رشد فزاینده سایت‌های خرید و فروش حیوانات بفرمایید سگ و گربه!

رشد فزاینده سایت‌های خرید و فروش حیوانات  بفرمایید سگ و گربه!

گروه اجتماعی: »مرکز آنلاین خرید و فروش حیوانات خانگی، خرید گربه و فروشگاه تخصصی سگ، خرید آنلاین سگ و حیوانات نادر، فروشگاه اختصاصی ملزومات حیوانات خانگی و …« این‌ها بخشی از عنوان‌های درج شده در سایت‌های اینترنتی است که شمار آن‌ها به ده‌ها سایت می‌رسد. سایت‌هایی که بدون هیچ‌گونه مجوزی، آزادانه به خرید و فروش حیوانات و تبلیغات گسترده آن می‌پردازند و هم حیات وحش و محیط زیست را به خطر انداخته و هم سلامت جامعه را به مخاطره می‌اندازند. خرید و فروش انواع و اقسام حیوانات که بخش زیادی از آن‌ها نادر نیز هستند، این روزها به راحتی از طریق سایت‌های اینترنتی انجام می‌شود، این در حالی است که نگهداری حیوانات هرگز در سبک زندگی ایرانی جایی نداشته و اکنون با خرید و فروش آزادانه حیوانات، فرهنگی نو در حال شکل گرفتن است.
*ارائه خدمات مختلف نگهداری حیوانات
ده‌ها سایت شکل گرفته برای خرید‌و‌فروش حیوانات این روزها خدمات گوناگونی از فروش غذاهای مصرفی حیوانات گرفته تا ملزوماتی چون شامپو و صابون را به کاربران ارائه می‌دهند. جالب است بدانید که هیچ کدام از این سایت‌ها قیمتی برای حیوانات تعیین نکرده اما تمامی جزئیات حیوانات همچون سن، جنس، رنگ، رنگ چشم، واکسینه بودن یا نبودن و نژاد آن‌ها را مشخص کرده و سخت به تبلیغ نگهداری حیوانات می‌پردازند. ارسال دامپزشک برای ویزیت حیوانات، ارائه خدمات کلینیکی حیوانات، ارائه آموزش‌های نگهداری حیوانات مختلف، دستور طبخ غذا برای حیوانات و ارائه آموزش‌های مختلف برای دست آموز کردن حیوانات از دیگر خدماتی است که کاربران را ترغیب به خرید و نگهداری حیوانات مختلف می‌کند.
*خریدی آسان در فضای مجازی
خرید و فروش انواع حیوانات از اهلی و دست آموز گرفته تا وحشی و کمیاب به راحتی آب‌ خوردن در سایت‌های اینترنتی انجام می‌شود. کافی است با شماره‌های درج‌ شده در سایت‌‌های اینترنتی تماس گرفته و منوی حیوانات مورد نظر خود را با قیمت‌‌هایشان در اختیار بگیرید. در سایت‌های فروش حیوانات، فروشندگان برای جذاب‌تر شدن کار خود اعضای بدن حیوانات را مانند عاج فیل، دم روباه، پوست پلنگ و مار و… را هم عرضه می‌‌کنند. فعالیت این سایت‌ها با سرعت در حال توسعه است و اگرچه آماری از این فعالیت‌های مجازی غیرقانونی در ایران از سوی مراجع رسمی داخلی عنوان نشده اما سایتیس (کنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه‌های گیاهی و جانوری وحشی در معرض خطر انقراض) چندی قبل آمار فروشندگان غیرقانونی حیوانات در ایران را یک‌ هزار نفر تخمین زده است. زادگاه بسیاری از این حیوانات در مناطق مختلف دنیاست و محل زندگی آن‌ها لزوما آن کشوری نیست که سایت فروشنده آن اداره می‌شود. نکته قابل تامل اینجاست که می‌توان بازارهای فیزیکی و غیرمجازی فروش حیوانات را از طریق قوانین و چارچوب‌های مربوطه کنترل کرد اما در اینترنت مدیریت این موضوع با چالشی جدی روبه‌روست. در اینترنت می‌توان به طور نامحدود و ناشناس اقدام به خرید و فروش و معامله حتی به صورت غیرقانونی کرد.
*قیمت‌های گزاف حیوانات
یکی از نکات قابل توجه در فعالیت سایت‌های خرید و فروش حیوانات، قیمت‌هایی است که آن‌ها برای حیوانات مختلف تعیین کرده و بی آنکه نظامی برای تعیین قیمت باشد، بازاری مکاره در خرید و فروش حیوانات راه انداخته‌اند. کروکودیل از ۲۵۰ هزار تومان به بالا قیمت دارد، مار پیتون ۳۰۰ هزار تومان تا چهار میلیون تومان بوده و که با توجه به اندازه مار، قیمت تغییر می‌کند و قیمت ببر و شیر نیز پس از ملاقات توافق می‌شود. همستر ۱۵ تا ۶۵ هزار تومان، گربه ۳۰۰ هزار تا ۶ میلیون تومان، ایگوانا ۵۰۰ هزار تا ۱۵ میلیون، سنجاب ۲۰۰ هزار تا ۴ میلیون تومان، دوبرمن و پیکنزشارپی ۱ تا ۳ میلیون قیمت دارد و خلاصه همچون کالاهای دیگر، حیوانات نیز در سایت‌های اینترنتی از قیمت و هزینه‌های مختلفی برخوردارند.
