ضربه کاری خودروسازی داخلی به اعتماد مردم

ضربه کاری خودروسازی داخلی به اعتماد مردم

گروه اقتصادی:شنیده حاکی از آن است که یکی از بزرگترین شرکتهای خودروسازی داخلی۱۰هزار خودرو برگشتی و معیوب را وارد سیستم تحویل به مشتریان کرده است.
طی ۱۰ سال گذشته با توجه به حمایت های همه جانبه دولت از صنعت خودرو به ویژه شرکت ایران خودرو، به رغم ضرر مصرف کننده کیفیت محصولات کارخانه های تولید خودرو به جای پیشرفت دچار عقب گرد شده است، بستن فضای رقابت با خودروهای خارجی و سه دهه حمایت کامل از انحصار خودرو در کارخانجات داخلی به ویژه ایران خودرو این نتیجه را به همراه داشته که اگر در ده سال پیش یکی از محصولات این کارخانه ها لااقل تا یک سال بی عیب بود اکنون پس از تحویل مشاهده می شود که عیوب فراوانی دارد که مانع از حرکت خودرو شده و با اتش سوزی جان راننده و سرنشین را به خطر می اندازد.در برخی از محافل خبری گفته می شود که یکی از بزرگترین شرکتهای خودروسازی داخلی ۱۰ هزار خودرو برگشتی و معیوب خود را وارد سیستم تحویل به مشتریان کرده است.در نظر بگیرید که یک شهروند پس از ماهها انتظار و تحمل ماهها تاخیر بدون توجیه در تحویل خودرو، اتوموبیل خود را از نمایندگی تحویل می گیرد لیکن از همان روز روزانه با نقص فنی روبه رو می شود و هر روز در رفت و آمد به نمایندگی های مختلف یکی از این کارخانه های تولید خودرو برای تعمیرات مراجعه می کند و بی نتیجه از فردایش همان داستان روز قبل تکرار می شود.آیا دولت تدبیر نباید به بی تدبیری، عدم نظارت و سهل انگاری ایران خودرو از بالاترین رده مدیریتی کارخانه تا نمایندگی های مجاز پایان بخشد؟
آیا رانت میلیاردی نمایندگی های مجاز(!) و سودهای میلیاردی و دفاتر پر هزینه و تشریفاتی مدیران ایران خودرو باید از جیب مصرف کننده پرداخت شود؟گرچه گروهی از کارشناسان اقتصادی طی دهه های اخیر با وجود شکایات فراوان مصرف کنندگان از نقایص محصولات ایران خودرو به ویژه خودرو ملی و قیمت گزاف آن به خاطر حمایت از اشتغال و تولید ملی تلاش کرده اند افکار عمومی را متقاعد کنند که مدیران صنعت خودرو در تلاشند کیفیت تولید و خدمات پس از فروش را ارتقا دهند ولی حیف که بخشی از همین دلسوزان به تقویت خودرو ملی، از حمایت های رسانه ای و اقناع افکار عمومی برای پشتیبانی از خودرو ملی مایوس شوند و روند حرکتی صنعت خودرو و خودرو ملی را به جای پیشرفت روبه عقب مشاهده کردند.نمایندگی های ایران خودرو، خودروهای صفر کیلومتری را که برچسب نظارت نهایی را به صورت تشریفاتی دارد ولی از ده ها عیب فنی برخوردار است تحویل مشتری می دهند این درحالیست که نمایندگی خود مسئولیت نظارت فنی آخرین مرحله قبل از تحویل را دارد اما با سهل انگاری عیوب خودرو را نادیده می گیرد و با این سهل انگاری مدتها مالک خودرو را درگیر کارهای فنی خودرو می کند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از افکارنیوز، جای تاسف است که بی مسئولیتی مدیران ایران خودرو و سهل انگاری و عدم نظارت مدیران خط تولید و بی کفایتی و سودجویی و رانت طلبی نمایندگی مجاز دست به دست می دهندکه ایرانیان جهت خرید محصولات ایرانی به ویژه خودروی ایرانی گارد بگیرند.این شیوه غلط و حمایت بی چون و چرا از صنعت رانتی خودرو تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟
تاکجا باید مصرف کننده تاوان بی تدبیری مدیران دولت تدبیر در ایران خودرو را بدهد؟
آیا اگر صنعت خودرو مجبور بود با خودروهای خارجی رقابت سالم کند و بازار انحصار در اختیارش نباشد تلاش نمی کرد کمی تولیدات بهتری را دست مشتری دهد؟
راستی آمار بهره وری در شرکتهای خودروسازی داخلی از جمله ایران خودرو روزی چند دقیقه است؟

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۰۵ ق.ظ

دیدگاه


− یک = 3