دستیابی به کمال انسانیت و اعتلای معنویت

دستیابی به کمال انسانیت و اعتلای معنویت

گروه دین و زندگی: حضرت زهراتجلی انسانیت و کمال گرایی است ایشان با حضور فعال در صحنه های گوناگون اجتماع و حفظ جایگاه والای خویش توانست ارزش های وجودی زن را به منصه ظهور برساند. اینک زنان مسلمان می_توانند با تاسی از سیره صدیقه کبری(س) در جهت رسیدن به خودباوری و احیای هویت اسلامی خویش حرکت کنند و به حقوق مهم و اساسی خویش دست یابند.»در خدمت مادر باش زیرا بهشت زیر قدم های مادران است«. این جمله سخن گرانقدر حضرت زهرا(س) محسوب می_شود که به مسلمانان سفارش شده است و نشان از اهمیت جایگاه مادر نزد ائمه اطهار دارد. زندگی و سیره حضرت فاطمه زهرا(س) دارای آثار و برکاتی از جمله اندیشه، عبرت آموزی تقویت ایمان، احیای دین، ارتباط با بزرگان و درس دین داری و تقوا است.
جایگاه و مقام حضرت زهرا(س) نزد پروردگار از نزول »آیه تطهیر، مباهله، مودت و سوره الکوثر« به دست می آید، شخصیتی که با توجه به آیه تطهیر از هر گونه ناپاکی منزه و بر پایه داستان مباهله با حضور در کنار پدر بزرگوارشان حضرت محمد(ص) اتمام حجت الهی برای مسلمان جهان و مخالفان شد. حضرت فاطمه(س) بانوی دو عالم در ۲۰ جمادی الثانی سال پنجم بعثت با قدوم مبارک خویش جهان اسلام را غرق شادی و سرور کرد. ایشان در آغوش پرمهر مادری چون حضرت خدیجه(س) و در محضر پربرکت پدر بزرگوار خویش حضرت محمد(ص) از چشمه دانش معنوی بهره مند شد. رسول اکرم(ص) نام مبارک فاطمه را برای این بانوی پرهیزکار برگزیدند. همچنین زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه بتول، راضیه، مرضیه، محدثه، صدیقه کبراء حوراء و عذراء از جمله نام های ایشان به شمار می رود و ام الفضائل، ام العلوم، ام الکتاب، الم الخیره و ام الاسماء، ام الحسن، ام الحسین، ام المحسن، ام الائمه و ام ابیهاء از کنیه های حضرت صدیقه کبرا(س) است. روز ولادت زهرای مرضیه(س) به فرمان امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی به عنوان »روز زن و مادر« نام گرفت تا بتوان با پیروی از شیوه زندگانی آن حضرت(س) و خاندان پیامبر اسلام(ص) به درک روشنی از زندگی رسید. حجت الاسلام »هادی قبادی« کارشناس امور دینی معتقد است که حضرت زهرا(س) الگوی دینی برای تمام مسلمان جهان به شمار می رود که می توان از برکات و آثار وجودی آن حضرت(س) بهره برد و با استمداد از شخصیت معنوی آن بزرگوار به پیشگاه خدای متعال توسل جست.
* ضرورت الگوسازی شخصیت حضرت زهرادر ابعاد مختلف زندگی
شخصیت حضرت فاطمه(س) دارای ابعاد مختلفی است که این ویژگی ها در سخنان بزرگان دینی نیز دیده می شود و همگی نشان از جایگاه و سیره ایشان دارد. در آموزه های دینی حضرت زهرا(س) به عنوان »سیده النسا العالمین« یعنی بهترین زن جهان نامیده شده است. در جامعه اسلامی نیز برای اینکه بهرسید، نیاز به الگوسازی از شخصیت زهرای مرضیه(س) و سیره فاطمی وجود دارد. ایشان سرمشق پاکدامنی، عفاف، تقوا و جهاد محسوب می شود. مبارزه با ظلم، حضور در صحنه های اجتماعی با حفظ حجاب برای مبارزه با ظالمان، پاسداری از ارزش های معنوی و تربیت انسان های تاریخ ساز بخشی از جمله سیره معنوی حضرت فاطمه(س) به شمار می رود.
این بانوی پرهیزگار زمانی دیده به جهان گشود که زن، هیچ جایگاهی نداشت. در زمان جاهلیت تولد زنان موجب سر افکندگی بود اما پیامبر اکرم(ص) با احترام فراوان خود نسبت به حضرت فاطمه(س) نشان دادند که زن مقام ویژه ای در جامعه دارد. تنها راه نجات و سعادت انسان ها در جامعه پیروی از سیره ائمه اطهار(ع) است. در دین اسلام اگر به آموزه های اخلاقی توجه شود بسیاری از مسایل و ناهنجاری های اجتماعی رفع خواهد شد.
