صادرات سیب آذربایجان غربی از مشکلات اصلی این استان است

صادرات سیب آذربایجان غربی از مشکلات اصلی  این استان است

گروه خبر: وزیر جهاد کشاورزی گفت: درحال رایزنی برای جذب یک سرمایه گذار در حوزه سیب هستیم. به گزارش آراز آذربایجان، کاظم خاوازی در حاشیه بازدید از طرح های کشاورزی درجمع خبرنگاران گفت: در حال رایزنی بایک سرمایه گذار بزرگ بااعتبار ۱۰میلیون دلاری در حوزه سیب استان هستیم که در صورت انجام شاهد یک تحول عظیم در حوزه سیب استان خواهیم بود. وی با اشاره به اینکه سیب و صادرات آن ازجمله مشکلات اصلی بخش کشاورزی آذربایجان غربی است، یاد آور شد: طبق بررسی و جلساتی که بر گزار شد مشکلات این بخش بیشتر درون سازمانی و قابل حل است.
وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه کرونا باعث کاهش ۱۵درصدی تجارت در کل دنیا شده و کشور ما نیز از این قضیه مستثنی نیست، تصریح کرد: با وجودشرایط کرونا با هماهنگی های انجام شده نگرانی برای صادرات سیب آذربایجان غربی نداریم.
خاوازی یا آور شد: تشویق سرمایه گذاران بخش خصوص برای ورود به بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی از دیگر برنامه های دولت در بخش کشاورزی است.
وی اظهارکرد: برای رعایت بهداشت و جلوگیری از هدر رفت سیب پای درختان ، ۹۰ بار انداز بهداشتی در استان ایجاد شده است. وزیر جهاد کشاورزی بااشاره به ورود بلو بری ها به حوزه کشاورزی افزود: ورود بلوبری ها یک تحول عظیم در باروری زمین های کشاورزی، صادرات محصولات کشاورزی به وجود آورده است.
آذربایجان غربی استانی منحصربفرد در ظرفیت های آب و خاک است
وزیر جهاد کشاورزی آذربایجان غربی را استانی منحصربفرد در ظرفیت های آب و خاک دانست و گفت: رویکرد جدید وزارت جهاد کشاورزی سفر دسته جمعی مدیران ارشد به استانها برای بررسی و حل مسائل است. آذربایجان غربی نیز به جهت نقش آفرینی جدی در سیاست های تامین امنیت غذایی نخستین مقصد سفرهای استانی به شیوه جدید است. کاظم خاوازی همچنین در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه با اشاره به اینکه کشور از تنوع آب و هوایی ویژه ای برخوردار است اما نتوانسته ایم به خوبی از آن استفاده کنیم گفت: در باغبانی از وضعیت ایده آلی برخورداریم به نحوی که بیش از مصرف تولید محصول داریم.وی صادرات پیوسته و کسب بازارهای جهانی را راهکار رونق عرصه باغبانی دانست و افزود: قانون خرید تضمینی اقدامی موثر برای حمایت از کشاورزان است.واگذاری تعیین قیمت محصولات کشاورزی نیز باعث شده تا وزارت جهاد کشاورزی بهتر از گذشته در حمایت از کشاورزی گام بردارد.
وزیر جهاد کشاورزی افزود:در زراعت در خیلی از محصولات در مرز خوکفایی هستیم که با مدیریت مصرف می توان بهتر از امروز به خودکفایی پایدار دست یافت.در تولید شود می توان با مدیریت بهتر به ۲ میلیون تن رسید. در برنج به تولید ۲٫۶ میلیون تن رسیده ایم که با توجه به اینکه میزان مصرف ما ۳ میلیون تن است نیاز به مدیریت مصرف داریم.خاوازی گفت: در گندم به تولید پایدار رسیده ایم و خودکفا شدیم. ولی چون باید همواره ۵ میلیون تن ذخایر داشته باشیم لذا مجبور به واردات هستیم.وی ضریب خوداتکایی در روغن را پایین دانست و افزود: برای جبران این موضوع نیز برنامه هایی در دست اجراست.وزیر جهاد کشاورزی کسری بیش از ۳ میلیون تن نهاده دامی را مشکل اساسی این وزارتخانه دانست و افزود: طرحی آماده کرده ایم که در صورت حمایت توانایی داریم ۳ تا ۴ میلیون تن نهاده را تامین و از واردات کاهش بدهیم.
مشکل بازاریابی در صادرات محصولات کشاورزی برطرف شود
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی خواستار حل مشکل بازاریابی محصولات کشاورزی شد. حجت الاسلام سیدمهدی قریشی نیز در این دیدار با بیان اینکه استان در زمینه تولید سیب و انگور سهم قابل توجهی دارد، افزود: متاسفانه با وجود تولید و کیفیت بالای این محصولات در زمینه صادرات مشکل داریم که بخشی از این مشکل به عدم بازاریابی مناسب بر می گردد.
وی با اشاره به ظرفیت های بالای استان در بخش دانشگاهی عنوان کرد: در استان به خصوص مرکز استان، اساتید و کارشناسان دانشگاهی خوبی در بخش کشاورزی داریم که متاسفانه از این ظرفیت بهره کافی برده نمی شود ارتباط تنگاتنگ بخش اجرایی و دانشگاهی منجر به ایده های علمی و عملی خوبی می شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۹ ب.ظ

دیدگاه


شش + 5 =