شوراهای اسلامی شهر و روستا نماد مردم‌سالاری

شوراهای اسلامی شهر و روستا نماد مردم‌سالاری

حمید حوزوی
گروه تحلیل: نظام جمهوری اسلامی حکومتی برآمده از خواست مردم است که مسوولان آن توسط خود مردم انتخاب می‌شوند.
در جمهوری اسلامی برای چهار نهاد ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخابات برگزار می‌شود.
اگرچه چهار نهاد یاد شده برآمده از انتخاب مردم هستند اما شوراهای اسلامی شهر و روستا در این میان از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.
به جز شورا دیگر نهادهای انتخابی هرکدام شرایط ویژه‌ای دارند. رئیس جمهور باید رجل سیاسی باشد، اعضای مجلس خبرگان باید دارای رتبه اجتهاد باشند و نمایندگان مجلس نیز باید پیشینه مدیریتی و سیاسی در کارنامه خود داشته باشند تا بتوانند از سوی مردم انتخاب شوند، اما اعضای شوراهای شهر و روستا مردم عادی‌اند که تصمیم می‌گیرند در سرنوشت محل زیست خود تاثیر بگذارند.
این امر اهمیت شوراها را دو چندان می‌کند چون از این راه مردم عادی می‌توانند وارد سازوکار تصمیم گیری شوند و از این رهگذر با مشکلات مسئولان آَگاه شوند که این مسئله سبب می‌شود مردم درک صحیحی از دشواری‌های فرآیند اداره کشور بدست آورند.
از دیگر سو شوراهای شهر و روستا به درستی نمایشی از نظامی تمام مردمی را ارائه می‌کند؛ اگر برای دیگر نهادها داشتن پیشینه سیاسی و مدیریتی لازم است اما اعضای شوراها مردم عادی‌ای هستند که از سوی همشهریان برای اداره بهتر محل زندگی خود انتخاب می‌شوند.
انتخاب دوره‌ای اعضای شوراهای شهر و روستا به فرآیند تثبیت جایگاه مردمی نظام کمک بسزایی می‌کند چون اعضای آن به طور کامل از متن مردم بر می‌خیزند و از دیگر سو احاطه کاملی بر مشکلات شهر و روستای خود دارند، به این سبب بهتر از اشخاصی که با محیط بیگانه‌اند می‌توانند تصمیم گیری کنند.
شورای اسلامی شهر و روستا از پشتوانه قانونی محکمی نیز برخوردار است که این اهمیت آن را نشان می‌دهد، بنیان گذار فقید انقلاب نیز در اوان پیروزی انقلاب توجه ویژه‌ای به شوراها داشته و همواره بر تاسیس آن تاکید می‌کردند.
اصل هفتم قانون اساسی می‌گوید: » طبق دستور قرآن کریم ?و امرهم شوری بینه?« ، ?و شاورهم فی الامر? مجلس شورای اسلامی شورای استان، شهرستان، شهر، محل، بخش روستا و نظایر این‌ها از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشورند؛ طرز تشکیل و حدود اختیارات و وظایف شوراها را این قانون معین می‌کند.
جمهوری اسلامی ایران، یکی از بی بدیل‌ترین نظام‌های سیاسی دنیاست که بر مبنای واقعی مردم سالاری دینی تشکیل شده و اداره می‌شود که شوراهای اسلامی شهر و روستا، زیباترین و رساترین مصداق این مدعاست.
شوراهای اسلامی شهر و روستا، نهادهایی هستند برگرفته از افکار و اندیشه بلافصل مردم که چنانچه افرادی واجد شرایط و مسلط بر امور محوله به آن‌ها راه یابند، می‌توانند منبع و منشا تحولات بسیار مثبتی برای همشهریان خود باشند.
اعضای این شورای مردمی، به طور قطع باید دارای صلاحیت‌های علمی، اجتماعی، فرهنگی و اجرایی باشند تا بتوانند به وظیفه ذاتی خود به درستی عمل کنند.تدوین و تصویب قوانین فرودستی، تحلیل و تفسیر مقررات فرادستی، هم افزایی با مدیران عالی اجرایی، گزینش مدیران شهری، نظارت بر عملکرد شهرداران و دهیاران مقایسه ساز و کارهای مدیران، استیضاح و عزل شهرداران، تفریغ بودجه‌های سالانه مناطق شهری و رایزنی‌های مستمر با دولتمردان از جمله مهم‌ترین وظایف ذاتی شوراهای اسلامی است که بدون مهارت‌های علمی و دارا بودن پیشینه مفید اجرایی، هیچ گاه قادر به انجام آن نخواهند بود.
ارتباطات مداوم با مردم، بازدید روزانه از محلات و مناطق، بیان مسائل و مشکلات مردم همکاری با اصحاب رسانه و مطبوعات، استفاده از ظرفیت‌های مردمی، بهره گیری از دیدگاه‌های عالمانه صاحب نظران، انتقاد سازنده و کارشناسی از متولیان امور جاری و تلاش برای جذب و جلب اعتبارهای مورد نیاز به منظور ایجاد تحول در فضاهای شهری و روستایی، بخش دیگری از وظایف قانونی این نهاد مردمی است که باز هم برای اجرایی کردن آن، نیاز مبرم به تجربه و تخصص لازم و کافی خواهد بود.
تامین نشاط اجتماعی، توسعه فعالیت‌های فرهنگی، گسترش فعالیت‌های عمرانی خودداری از ورود به بازی‌های سیاسی و ترویج امور علمی و هنری برای سر زندگی و طراوت روحی مردم از دیگر رسالت‌های شوراهای اسلامی است که نباید از آن چشم پوشید.
باشد که با یاری پروردگار متعال و استفاده از این ظرفیت خلاق و ماندگار، با تشکیل شورایی کاری و مستعد ، شاهد تحولات و توسعه شهرها و روستاهای خود در این دوره باشیم.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۳:۱۹ ق.ظ

دیدگاه


یک + = 10