*اهتمام به تهذیب نفس و خودسازی شاخصه مهم رفتاری فاطمه زهرا
خودسازی یکی از جنبه های رفتاری حضرت زهرا(س) است. ایشان به خودسازی، تهذیب نفس و تربیت روح و روان خود اهتمام داشت و همین خودسازی در سطح جامعه هم تاثیرگذار بود. اخلاق مداری یکی دیگر از مولفه های رفتاری این بانوی بزرگ محسوب می شود که اگر در جامعه روابط اخلاقی و حفظ حریم یکدیگر رعایت نشود، آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی رو به گسترش می رود. تهذیب نفس نیازمند اراده و تلاش مضاعف و ارتباط با الگویی همچون حضرت زهرا(س) است. باید دانست که ایشان الگوی بسیار ارزشمندی برای زنان جامعه ایرانی هستند.
* ایمان و مبارزه در راه خدا شاخصه جهادی حضرت فاطمه
حضرت زهرا(س) در میان امت اسلامی انسانی نیایشگر و اهل عبادت بود و همواره مومنان را به فریضه نماز دعوت می کرد و در جنگ های بدر، احد، احزاب و … همانند دیگر بانوان مسلمان حضور داشت و وظیفه انسانی و خدمات خود را در جنگ و در درمان بیماران ایفا می کرد. حضرت زهرا(س) فرزندانی را پرورش داد که هر کدام درس عزت، وفاداری، تقوا، بندگی، کرامت و مبارزه در راه خدا و اسلام را به جهانیان آموختند و برای دیگر مسلمانان اسوه و الگو شدند.
* حضور زنان در عرصه های مختلف اجتماع
حضور پررنگ زنان در عرصه‌های مختلف اجتماع از مولفه های مهم پیشرفت در جامعه است. امروزه زنان کشور در راستای حفظ نقش خود همپای مردان در بخش های مختلف به عنوان یک فرد مستقل به فعالیت می پردازند.
اگر چه افزایش حضور زنان در عرصه های اجتماعی جدا از تاثیر مثبتی که بر رشد شخصیت، اعتماد به نفس، افزایش آگاهی و تحکیم پایه های خانواده دارد، به دلیل نابرابری های اجتماعی فرهنگی و اقتصادی سلامت روانی آنها را نیز تهدید می کند. گاهی دیده می شود حضور فعال زنان در مناطق مختلف برابر نیست، یعنی همچنان خانه داری مهمترین وظیفه آنها محسوب می_شود. این در حالی است که ساختار جامعه بدون حضور فعال زنان در اجتماع متحول نخواهد شد و آنان برای تسریع روند تغییر و تحقق هدف های توسعه پایدار می توانند مسوولیت بسیار مهم و اثرگذاری را برعهده بگیرند. ماهیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و … از جمله عواملی به شمار می روند که بر روند حضور زنان در عرصه های مختلف تاثیر دارد.
* توانمندسازی زنان راهی برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی
نبود خودباروی زنان ریشه بسیاری از مشکلات و موانع توسعه ای است. باور نداشتن بر مهارت ها و توانمندی ها از مهمترین ضعف این قشر به شمار می رود و همین نبود خودباوری سبب می شود تا نتوانند در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به فعالیت بپردازند. قوانین حمایتی در این زمینه باید فعال شود تا بانوان کشور به راحتی بتوانند در عرصه های مختلف کوشا باشند. توسعه پایدار تنها زمانی روی می دهد که حقوق مدنی، اجتماعی و سیاسی زنان در جامعه محترم شمرده شود و نگاه جنسیتی از میان برود.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا، وضعیت زنان شاخصه اصلی توسعه هر کشور است و هر جامعه ای که بتواند شرایطی فراهم کند که در آن تمامی افراد از جمله زنان و مردان احساس تبعیض نداشته باشند، جامعه ای توسعه یافته خواهد شد.
Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۷:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


8 + = هفده