مجري طرح انتقال آب زاب به درياچه اروميه:

شروع طرح انتقال زاب به دریاچه ارومیه یک کار نمادین است

شروع طرح انتقال زاب به دریاچه ارومیه  یک کار نمادین است

گروه خبر:مدیردفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن ابراز گلایه از وزارت نیرو در مورد شروع اجرای پروژه‌های سدسازی و انتقال آب پیش از دریافت مجوز زیست محیطی، گفت: طرح انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه طبق چارچوب قانونی، هنوز فاقد مجوز زیست محیطی تلقی می‌شود و هر گونه اقدام اجرایی برای این طرح بر خلاف نص صریح قانون است.
حمید جلالوندی در گفت‌وگو با ایسنا، درمورد اجرای طرح انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه گفت:‌ سازمان حفاظت محیط زیست به ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کرده است تا زمانی که مجوز نهایی در مورد این طرح صادر نشود،‌ این پروژه فاقد مجوز تلقی می‌شود.
وی با بیان اینکه در ستاد احیای دریاچه ارومیه طرح انتقال آب زاب به دریاچه مثبت ارزیابی شده است،‌ افزود: نگاه کلی سازمان حفاظت محیط زیست نیز به این طرح مثبت است، البته نگاه دفتر ارزیابی این سازمان این است که اگر ستاد احیای دریاچه ارومیه این طرح را تصویب کرده به احتمال قوی مانع جدی در مقابل آنها برای اجرای طرح وجود نداشته باشد.
*گلایه سازمان حفاظت محیط زیست از وزارت نیرو
مدیر دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با گلایه از وزارت نیرو گفت: این گلایه بسیار اساسی را نه تنها برای پروژه انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه، بلکه برای طرح‌های دیگر سدسازی و انتقال آب از وزارت نیرو نیز داریم که قبل از اخذ مجوز طبق تفکرات گذشته شروع به اجرای طرح می‌کنند و در واقع نه تنها این پروژه بلکه بسیاری از پروژه‌های دیگر وزارت نیرو هم با این ترتیب شکل اجرایی به خود می‌گیرد و سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو را دچار چالش می‌کنند که این یک ایراد قانونی است.
*شروع طرح انتقال زاب به دریاچه ارومیه یک کار نمادین بوده است
جلاوندی با اشاره به اینکه دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست به مجری طرح انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه که از سوی وزارت نیرو تعیین شده، نامه نوشته‌ و درخواست کرده‌ که نباید تا زمان اخذ مجوز هیچ گونه اقدام اجرایی صورت گیرد و این امرخلاف نص قانون است، اظهار کرد: این طرح هنوز فاقد مجوز قانونی است و آنها اجازه شروع اجرای طرح را ندارند، مجری طرح هم در پاسخ به نامه ما اعلام کرده که قصد انجام هیچ کاری را ندارند و این یک کار نمادین بوده که شروع کرده‌ایم و مدارک را در کمیته ماده ۲ محیط زیست ارائه و مطرح خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه مجری طرح انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه فرصتی دو ماهه برای ارائه مدارک به سازمان حفاظت محیط زیست مطالبه کرده است، افزود: رونوشت نامه دفتر ارزیابی به مجری طرح، به اداره کل محیط زیست استان آذربایجان‌غربی نیز ارسال شده است که در صورت اجرایی شدن این طرح وظیفه و برخورد قانونی خود را انجام دهند. سازمان حفاطت محیط زیست را تحت فشار قرار می‌دهند.مدیر دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در بخشی از مجموعه وزارت نیرو تفکر “راه بنداز و جا بنداز” وجود دارد، گفت: کلیه گلایه‌مان این است که وزارت نیرو نباید این گونه عمل کند که طرح را شروع و پیشرفت فیزیکی برای طرح ایجاد کند و بعد بگوید برای این طرح هزینه شده تا سازمان حفاظت محیط زیست در یک فشاری قرار گیرد و نتواند با طرح مخالفت کند و اگر مخالفت کرد بگوییم برای این طرح بیت‌المال صرف شده است.
به گفته جلالوندی، تلقی برخی این بود که چون طرح انتقال زاب به دریاچه ارومیه در ستاد احیای دریاچه ارومیه تایید شد، سازمان حفاظت محیط زیست با طرح موافق است و همه مجوزها صادر شده است.
در حالی که یکی از شروط بررسی این طرح در کمیته ماده ۲ ارزیابی زیست محیطی، ارائه نظر ستاد احیای دریاچه ارومیه درباره این طرح بوده است.
وی با تاکید بر اینکه از نظر سازمان حفاظت محیط زیست طرح انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه طبق چارچوب قانونی، هنوز فاقد مجوز زیست محیطی است، گفت: دفتر ارزیابی برای همه پروژه‌ها کارهای قانونی خود را انجام می‌دهد و اگر روند شروع اجرای پروژه‌ها و پیشرفت فیزیکی آنها بدون دریافت مجوز ادامه یابد، این دفتر، طرح را از دستور ارزیابی خارج کرده و هرگز آن را تایید نخواهد کرد و مسئولیت کسانی که برای طرح هزینه کرده‌اند با سازمان حفاظت محیط زیست نخواهد بود و خودشان باید پاسخگوی هزینه صرف شده باشند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۵:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


پنج + = 8