شبکه ملی آموزش تحولی راهبردی در تعلیم و تربیت نوین

شبکه ملی آموزش تحولی راهبردی در تعلیم و تربیت نوین

کامبیز رضایی
گروه اجتماعی: شبکه ملی آموزش به عنوان تحولی راهبردی در تعلیم و تربیت کشور محسوب می شود تا با ایجاد فرصت های یادگیری نوین در نظام آموزش و پرورش، زیرساخت‌های مناسب را برای هرچه بیشتر شکوفا شدن استعدادهای آینده سازان این مرزوبوم فراهم آورد.
تاثیر فناوری های مختلف در عرصه علم آموزی و همچنین بر فرآیند یادگیری و یاددهی به ویژه در کانون اصلی آن یعنی مدرسه ها از اهمیت بسیاری برخوردار است و به باور بسیاری از متفکران و متخصصان، این عرصه به نگاهی نو و متفاوت نیاز دارد تا با استفاده از فناوری های نوین به ایجاد مهارت های‌ جدید و یادگیری‌ های عمیق‌تر در دانش آموزان منجر شود و بدین گونه به برطرف شدن چالش های کنونی نظام آموزش و پرورش کمک کند. چراکه وجود آموزش و پرورشی کارآمد کلید توسعه و پیشرفت همه‌ جانبه کشور در تمامی ابعاد به شمار می رود.
*بهره برداری از فناوری های نوین در نظام آموزشی
استفاده از فرصت های یادگیری نوین یکی از دغدغه های جدی در نظام آموزش و پرورش کشورمان به شمار می رود. تاثیر توسعه های مختلف در عرصه علم و فناوری بر فرآیند یادگیری و یاددهی، اهمیت بسیاری دارد. تاریخچه استفاده از فناوری های آموزشی مانند رسانه های صوتی، تصویری، دیداری، شنیداری و فیلم های آموزشی به بیش از نیم سده پیش بازمی گردد، برگزاری جشنواره فیلم های آموزشی رشد، نخستین جشنواره حوزه رسانه های دیداری و شنیداری در این زمینه محسوب می شود.
*استفاده از رایانه در آموزش و پرورش
با ورود رایانه در نظام آموزشی کشور، وزارت آموزش و پرورش به عنوان یکی از دستگاه های اجرایی پیشتاز به استقبال این تحول شتافت و با طراحی شبکه ملی مدارس ایران(رشد) و به منظور تولید محتواهای مفید به ایجاد آزمایشگاه های رایانه ای در مدرسه ها، آموزش معلمان، پژوهش و تحقیقات برای الگوسازی نمونه های خاص مانند مدرسه های هوشمند و جشنواره های تولید محتوای الکترونیکی معلمان و دانش آموزان پرداخت و در طول سه سال اجرای طرح تکفا (توسعه و کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات ایران) به عنوان دستگاه برتر در این حوزه شناخته شد. هدف از ایجاد شبکه ملی مدارس این بود که تمامی کنشگران این حوزه شامل دانش آموزان، معلمان و خانواده های آنها در عرصه تعلیم و تربیت، تولیدها و خدمات خودشان را در یک محیط هم افزایی به اشتراک بگذارند تا این مطلب ها بتواند به عنوان الگوی مناسب برای مدرسه های مختلف استفاده شود.
وزارت آموزش و پرورش نخستین دستگاهی به شمار می رود که توسعه فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش را تدوین کرد و در ۱۳۸۶ خورشیدی به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رساند و جایگاه این سند به عنوان یک سند بالادستی قرار گرفت و وزارت آموزش و پرورش در این سند، راهبرد اصلی استفاده هوشمندانه از فرصت های فناوری اطلاعات برای ارتقای کیفیت یاددهی و یادگیری و تعاملات سازمانی را به عنوان یک راهبرد کلان پذیرفت.
*راه اندازی شبکه ملی آموزش
با ورود فناوری های هوشمند در نظام آموزشی، کار مقداری مشکل شد چراکه با کوچک شدن فناوری ها و دسترسی آسان به آنها برای تمام افراد، این الزام به وجود آمد که اگر قرار است با این فناوری یک فرصت خدمت دهی مناسب ایجاد شود باید تدبیری برای ایمن سازی و سلامت محیط فضای فناورانه نیز بشود بر این پایه شبکه ملی آموزش و پرورش با نام ملی مدارس ایران (رشد) راه اندازی شد.
*طرح اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات
بحث طرح اتصال مدرسه ها به شبکه ملی اطلاعات به همکاری وزارت آموزش و پرورش با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منجر شد و طرح مشترکی میان این ۲ وزارتخانه تعریف و تفاهم نامه های چندگانه ای نیز منعقد شد و تمامی خدمات، محتوا و فعالیت های این حوزه در راستای سیاست های ملی و مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات شکل گرفت تا بخش هایی که در حوزه فنی فناوری و زیرساختی هستند بتوانند از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به بخش های توانمندی که با این عرصه همکاری دارند متصل شوند. از نگاه وزارت آموزش و پرورش، شبکه ملی آموزش باید به عنوان شبکه فناوری پایه ایمن و سلامت به ایفای نقش بپردازد و مدل های آموزش های یادگیری نوین را توسعه دهد و در حوزه تربیت، فراهم کننده موقعیت های یادگیری متنوع باشد که این فضا نیازمند مشارکت تمام کنشگران این عرصه است.
به طورکلی استفاده از فناوری های نوین اطلاعات باید متنوع و غنی در هنگام اوقات آموزش و پرورش دانش آموزان، ارتقابخش قابلیت ها و توانمندی های معلمان، تامین کننده محتوا و خدمات آموزشی با کیفیت باشد و امکان دسترسی و ارتباط معلم و دانش آموز را به طور مستمر فراهم آورد به همین منظور برای اطمینان خاطر کاربران در شبکه ملی آموزش، محدودیتی اعمال نشد تا هر فرد با هر توانمندی که دارد با تعریف شناسه مشخص و هویت پذیر بتواند در جایگاه خودش نقش آفرینی کند. نگاه تحولی وزارت آموزش و پرورش و تصمیم سازان این وزارتخانه به ویژه سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش این است که از ظرفیت های نوین کنونی مانند تلویزیون تعاملی، ظرفیت محتواهای آموزشی و روش های محتوایی با اثربخشی بیشتر، بهترین استفاده را داشته باشند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا ، به هر حال به منظور به کارگیری تمام ظرفیت ها می بایست از توانمندی های تمام قشرهای جامعه از جمله معلمان، دانش آموزان، متخصصان و پژوهشگران بهره برد و چون که این مساله یک امر بزرگ ملی محسوب می شود، نمی توان تنها به ظرفیت درونی دستگاه آموزش و پرورش بسنده کرد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۶ ساعت ۶:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


− 7 = یک