نماينده مردم اروميه در مجلس:

ریزگردهای نمکی خطرناک دریاچه ارومیه می تواند موجب مرگ و میر شود

ریزگردهای نمکی خطرناک دریاچه ارومیه می تواند موجب مرگ و میر شود

گروه خبر:ریزگردهای دریاچه ارومیه به دامداران، مرغ و طیور و حتی می تواند منجر به فلج شدن کشاورزی منطقه شود و موجب کاهش عمر درختان، کاهش محصولات کشاورزی و در نهایت و مهم تر از همه موجب افزایش بیکاری می شود.
نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در رابطه با ریزگردهای نمکی ناشی احتمالی از دریاچه گفت: گرد و غباری که عمدتا در جنوب کشور و اهواز وجود دارد و گاها به ارومیه نیز می رسد قابل کنترل می باشد ولی ریزگردهای نمکی ناشی از دریاچه ارومیه برای مردم بسیار خطرناک می باشد و می تواند موجب مرگ و میر نیز شود.
قاضی پور افزود: جدا از این مشکلات مشکلات عدیده و زیادی می تواند برای دامداران دام و طیور و حتی می تواند منجر به فلج شدن کشاورزی منطقه شود و موجب کاهش عمر درختان، کاهش محصولات کشاورزی و در نهایت و مهم تر از همه موجب افزایش بیکاری می شود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در خصوص تامین نیاز آبی دریاچه ارومیه اظهار داشت: بعد از اینکه آب دریاچه ارومیه در سال ۱۳۷۴ به روستاهای اطراف می رسید و برای مقابله با آن مجبور به خاکریزی می شدیم ولی متاسفانه با آغاز خشکسالی از سال ۱۳۷۶ آب دریاچه ارومیه رو به کاهش است و ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز نتوانست کار مثبتی انجام دهد و باعث مرگ و تعطیلی سدهای استان شدند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از باریش نیوز این مقام مسئول تصریح کرد: انتقال آب از سد ارس به دریاچه ارومیه، انتقال آب از پیرانشهر به دریاچه ارومیه، پلمپ کردن بیش از ۳۰۰۰ حلقه چاه و اشتباه ایجاد کردن برخی کانال ها مثل کانال موجود در باراندوز چای موجب تبخیر زیاد آب می شود این ها از فعالیت های ستاد احیا بودند که باید بهتر انجام می شدند و همچنین باید نسبت به لوله گذاری در باغات نیز اقدام می شد تا صرفه جویی در مصرف آب عملی می شد و همچنین شغل جایگزینی نیز در ارومیه و آذربایجان غربی ایجاد نشد که مردم به آن بپردازند و هم اکنون نیز منتظر نزول نعمات الهی برای پر شدن دریاچه ارومیه هستیم.
این در حالیست که ، مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی بارندگی ها در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته گفت: تراز آبی دریاچه ارومیه در مقایسه با زمان آغاز به کار دولت یازدهم، ۹۰ سانتیمتر افزایش یافته است.
فرهاد سرخوش با بیان اینکه در زمان حاضر تراز آبی این دریاچه به یکهزار و ۲۷۰ متر و ۹۴ سانتیمتر رسیده است، افزود: این تراز در نیمه نخست سال ۱۳۹۲ شمسی یکهزار و ۲۷۰ متر و چهار سانتیمتر بود.
وی به تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه به میزان یکهزار و ۲۷۴ متر و ۱۰ سانتیمتر اشاره کرد و این نوید را داد که در تابستان امسال در قسمت هایی از دریاچه ارومیه امکان شنا میسر شود.
حجم آب دریاچه ارومیه با تدبیر دولت روحانی از ۵۰۰ میلیون مترمعکب در دوران بحرانی و زمان آغاز به کار دولت یازدهم به ۲٫۵ میلیارد مترمکعب در زمان حاضر رسیده است.
ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست مطالعاتی برای احیا این دریاچه آغاز کرد اما در سریع ترین زمان ممکن طرح های ۴۴ گانه نهایی برای احیای دریاچه ارومیه بر روی میز اعضای ستاد احیا قرار گرفت و این ستاد کارهای عملیاتی خود را برای احیای بزرگترین پهنه آبی داخلی کشور شروع کرد.
۴۱۲ کیلومتر لایروبی رودخانه های اصلی منتهی به دریاچه ارومیه، ساماندهی سردهنه های رودخانه ها، انسداد یکهزار و ۲۰۰ چاه غیرمجاز و اصلاح آبیاری در ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی از اقدام های زودبازده دولت یازدهم برای تثبیت وضعیت این دریاچه بوده است.
دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است ظرف مدت ۱۰ سال به سطح تراز اکولوژیک خود برسد و یکی از مهمترین مصوبه های این ستاد کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه به واسطه انتقال آب با لوله های پلی اتیلنی از منبع تامین تا سر مزرعه است.
در سال های ۹۳ و ۹۴ در مجموع ۴۱۴ کیلومتر عملیات انتقال آب با لوله پلی اتیلن به اجرا درآمده و ۱۲ هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان های آذربایجان غربی که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را تحت پوشش انتقال آب مدرن قرار داده است.
طرح تشکیل و تجهیز شبکه سنجش منابع آب سطحی و زیرزمینی استان نیز در راستای اجرای مصوبه های ستاد احیای دریاچه ارومیه در زمان حاضر ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
تصفیه خانه گلمان که از دیگر طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه برای احیای نگین آبی آذربایجان است، در سال جاری به بهره برداری می رسد و سالانه ۲٫۵ میلیون مترمعکب آب به دریاچه ارومیه روانه می کند.تاکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه ۱۰۰ میلیارد ریال برای مقابله با ریزگردهای این دریاچه هزینه کرده است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۳۵ ق.ظ

دیدگاه


دو + 9 =