نماينده مردم خوي در مجلس:

دولت سیل را بهانه عدم ترمیم درآمدهای اقشار آسیب پذیر نکند

دولت سیل را بهانه عدم ترمیم درآمدهای اقشار آسیب پذیر نکند

گروه خبر: عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت سیل را بهانه عدم ترمیم درآمدهای اقشار آسیب¬پذیر نکند ، گفت: دولت باید در اولین ماه این مصوبه را اجرایی کند و گرچه در آغاز سال مشکلاتی مانند سیل را داشتیم اما دلیلی نمی شود که در ترمیم درآمدهای قشر آسیب پذیر کوتاهی کنیم.
به گزارش آراز آذربایجان،سید تقی کبیری در رابطه با نوسان قیمت کالاهای اساسی در بازار اظهار کرد: نوسان قیمت‌ها از سال گذشته آغاز شد که دلایل متعددی در آن اثرگذار بود. ما بحث تحریم های خارجی را داشتیم و متاسفانه سوء مدیریت های داخلی هم در این نوسان تاثیرگذار بود.
او با بیان اینکه لایحه دولت در تامین کالاهای اساسی تداوم نداشت، گفت: در پاییز سال گذشته مجلس طرحی را تحت عنوان تامین کالاهای اساسی مردم ارایه کرد تا بخشی از مشکلات معیشتی مردم برطرف شود؛ زیرا فشاری که بر بخش کم درآمد جامعه وارد می_شود بیش از دیگر گروه‌ها است.
در همان زمان هم دولت لایحه‌ای را در خصوص تامین کالاهای اساسی ارایه کرد که متاسفانه اجرای آن تداوم پیدا نکرد. لذا ما در سال ۹۸ نیاز داریم تا بخشی از این فشارهای اقتصادی را جبران کنیم و مصوبه مجلس در این خصوص افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق برای کارکنان و بازنشستگان بود که متاسفانه دولت خیلی زیربار اجرای آن نمی‌رود.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: دولت موظف است به مصوبه مجلس تن دهد و در اولین ماه، آن را اجرایی کند.
گرچه در آغاز سال مشکلاتی مانند سیل را داشتیم اما دلیل نمی‌شود که در اجرای برنامه ریزی‌های قبلی در خصوص ترمیم درآمدهای قشر آسیب پذیر کوتاهی کنیم و تامین کالاهای اساسی باید به شکل مستمر ارایه شود.
عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی با انتقاد از سوء مدیریت در منابع کشور بیان کرد: ما در تامین منابع ارزی مشکل داریم اما مشکل به حدی نیست که نتوان کشور را مدیریت کرد.
وقتی در دولت به صراحت اعلام می شود که از میزان ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی فقط ۸ میلیارد دلار برگشت داده شده است یعنی سوء مدیریت اتفاق افتاده است.
کبیری در ادامه افزود: در حقیقت آثار همین عدم برگشت ۳۲ میلیارد دلار، در بخش تورم خود را نشان می‌دهد و مشکل دیگر در بخش مدیریت نقدینگی جامعه است که متاسفانه به دلایل عدم برنامه ریزی دقیق و سیاستگذاری غلط، نقدینگی‌ها به سمتی می رود که زمینه‌ی تورم در حوزه هایی مثل مسکن، ارز ، طلا و … را بوجود می‌آید که این امر هم به دنبال خود نوسان قیمت کالاهای اساسی را به دنبال دارد.
نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر برای تامین کالاهای اساسی، ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح شده است پس بایستی کالای اساسی با همان مبلغ به دست مردم برسد ولی به نظر می رسد که متاسفانه این ارز ۴۲۰۰ تومانی اخذ می شود ولی آنچه به دست مردم می‌رسد با ارز آزاد یا حداقل ارز نیمایی است.
کبیری با بیان اینکه مدیریت حوزه ارز باید به دست مردم سپرده شود، اظهار کرد: اگر تک نرخی بودن انجام بپذیرد و در کنار آن مدیریت ارز در بخش کالاهای اساسی به دست خود مردم داده شود می‌تواند موثر واقع شود؛ یعنی بهترین افراد، صاحبان این حق یعنی مردم هستند و این مدیریت را اگر به دست مردم دهیم طبیعتا فضا و فرصت های سوء استفاده از این رانت بوجود نخواهد آمد.
این نماینده مجلس ضمن انتقاد از نحوه توزیع بسته های حمایتی به مردم گفت: متاسفانه بخشی از افراد جامعه شامل کارمندان و حقوق بگیران دولتی نیستند لذا شامل دریافت بسته‌های حمایتی نمی‌شوند و از هر جهت متضرر هستند؛ بنابراین تامین کالاهای اساسی باید به گونه ای انجام شود که همه اقشار جامعه را شامل شود.
کبیری در پایان خاطرنشان کرد: جامعه افزایش قیمت حداقل ۳۰-۴۰ درصدی را تجربه می‌کند و در بعضی از کالاها افزایش بالای ۱۰۰ درصدی را داشتیم و در مجموع تورم افسار گسیخته ای را شاهد هستیم که بخش عمده فشار آن برای اقشار کم درآمد است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۵ ق.ظ

دیدگاه


نُه − = 6