوند.
این در حالی است که آذربایجان غربی علاوه برتولید میوه های هسته دار همچون سیب و انگور، از قطب های عمده گیاهان دارویی و نیز گیاهان عرق زا است و به شکل کاملاً مستند این استان ومرکزیت آن شهرارومیه با توجه به تنوع عمده گیاهان دارویی و عرق زای آن از شهر کاشان و منطقه عمده آن یعنی قمصر که فقط به قطب گلاب ایران مشهور است ؛ مستعدتر و بالاتر است.در همین چهارچوب احداث واحدهای صنعتی و تبدیلی بزرگ می تواند راهگشا باشد. مناطقی همچون دره شهدا مارمیشو، دره سلوک و خوشاکو در اطراف شهرستان ارومیه، دره حاتم در جاده سلماس وغیره به شکل عمده و طبیعی محل رشد انواع گیاهان دارویی و عرق زا است که در صورت استیصال حتی به شکل اسانس نیز در تمامی صنایع غذایی استان و کشور قابلیت استفاده را دارد.یکی از بزرگترین نتایج چنین رویکردی در استان جریان سازی در عرصه کارآفرینی در زمینه_های مرتبط با فرایند فوق است: صنایع تبدیلی و تولیدی، بازرگانی و تجارت، بازار و غیره و نتیجه مستقیم این کارآفرینی نیز اشتغال و چرخه مثبت اقتصادی در شکل بومی و ملی آن است.
گرچه در شرایط فعلی و با وجود بحران آب در استان و شهرستان ارومیه و هم بزرگترین بحران محیط زیستی جهان یعنی بحران خشکیدن دریاچه ارومیه، هم واردات بی رویه محصولات کشاورزی بخش کشاورزی استان با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند اما قامت بخش کشاورزی استان و شهرستان ارومیه هنوز بر فراز است و از اولویت های عملی سازی و اقدام در چهارچوب اقتصاد مقاومتی است.کشاورزی آذربایجان غربی به دلایل مختلف در موقعیت خاصی قرار گرفته است و اگر حمایت جدی مسئولان از قشر زحمتکش کشاورزان در دولت یازدهم صورت گیرد بدون شک می‌توان به توسعه استان آذربایجان غربی بسیار امیدوار بود.توجه به اینکه بخشی از تولیدات و محصولات کشاورزی بر اثر عوامل گوناگون فیزیکی، شیمیایی در مراحل کاشت داشت و برداشت و همچنین پس از برداشت ضایع شده و از بین می رود می توان با برنامه_ریزی صحیح برای توسعه و حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، مقادیر انبوهی از این محصولات را در مراحل مختلف که زیان جبران ناپذیری به کشاورزان و اقتصاد کشور وارد می کند را به ارزش افزوده تبدیل کرد.
این صنایع از میزان بیکاری های دایمی و فصلی در مناطق روستایی می کاهد و زمینه مناسبی برای توسعه مناطق روستایی را فراهم می_آورد و به افزایش تولیدات روستایی و ایجاد فرصت های شغلی منجر خواهد شد. کارشناسان کاهش ریسک، ایجاد تعادل، تنوع و پایداری درآمد خانوار روستایی را از دیگر مزایای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی عنوان نموده اند.
این در حالی است که صنایع تبدیلی و تکمیلی باعث افزایش بهره وری تولید شده و درآمد خانوارهای روستایی را ارتقاء می دهد و همچنین زمینه ساز اشتغال نوین در مناطق روستایی می_شود. صنایع تبدیلی عامل مهمی در فرآوری محصولات کشاورزی است و با تبدیل و فرآوری محصولات کشاورزی ضمن تولید مواد غذایی و سایر فرآورده‌های با ارزش افزوده بالا، امکان نگهداری و حمل و نقل آسان محصولات فراهم می ‌شود.از سوی دیگر، نبود صنایع تبدیلی یکی از بزرگترین مشکلات استان آذربایجان غربی است و احداث کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی و تبدیل مواد اولیه و خام به کالاهای با ارزش افزوده بالاتر با اندکی حمایت دولت و سرمایه_گذاری بخش خصوصی در کوتاه مدت امکان پذیر است و می تواند ثروت ملی را نیز افزایش دهد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۴:۴۵ ق.ظ

دیدگاه


هشت + 5 =