شاه میگوی سد ارس در آستانه انقراض

شاه میگوی سد ارس در آستانه انقراض

گروه خبر:مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی گفت: در حال حاضر شاه میگوی دراز آب شیرین در دریاچه پشت سد ارس تنها منبع پرورش این آبزی در کشور، در معرض خطر انقراض قرار دارد.
به گزارش آراز آذربایجان، محمدباقر قریشی با بیان اینکه میزان صید این نوع آبزی سالانه ۶۰ تا ۷۰ تن بود که این میزان در سال‌های اخیر به ۲ تن کاهش یافته است، افزود: صید غیرمجاز و کاهش ذخایر آن از مهمترین دلایل کاهش این آبزی ارزشمند و اقتصادی است.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از روند انقراض این آبزی تمهیدات لازم در دریاچه سد ارس با تشکیل یگان حفاظت و انجام مطالعات ارزیابی ذخایر در حال پیگیری است.قریشی از استقرار یگان حفاظت در دریاچه سد ارس خبر داد و عنوان کرد: با توجه به پیگیری‌های انجام شده تصویب شد یگان حفاظت از دریاچه سد ارس در راستای کنترل و پیشگیری از صید غیر مجاز در محل مستقر شود.
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی در خصوص میزان تولید آبزیان در استان اضافه کرد: هم اکنون ۴۲۰ واحد آبزی پروری در استان مشغول به فعالیت هستند که سالانه ۱۵ هزار ۵۰۰ تن محصولات آبزیان در این واحدها تولید می‌شود.قریشی با اشاره به اینکه امسال ۶ هزار و ۵۰۰ تن ذخایر آبزیان پیش بینی شده است، گفت: امسال با رشد نیم درصد پیش بینی می‌شود میزان تولید آبزیان به ۱۶ هزار تن برسد.
مدیرکل شیلات و آبزیان سرانه مصرف آبزیان در استان را حدود ۷٫۵کیلوگرم عنوان کرد و افزود: در این راستا حدود ۵ کیلوگرم از متوسط سرانه کشوری فاصله داریم که اقدامات ترویجی برای افزایش میزان سرانه در دست اجراست.
در آذربایجان‌غربی انواع آبزیان از جمله شاه‌میگو و ماهیان گرمابی شامل انواع ماهی کپور، فیتوفاک، بیگ هد و آمور و ماهیان بومی از جمله زرد ماهی صید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۶ ب.ظ

دیدگاه


1 × = پنج