شک و بدبینی والدین و تاثیر آن بر تربیت فرزند

شک و بدبینی والدین و تاثیر آن بر تربیت فرزند

گروه خانواده و سلامت:یک روانشناس درباره تأثیر رفتار زوجین شکاک بر تربیت فرزندانشان و نحوه برخورد با افراد بدبین توضیحاتی داد.
فرشته سادات شجاعی روانشناس بالینی و خانواده درمانگر درباره تأثیر رفتار والدین شکاک بر فرزندان، اظهار کرد: اولین الگو برای فرزندان، والدین هستند و در مراحل بعدی معلم و الگو‌های خارج از محیط خانه و مدرسه مانند دوستان، خویشاوندان و… قرار دارند که در این میان رفتار والدین تأثیر زیادی بر فرزندان می‌گذارد.
این روانشناس بیان کرد: وقتی پدر و مادر حرمت‌ها را می‌شکنند و یا برخی از مسائلی را مطرح می کنند که نباید فرزندشان از آن‌ها اطلاع داشته باشد، کودک رفتار‌های متضاد را از والدین خود یاد می‌گیرد یعنی در مورد یک مسأله مشترک از پدر یک پیام و از مادر پیام دیگری دریافت می‌کند.
وی ادامه داد:در این شرایط فرزندان احساس می‌کنند که الگو‌های خوبی ندارند و سردرگم‌ هستند. این یکی از بدترین حالت ها است که در آن رفتار‌هایی به فرزندان آموخته می‌شود که در ازدواج آن‌ها نیز تأثیر گذار است. لذا باید بستر آماده باشد، یعنی فرزندانی تربیت کنیم که خوش‌بین باشند و همه چیز را با دید بهتری ببینند و این می‌تواند آثار مثبت‌تری در زندگی و آینده آن ها داشته باشد.
شجاعی درباره راهکارهای موثر برای دوری گزینی زوجین از شک و بدبینی، گفت: موثرترین گام در هر زندگی زناشویی صداقت است. دروغ‌های کوچک و به ظاهر بی اهمیت، پنهان کاری‌های جزئی می‌تواند همسرتان را نسبت به شما بی اعتماد کند و این دروغ‌های کوچک زمینه را فراهم می‌کند تا همسر شما نسبت به موضوع‌های مهم نیز به شما مشکوک و بدبین باشد.
این روانشناس اضافه کرد: اعتماد همسر خود را جلب کنید، با در دسترس بودن، احساس نگرانی او را کمتر کنید، تماسش را بدون پاسخ نگذارید و برنامه‌های خود را به همسرتان اطلاع دهید و از هرگونه ایجاد ابهام که شک و تردید را در همسر شما به وجود می آورد، بپرهیزید. گوش دادن و همدلی، تصدیق تمایل او به اعتماد و گوش دادن بدون قضاوت به حرف‌ها و نگرانی‌های همسر کمک می‌کند تا دلایل احساسات منفی او را پیدا کنید. همسر خود را درک کنید و شنونده‌ خوبی برای حرف هایش باشید، چراکه با این کارها به مرور زمان ترغیب خواهد شد تا بدبینی‌ها و شک‌های بی مورد خود نسبت به شما را کنار بگذارد.
وی افزود: زندگی با فرد شکاک ناراحت کننده است و طبیعی است که در قبال شکاکیت، اتهامات، سرزنش‌ها و تندی‌های مداوم او با خشم و ناراحتی واکنش نشان دهید. زمانی که در مقابل حرف‌های همسرتان حالت تدافعی می گیرید و یا عصبانی می شوید و بد اخلاقی می کنید، شکاکیت او را تشدید می کنید، در چنین مواقعی آن چه که مهم است حفظ آرامش و خونسردی و شنیدن حرف‌های همسر است.
شجاعی گفت: خانه را میدان جنگ نکنید، مدام در مورد این موضوع دعوا نکنید. حتی بدون حضور همسرتان با یک مشاور خانواده صحبت کنید و برای کم کردن حساسیت او یا رسیدن خودتان به آرامش از راهکار‌هایی که مشاور به شما آموزش می‌دهد، استفاده کنید.
به همسرتان مانند روز‌های اول ازدواج محبت کنید. اگر همسرتان احساس کند که برای شما تکراری شده و او را فراموش کرده اید و از طرف شما نادیده گرفته می‌شود و به اندازه دیگران نمی‌تواند شما را شاد کند، ممکن است آسیب زیادی ببیند و حتی به مردی شکاک تبدیل شود، پس به او بگویید در همه لحظات زندگی مشترکتان قلب شما در اختیار او قرار دارد و جز او به شخص دیگری فکر نمی‌کنید و مانند اوایل ازدواج با او با محبت رفتار کنید.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از باشگاه خبرنگاران،این روانشناس ادامه داد: پیامد‌های هیجانی ناشی‌از فریب‌ خوردن در رابطه می‌تواند ویرانگر باشد، به‌ همین‌ دلیل بهتر است با همسرتان درباره این موضوع به‌ شکل مستقیم صحبت کنید و احساس‌تان را بگویید.
اگر سوءظن شما کاملا بی‌اساس باشد، یک گفت و گو می‌تواند درباره اینکه چرا این افکار را دارید و اینکه چطور می‌توانید از بروز مجدد آن‌ها جلوگیری کنید، سودمند باشد. اگر هم او به‌ ناحق به شما مشکوک است، رسیدگی صریح به این مشکل همیشه بهتر از جاسوسی‌ کردن است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۹:۲۶ ق.ظ

دیدگاه


− یک = 7