دولت حوزه اقتصادی و معیشتی را رها کرده است

دولت حوزه اقتصادی و معیشتی را رها کرده است

گروه خبر: عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت باید تکلیف تصمیم گیری در حوزه مسایل ارزی را روشن کند، اظهار کرد: دولت نوعی رهاشدگی را در حوزه مسایل اقتصادی ومعیشتی ،ایجاد کرده است و اگر این روند بخواهد ادامه پیدا کند ، پیش بینی ما این است که مشکلات اقتصادی کشور بدتر هم می شود.
به گزارش آرازآذربایجان ، سید تقی کبیری در تشریح وضعیت اقتصادی کشور گفت: در بحث مسایل ارزی و به معنای عام در بحث‌های اقتصادی متاسفانه باید عرض کنم که یک فرصت مهم را در گذشته از دست دادیم. یعنی قبل از آن خصوصا در مجموعه دولتمردان می‌توانست یک مدیریت پیش بینی شده اتفاق بیفتد که به اعتقاد بنده اینگونه نشد و وقتی معاون رییس جمهور اعلام می‌کند که پیش بینی نمی‌کردیم ترامپ از برجام خارج شود یعنی برنامه‌ای هم نداشتند.
اعلام نرخ ارز با آن کیفیت و قالب اشتباه بود او ادامه داد: در میدان عمل هم همین اتفاق افتاد یعنی عصر همان روزی که آقای جهانگیری نرخ ۴۲۰۰ را اعلام کردند، اعلام نرخ ارز با آن کیفیت و قالب اشتباه بود. اول اینکه نرخ ارز را باید بانک مرکزی اعلام کند نه معاون رییس جمهور! دوم؛ اینکه نرخ ارز را ثابت نگه دارند و بالاتر از آن را قاچاق اعلام کنند در عین قاچاق اعلام کردن هم اعلام کنند که هر کسی به هر اندازه و برای هر مصرفی بخواهد به او ارز می‌دهیم این هم سیاست اشتباهی بود.
دولت تکلیف تصمیم گیری در حوزه مسایل ارزی را روشن کند نماینده مردم خوی و چایپاره تغییر مداوم در سیاست‌های اقتصادی را یکی از عوامل مشکلات فعلی دانست و تصریح کرد: اعتقاد ما این است که باز هم فرصت از دست نرفته است و اگر دولت، مجلس و قوه قضاییه چند نکته را رعایت کنند می‌توان وضعیت را مدیریت کرد؛ اما چون جلودار مساله اجرای مسایل اقتصادی، دولت است طبیعا بیشتر سوالات و عملکردها متوجه خود دولت می‌شود. اولا دولت باید تکلیف تصمیم گیری در حوزه مسایل ارزی را روشن کند یعنی اینکه یکبار بگوید بالاتر از فلان نرخ قاچاق است و یک بار بگوید با هر نرخی می‌توانید ارز بگیرید و یا بگوید فقط مبلغ ۱۰۰۰ دلار را برای ارز مسافرتی اختصاص می دهیم، اشتباه است و این تغییر در سیاست‌ها یکی از مشکلات جدی ما در این حوزه است.
در مدیریت منابع ارزی دچار مشکل هستیم او در ادامه افزود: همان تصمیمی هم که گرفته می‌شود باید با تمام قوا روی آن ایستاد چراکه تغییر در تصمیم گیری‌ها مشکلات را بیشتر می‌کند. آمارها نشان می‌دهد در حوزه منابع ارزی مشکلی نداریم بلکه در مدیریت منابع ارزی دچار مشکل هستیم و به راحتی چند میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور با سیاست‌های غلطی که اتخاذ می‌شود از کشور خارج می شود.
دولت نوعی رهاشدگی را در حوزه اقتصادی و ارزی ایجاد کرده است عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ابزار دست مجلس، ابزار نظارتی مثل استیضاح و سوال و تذکر و تحقیق و تفحص است که انجام می‌دهد اما وقتی که وزیر اقتصاد را استیضاح می‌کنیم، انتظارمان این است که دولت تیم اقتصادی را قوی‌تر کند اما دولت نوعی رهاشدگی را در حوزه مسایل اقتصادی و ارزی ایجاد کرده است و اگر این روند بخواهد ادامه پیدا کند پیش بینی ما این است که مشکلات بدتر هم می شود.
دولت فضای روانی که در جامعه ایجاد شده است را بهبود ببخشد
او تصریح کرد: ما معتقدیم قوه قضاییه باید دربرخورد جدی باشد، مجلس هم کار نظارتی خود را انجام دهد و دولت هم باید در سیاست‌ها، هم تغییر رویکرد و هم جدیت را داشته باشد و اگر وزیری یا مدیری باید تغییر کند ورود پیدا کند و حداقل فضای روانی که در جامعه ایجاد شده است را بهبود ببخشد؛ چراکه عملکرد دولتمردان همین فضای روانی را تشدید کرده است که می‌شد با یک روش مدیریت جدی این بخش روانی را مدیریت کرد تا بتوانیم از این پیچ تاریخی که چند ماه بعد مرحله جدید آن شروع می‌شود عبور کنیم و یک وضعیت روشن برای آینده مردم ترسیم شود.
مسوول مدیریت مسایل مالی و پولی کشور بانک مرکزی است پس چرا باید بگوید اراده‌ای برای کنترل آن نیست!
کبیری با انتقاد از صحبت‌های چند روز اخیر رییس کل بانک مرکزی در خصوص عدم اراده برای کنترل نقدینگی گفت: متاسفانه چند روز گذشته رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که اراده ای نیست تا رشد نقدینگی را کُند کند یا فکری برای جمع آوری آن داشته باشد؛ در حالی که این اراده را باید بانک مرکزی ایجاد کند، چراکه مسوول مدیریت مسایل مالی و پولی کشور بانک مرکزی است؛ پس چرا باید بگوید اراده‌ای نیست! بانک مرکزی باید برنامه ریزی در بحث سپرده گذاری داشته باشد که اگر این اتفاق بیفتد نمی‌گویم می‌توانیم مشکلات را کامل حل کنیم بلکه حداقل می‌توانیم از توسعه این مشکل بکاهیم.
او در پایان خاطرنشان کرد: اگر بازار ثانویه ارز ۴ ماه قبل اتفاق می افتاد به نظرم قیمت ارز از ? تا ? هزار تومان بالاتر نمی‌رفت. سابقه نشان داده است که وقتی نرخ ارز بالا می‌رود درصدی کمی از آن پایین می‌آمد که متاسفانه این درصد کم هم اتفاق نیفتاد. مردم احساس می‌کنند باید ارزش دارایی‌شان حفظ شود و اگر بخواهند پول خودشان را حتی در بانک‌ها حفظ کنند طبیعتا هر روز که می‌گذرد ارزش آن کمتر می‌شود؛ بنابراین به سمت دلار، سکه و خودرو می‌روند. لذا شاهد هستیم که نرخ ارز بیش از حد انتظار بالا رفت و نباید انتظار داشت نرخ ارز خیلی پایین بیاید بلکه حداقل باید ثباتی اتفاق بیفتد و در ادامه‌ی مدیریت بتوان نرخ آن را پایین آورد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۹ ق.ظ

دیدگاه


− چهار = 4