رونق شبکه های اجتماعی و کسادی بازار مطبوعات

رونق شبکه های اجتماعی و کسادی بازار مطبوعات

گروه اجتماعی: امروزه رشد سریع فناوری و ظهور رسانه های دیجیتال و گسترش شبکه های اجتماعی از یک سو و گرانی کاغذ و سطحی نویسی به جای عمقی نویسی از سوی دیگر سبب شده رسانه های مکتوب چون روزنامه ها با چالش های جدی رو به رو شوند.
این روزها چالش میان رسانه های مکتوب و آنالوگ و دیجیتال بیش از گذشته پر رنگ شده است. مطبوعاتی که با کاهش تعداد نیرو، صفحه و یا حتی تعطیلی مواجه شده اند. اخبارهای مختلف در روزهای گذشته این امر را چنین بازتاب کرده اند که سیلی که نوروز ۹۸ با خود آورد، به مطبوعات ایران هم رسیده است.
براساس برخی گزارش های منتشر شده، اولین روز کاری رسانه‌ها در سال جدید با تمدید نشدن قرارداد شماری از نیروهای برخی از روزنامه ها، دو برابر شدن قیمت دو روزنامه ‘شرق’ و ‘اعتماد’ و کاهش صفحات روزنامه‌های ‘دنیای اقتصاد’ و ‘وطن امروز’ آغاز شد.
اگر تا پیش از این وضعیت روزنامه ها چندان جالب نبود، باید گفت در سال جدید وضعیت آنها به دلایل مختلف اسفناک تر شده است. از یک سو به دلیل رشد فناوری ها و تکنولوژی های نوین و گرم بودن بازار شبکه های اجتماعی و اخبار فوری و از سوی دیگر به دلیل تحریم، گرانی کاغذ و مواردی از این قبیل تیراژ روزنامه ها با افت شدیدی مواجه شده است و همه این موارد دال بر این هستند که زمان بدی برای روزنامه ها فرا رسیده است. با توجه به اهمیت موضوع، پژوهشگر ایرنا با حسین امامی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر رسانه های نوین به گفت و گو نشست.
** رونق شبکه های اجتماعی و کسادی بازار مطبوعات
امامی در خصوص کم رنگ شدن نقش مطبوعات در کشور گفت: چرا در حال حاضر خوانندگان فارسی زبان در ایران تمایلات اندکی برای خواندن کتاب و روزنامه دارند و این به دلیل رونق گرفتن شبکه های اجتماعی است. امروزه هر کسی با گوشی تلفن هوشمند خود امکان دسترسی به خبرهای فوری و حتی بدون سانسور را دارد. در حالیکه این امر برای روزنامه باید یک روز بگذرد تا خبری ساخته و پرداخته شود، به صفحه آرایی رفته و در آنجا منتشر شود. همه مطالبی که روزنامه ها منتشر می کنند مطالبی هستند که در روز قبل از طریق شبکه های اجتماعی در اختیار مردم قرار گرفته است.
وی افزود: روزنامه ها اینک رقیب قدرتمندی به نام شبکه های اجتماعی در کنار خود دارند و این شبکه ها چنان توانسته اند ضربه ای به روزنامه نگاری مکتوب ما بزنند که آنها نتوانسته اند خود را با این فضا تطبیق دهند. روزنامه ها می توانستند خود را به سمت تحلیل و تفسیر ببرند و از خبرهای خام، خود را جدا کنند. اما آنچنان که باید به این کار مبادرت نکرده و زمینه های رویگردانی مردم را بیش از پیش فراهم کرده اند. امامی افزود: از سویی ذائقه های مخاطبان هم تغییر کرده است و بیشتر به دنبال خواندن خبرهای مختصر و کوتاه هستند تا در زمان کوتاه از مسائل و خبرهایی که در جریان است مطلع شوند. این روزها برگ برنده با آنلاین نویسی است و مطبوعاتی که هنوز در جامعه دیده می شوند و اثر گذار هم هستند، قصه متفاوتی دارند. وی گفت: در ماجرای سیل، مطبوعات ۱۸ روز تعطیل بودند و بود و نبود آنها چندان مشخص نبود. وقتی گفته می شود مطبوعات رکن چهارم دموکراسی هستند آیا واقعا در این ۱۸ روز تعطیلی، مطبوعات رکن چهارم دموکراسی بودند؟؟
** بحران کاغذ و کسادی بازار مطبوعات
امامی در خصوص بحران کاغذ و تاثیرش بر بازار مطبوعات گفت: کمبود و گرانی کاغذ همزمان با آغاز تحریم های تازه آمریکا علیه ایران شرایط سختی را برای روزنامه ها و مطبوعات ایجاد کرده است. بطوریکه با بالارفتن قیمت ارز و دلار، خرید و فروش کاغذ در بعضی روزها متوقف شده است. در بسیاری از موارد به دلیل نبود نظارت بر سیستم توزیع و همچنین احتکار کاغذ، مدیران رسانه موفق به خریداری نمی شوند و در نتیجه گاهی پیش می آید که برخی رسانه ها به دلیل فراهم نبودن مهمترین عنصر تولید، تولیداتشان را متوقف کنند.
امامی افزود: این روزها اوضاع اقتصادی سازمان ها و شرکت ها هم آنچنان مطلوب نیست که بخواهند هزینه های گزافی برای تبلیغات اثر بخش بدهند. تبلیغاتی که رسانه ها انجام می دهند صرفا به دلیل حمایتی است که سازمان ها و شرکت ها از آنها دارند. اما متاسفانه این آگهی ها و تبلیغات هم بصورت حرفه ای در مطبوعات انجام نمی شود و از این نظر آنها با چالش های بسیاری رو به رو هستند.
** سطحی نویسی دلیلی بر کسادی بازار مطبوعات
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا؛ امامی در خصوص تاثیر تحلیل عمقی بر بازار مطبوعات گفت: عمق اطلاعاتی که روزنامه ها بدست می آورند سطحی است. یادداشت ها، مقالات و آنچه در روزنامه منتشر می شود به اطلاعات آنها عمق می بخشد که متاسفانه این امر تا حدی نسبت به گذشته کم رنگ تر شده و بسیاری از اصحاب رسانه از مرگ رسانه های چاپی صحبت می کنند. عمقی نویسی، نوشتن یادداشت ها همراه با تحلیل ها و تفسیر های مختلف می تواند مزیتی باشد که روزنامه ها را از ورطه نابودی نجات دهد.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۴ ق.ظ

دیدگاه


− پنج = 4