*گونه‌های در معرض انقراض
در میان تمامی حیواناتی که به راحتی در سایت‌های اینترنتی خرید و فروش می‌شود، گونه‌های در معرض انقراض حیوانات نیز داستان جالب خود را دارند. گونه‌هایی چون «بالابان» که پرنده ای تعلیم‌پذیر است قیمت‌های عجیب چند صد میلیونی دارند که این پرنده کمیاب و نادر بدون هیچ نظارتی در معرض خرید و فروش قرار می‌گیرد. عمده فعالان در سایت‌های خرید و فروش حیوانات که هم شماره همراه دائمی و هم اعتباری دارند، دلالان حیوانات هستند که سال‌هاست در بازار خرید و فروش حیوانات حضور دارند و تا چند سال قبل در بازار پرنده فروشی مولوی و اکنون نیز در سایت‌های اینترنتی به خرید و فروش حیوانات می‌پردازند.
*ارسال سگ به تمام نقاط ایران!
سایت‌های اینترنتی قعال در خرید و فروش حیوانات و به خصوص سگ و گربه، خدمات جالب دیگری برای مشتریان دارند و آن ارسال حیوانات از جمله سگ به همه نقاط ایران است. سایت‌های اینترنتی پس از خرید حیوان مورد نظر – ویژه سگ – در صورت تمایل خریدار، آدرس گرفته و حیوان مورد نظر را به همه جای ایران ارسال می‌کند. این مسئله سبب شده تا خریدار، برای تهیه حیوان مورد نظر خود کمترین زحمتی نداشته و همچون دیگر خرید‌های آنلاین اینترنتی از خرید آنلاین حیوانات نیز بهره‌مند باشد. شاید از وسعت و تاثیر فعالیت سایت‌های اینترنتی خرید و فروش حیوانات باشد که برخی تهرانی‌ها در اقدامی عجیب، جمعه بازاری برای خرید و فروش انواع حیوانات و به ویژه سگ راه انداخته و رسمیتی غیر رسمی! به خرید و فروش حیوان داده باشند. اکنون در انتهای بزرگراه آزادگان بعد از تقاطع خلیج فارس، یک جمعه بازار غیرقانونی است که هر هفته شلوغ‌ تر از هفته قبل برپا می‌شود و ظاهرا به هیچ کس هم ربطی ندارد. در این بازار، انواع سگ‌های خانگی و نگهبان و البته گربه‌هایی ملوس! خرید و فروش می‌شوند و در لابه لای آن نیز می‌توان حیوانات نادر را یافت. برخی سایت‌های خرید و فروش حیوانات نیز اقدام به فروش فوق العاده و اعمال تخفیف برای خریداران کرده اند که نشان از پرطرفدار بودن این سایت‌ها در سایه غفلت مسئولان دارد.
*نگهداری حیوان، فرهنگ می‌شود!؟
آزادی فعالیت سایت‌ها و مراکز خرید و فروش حیوانات در ایران و رشد فزاینده مشتریان آنها خطری را با عنوان «فرهنگ شدن نگهداری حیوان» پیش روی سبک زندگی ایرانی قرار داده است و اکنون می‌توان در خانواده‌های تازه تشکیل یافته ایرانی و آنها که دستشان به دهانشان می‌رسد، عضوی از خانواده شدن حیوانات را دید. در این میان، خانواده‌هایی نیز هستند که به عادت نگهداری از حیوانات، میلی به بچه دار شدن نداشته و سگ، گربه و دیگر حیواناتی را که دست آموز کرده اند به عنوان بچه! رشد می‌دهند. فرهنگ شدن نگهداری حیوان در گروه‌هایی از خانوارهای ایرانی اکنون سبب شده تا برخی زنان و مردان، به درد دل کردن با حیوانات و صحبت کردن با آنان بپردازند و این در حالی است که نظارت بر فعالیت‌های مرتبط با خرید و فروش حیوانات، می‌تواند جلوی فرهنگ شدن ضد فرهنگ‌ها را گرفته و از سویی، حیات وحش و محیط زیست را از مخاطرات جدی دور کند. مخاطراتی که امروز محیط زیست و حیات وحش ایران را در معرض انقراض گونه‌های نایاب حیوانی قرار داده و باید فکری برای آن شود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۷:۳۴ ق.ظ

دیدگاه


− 1 = هفت