سرمایه گذاری ۱۵ هزار میلیارد ریالی برای توسعه سدهای آذربایجان غربی

سرمایه گذاری ۱۵ هزار میلیارد ریالی برای توسعه سدهای آذربایجان غربی

گروه گزارش: توسعه سدها و همچنین الزامات پیشین و پسین این سازه های غول پیکر یکی از اقدامات فوق العاده دولت تدبیر و امید در سال های اخیر بوده که این امر در آذربایجان غربی با قدرت انجام شده و طی مدت حدود هشت سال بیش از ۱۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در این حوزه هزینه کرده است.
استفاده بهینه از منابع آبی یکی از ضرورت_های امروز دنیا و ایران بوده که البته اهمیت و ضرورت آن با توجه به وضعیت آب و هوایی ایران، بسیار بیشتر به نظر می رسد.
هرچند آذربایجان غربی یکی از استان های پرآب کشور به شمار می رود و ظرفیت آبی خوبی در این استان وجود دارد، ولی برنامه ریزی در راستای استفاده بهینه از این ظرفیت و مدیریت آن، بسیار الزامی است و نباید در این خصوص هیچ کم و کاستی وجود داشته باشد.
ساخت سد در کنار توجه به نگهداشت آب های زیرزمینی از جمله مهمترین اقداماتی است که طی سالیان طولانی گذشته در کشورهای مختلف دنیا و ایران مورد توجه قرار گرفته و دولت های مختلف در این خصوص اقداماتی را انجام داده اند.
در دولت تدبیر و امید نیز اقدامات اساسی در راستای توسعه این بخش و بهبود وضعیت زیرساختی سدها و همچنین الزامات پس از ساخت سد از جمله شبکه های آبیاری و زهکشی و پایاب سدها صورت گرفت.
هزینه ۱۵ هزار و ۶۸۵ میلیارد ریال برای توسعه خدمات سدها در آذربایجان غربی
سرپرست شرکت آب منطقه ای آذربایجان_غربی در خصوص مدیریت آب در این استان گفت: ۱۵ هزار و ۶۸۵ میلیارد ریال در مدت هشت سال فعالیت دولت تدبیر و امید در راستای توسعه سدسازی و خدمات پس از آن در مناطق مختلف این استان هزینه شده است.مسعود طالبیان افزود: احداث سد و تامین آب شرب شهر پیرانشهر و شبکه سد سیلوه و شبکه آبیاری و زهکشی آن، توسعه بهره‌برداری از رودخانه ارس در محدوده آذربایجان غربی در قالب سد کرم آباد، ساختمان سد غازان و شبکه آبیاری و زهکشی، ساختمان سد چپرآباد از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه به شمار می‌رود.
وی اضافه کرد: ساختمان سد شهید قنبری و شبکه آبیاری و زهکشی، ساختمان سد آق چای و شبکه آبیاری و زهکشی، اتصال زرینه‌رود به سیمینه‌رود و لایروبی و مسیر گشایی سیمینه‌رود، آبرسانی به شهر ماکو و شوط، آبرسانی به شهر ارومیه، سد بابا احمد چالدران و انتقال آب از سد انحرافی زولا به منطقه قره باغ از دیگر اقداماتی بوده که در این بخش انجام شده است.
وی اظهار کرد: گستره این خدمات در کل آذربایجان غربی بوده و اقدامات قابل توجهی در شهرستان های ارومیه، ماکو، چالدران، پیرانشهر، میاندوآب، پلدشت، چایپاره، اشنویه و خوی انجام شده است.
وی بیان کرد: ظرفیت ذخیره آب در سدهای استان به حدود ۲ میلیارد مترمکعب رسیده که ظرفیتی قابل توجه در نگهداشت آب برای مصارف مختلف است.وی افزود: آذربایجان‌غربی از نظر تعداد سدهای در حال بهره‌برداری دارای جایگاه سوم در بین استان های سراسر کشور بوده که جایگاهی بسیار مناسب بین ۳۱ استان به شمار می رود.وی اظهار کرد: این در حالی است که برخی از استان های برخوردار، بسیار پایین تر از آذربایجان غربی در این حوزه قرار دارند.
سدها از جمله آثار فاخر افتتاحی به همت دولت تدبیر و امید در آذربایجان غربی
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: ۴۲ طرح شاخص عمرانی در این دولت طی هفت سال گذشته به بهره برداری رسیده که از جمله آنها می‌توان به سدهای کرم آباد بویلاپوش، بابااحمد، کانی سیب، سیلوه و چپرآباد اشاره کرد.
آیدین رحمانی افزود: علاوه بر آن، شبکه های آبیاری و زهکشی در چندین هزار هکتار از پایاب سدهای آذربایجان غربی طی سال های فعالیت دولت تدبیر و امید به بهره برداری رسیده که در نتیجه آن، هزاران اشتغال برای جوانان ایجاد شده است.
وی با اشاره به بهره برداری از پنج هزار و ۵۲۷ طرح عمرانی با اعتبار ۱۴۱ هزار میلیارد ریال به همت دولت در آذربایجان غربی اظهار کرد: این آمار نشان دهنده اقدامات بی نظیر دولت در حوزه‌های مختلف عمرانی است.
شاخص بودن توسعه سدسازی در آذربایجان_غربی
استاندار آذربایجان غربی نیز چندی پیش در این خصوص گفت: توسعه سدسازی یکی از اقدامات شاخص وزارت نیرو طی سال های اخیر در استان بوده است.
محمدمهدی شهریاری افزود: افتتاح سد کرم آباد پلدشت چپرآباد اشنویه، نیروگاه آبی سردشت، سد سیلوه پیرانشهر، تصفیه‌خانه‌های مهاباد، ارومیه، سلماس و خوی، آب رسانی روستایی و شهری، برق رسانی به روستاها و لایروبی انهار و رودخانه‌ها از جمله اقدامات شاخص وزارت نیرو در استان به شمار می‌رود.
وی اضافه کرد: تامین زیرساخت‌هایی چون نیروگاه، روند جذب سرمایه گذاری را تسهیل می‌کند و امسال بیش از سال گذشته موافقت‌نامه‌های اصولی سرمایه‌گذاری صادر شده است.با توجه به اقدامات صورت گرفته، می توان دولت تدبیر و امید را یکی از دولت های موفق در حوزه توسعه سدسازی در آذربایجان غربی عنوان کرد که علاوه بر ساخت سدها، شبکه های آن را نیز مورد توجه قرار داده تا آب ذخیره شده به خوبی در دسترس بهره برداران قرار گیرد.
آذربایجان غربی در شمال‌غربی ایران قرار دارد و از شمال به جمهوری آذربایجان و ترکیه، از غرب به کشورهای ترکیه و عراق، از شرق به آذربایجان‌شرقی و استان زنجان و از جنوب به کردستان محدود است؛ این استان بیش از ۳۷ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد که سیزدهمین استان بزرگ کشور محسوب می‌شود.
آذربایجان‌غربی دارای سه حوضه آبریز دریاچه ارومیه و رودخانه‌های زاب و ارس است و متوسط بارش‌ها در این استان در حدود ۴۰۰ میلی‌متر برآورد می‌شود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، هم اینک ۱۴ سد در آذربایجان غربی وجود دارد که حجم آنها حدود ۲ میلیارد مترمکعب است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۰ ب.ظ

دیدگاه


4 − سه =