شورای شهر تکاب در بیم وامید توسعه

شورای شهر تکاب در بیم وامید توسعه

مهدی انصاری
گروه گزارش: شهرزیستگاهی برساخته از سلسله نیازهای انسانی است. به همین دلیل آبادانی ، آرامش و رفاه از عناصر اساسی است که بایستی به صورت هماهنگ و همساز تامین و توسعه داده شود و شوراها و شهردار وظیفه دارند سطح بالایی از رفاه آسایش و آرامش را برای همه شهروندان به ارمغان آورند.
شهرها از مهم‌ترین دستاوردهای مدنی است که ایستا نمانده و در مدت چند سال هم تغییر می‌یابند و در هر مرحله از حیات خود، نیازهای جدیدی پیدا می‌کنند.
تکاب در سال‌های گذشته، تغییرات بسیاری داشته است از جمله اهداف اصلی شورای اسلامی شهر تکاب حرکت به سمت توسعه پایدار می‌باشد که این امر مستلزم برنامه واقع بینانه و مبتنی بر ظرفیتهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی تکاب می باشد.طرح هادی و جامع از اولین سندهای برنامه‌یی است که برای شهرها و توسعه کالبدی تدوین می گردد.
اتکا به طرح هادی به مدت بیست سال باعث ایجاد مشکلاتی شده بود که در طرح جامع تکاب نیز برطرف نشده و با ایرادات اساسی به تصویب رسیده بود و این مهم از اولین مشکلاتی بود که شورای اسلامی شهر تکاب در نتیجه جلسات بسیار در طرح تفصیلی توانست بر آنها فایق آید. هرچند هنوز طرح تفصیلی ایرادات و مشکلاتی را داراست که به همین دلیل به تایید نهایی و تصویب شورا و امضا شهردار نرسیده و امید است در سال جدید برنامه ۵ ساله استراتژیک شهرداری و سند چشم انداز بلند مدت شهر تکاب در کنار اصلاح طرح تفصیلی تحقق یابد .
با وجود عمر صد ساله مدیریت شهری هنوز شوراها و شهرداری‌ها در عرصه سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده‌اند. هرچند در قانون اساسی جایگاه واقعی شوراها مشهود است، ولی هر بار با تغییر قانون شوراها از اهداف فرابخشی مدیریت شهری کاسته شده‌است که امید است قانون مدیریت جامع شهری در آینده نزدیک محقق شده و کمک بسزایی در پیشبرد توسعه شهرها داشته باشد.تکاب ظرفیت ها، کارکردها و توانایی‌هایِ دست نخورده بسیاری دارد که باید مورد استفاده قرار گیرد، واقعیت این است که در تکاب کارآنچنانی انجام نگرفته است.
مردم از مشکلات ابتدایی بسیاری رنج می برد، عمق عقب ماندگی و مشکلات شهری بسیار زیاد بوده و قابل قیاس با شهرهای دیگر نیست. کوهی از مشکلات برای شهرداری به ارث رسیده است. شهروندان تکاب از نبود حداقل امکانات شهری جدول، آسفالت و پارک مناسب گلایه‌مندند و به شورا شکایت می‌کنند .پتانسیل های شهر تکاب در حوزه گردشگری، استخراج و فرآوری مواد معدنی و صنعتی می تواند منجر به تولید درآمد پایدار برای شهرداری و شهرستان تکاب گردد.بودجه شهرداری در دوسال اخیر افزایش چشمگیری داشته است که امید است باعث سهولت زندگی شهری، رفاه حال شهروندان و افزایش خدمات بهینه شهرداری گردیده باشد.مالیات بر ارزش افزوده که از معادن طلا و سنگ دریافت می‌گردد ناچیز بوده و تنها راهکار قانونی برای دریافت سهم شهرستان تکاب از معادن می‌باشد که امید است با جلسات و پیگیرهای بسیاری که انجام شده‌است مبالغ مذکور افزایش یافته و کمک به سزایی برای توسعه شهر کند.
متاسفانه هنوز معدن طلای زرشوران تولیدی نداشته و مالیات بر ارزش افزوده‌یی پرداخت نکرده است، امید است در سال جاری همچنانکه در بودجه سال ۹۴ شهرداری پیش بینی شده است، با تولید طلا در کارخانه طلای زرشوران، درآمد پایدای برای توسعه و اجرای طرح‌های عمرانی شهرداری تکاب محقق گردد.شورای شهر و شهردار، شفافیت و انضباط مالی و کاهش هزینه‌های جاری و افزایش بهره‌وری را در دستور کار خود قرار داده است و در بعد نظارت جدی‌تر از گذشته وارد عمل شده است.
با رانت در حوزه‌های ساخت و ساز، تفکیک زمین‌ها و واگذاری‌ها برخورد شده و اقدامات بسیاری برای جلوگیری از این مسائل انجام گرفته است.در سالهای اخیر مردم کنشگرانه و مشارکت‌مندانه با حساسیت‌های بالایی با یاری رساندن به شورا و شهردار ، بسیاری از تخلفاتی را که مشاهده می‌کنند گزارش داده و خود را در امور دخیل دانسته و در اجرای طرحهای عمرانی و فرهنگی مشارکت داشته و پیشنهادات مفید و موثری برای شورا و شهردار ارائه می‌کنند.
یاری و حمایت کارشناسان، مهندسین، نخبگان و فرهنگیان شهرمان همیشه و همه حال شامل حال ما بوده است.رضایت‌مندی شهروندان، در اعتماد آنان به شورای شهر نهفته که به راحتی با اعضای شورا صحبت می‌کنند ، اعضا همیشه و در همه حال در دسترس بوده و شهروندان بایستی همچنان به نمایندگان‌شان در شورا اعتماد کنند و از وجود سلیقه‌های مختلف نگران نباشند و ارتباطشان را قطع نکنند و مطمئن باشند که شورا تبلور شعار همدلی و همزبانی بوده و در سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی مد نظر مقام معظم رهبری با کنار گذاشتن اختلافات راهی برای خلق تکابی دیگر ممکن است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۵:۲۹ ق.ظ

دیدگاه


× 3 = نُه