گزارش//

دستان تاولی و جیب خالی باغداران بعد از برداشت میوه

دستان تاولی و جیب خالی باغداران بعد از برداشت میوه

گروه گزارش:زخم کهنه باغداران آذربایجان¬غربی که سالهاست تن رنجور این قشر ضعیف جامعه را آزرده، تابستان امسال نیز به خاطر نبود بازار مناسب برای میوه های هسته دار دوباره سر باز کرده است.
باغداران آذربایجان غربی با وجود تمام محدودیت های مالی و بی توجهی ها به این بخش کلیدی در چرخه اقتصاد استان، سال های سال برای پرورش درختان بارور در باغ های ۱۲۰ هزار هکتاری این استان زحمت کشیده اند اما این روزها با وجود مشکلات عدیده ای که دامن این بخش را گرفته، دیگر توان گذران زندگی را ندارند. کاهش تقاضا در داخل استان نبود امکانات و زیرساخت های مناسب برای حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی، هزینه های بالای گمرکی و دخالت نداشتن تولیدکنندگان در قیمت گذاری های سالانه موجب شده است تا قیمت میوه های هسته دار اعم از هلو، شلیل، آلو و سایر میوه ها به شدت کاهش یابد و کشاورزان ارومیه تمایلی به چیدن و عرضه محصول در بازار نداشته باشند. یکی از باغداران ارومیه با اشاره به اینکه امسال برای یک و نیم هکتار باغ حدود ۳۰۰ میلیون ریال هزینه کرده است، افزود: قیمت عرضه میوه های هسته دار در بازار پایین است و باغداران متضرر می شوند.
امیر سوار از روستای میاوق ارومیه اضافه کرد: کاش سرمازدگی شامل حال محصولات ما نیز می شد تا امروز دغدغه فروش میوه به قیمت_های بسیار پایین را نداشتیم. وی گفت: قیمت هر کیلو هلو و شلیل درجه یک در بازار که در سال ۹۰ بالای ۲۷ هزار ریال بوده، هم اکنون ۱۰ هزار ریال و حدود پنج هزار ریال زیر قیمت تمام شده است. وی اظهار کرد: هم اکنون در این باغ پنج نفر اشتغال دارند که در صورت تعطیلی کار در این اراضی آنان نیز بیکار می شوند. محمدرضا قلی پور، باغدار ساکن در روستای میاوق ارومیه با تاکید بر اینکه کارخانجات صنایع تبدیلی جزو عوامل تاثیرگذار در قیمت خرید میوه های هسته دار است، ادامه داد: سال قبل محصول توسط کارخانه ها به قیمت هشت هزار ریال (۸۰۰ تومان) خریداری می شد در حالی که امسال تنها ۲ هزار ریال (۲۰۰ تومان) از بابت هر کیلو پرداخت می شود. وی بیان کرد: قیمت همه عوامل موثر در کشاورزی از کود و سم گرفته تا آب بها، افزایش ۲ برابری داشته اما قیمت محصولات کشاورزی ثابت مانده یا پایین آمده است. وی با بیان اینکه کشاورزان در چرخه تولید و عرضه، متضرر می شوند، افزود: چرخه عرضه و تقاضای میوه های هسته دار در سال های اخیر دچار مشکلات عدیده ای شده است و باغداران نگران این هستند که مشکل میوه های هسته دار دامن محصولات دیگر از جمله انگور و سیب را نیز بگیرد.
ولی اسکندری، باغدار ساکن روستای پشت گل ارومیه نیز گفت: سال ها در زمینه کاشت داشت و برداشت انگور فعالیت داشتیم اما با فروش نرفتن کشمش و انگور تیزابی، به تغییر الگوی کشت از انگور به سیب که آب بر نیز است، روی آوردیم. منوچهر هادی، باغدار ساکن در یکی از روستاهای حاشیه دریاچه ارومیه نیز گفت: ارومیه از داشتن زیرساخت های صادراتی و حمل و نقل میوه از جمله ماشین های یخچال دار راه های دسترسی جهت انتقال سریع محصولات به سایر نقاط کشور محروم است و در طول سال های اخیر نیز جهاد کشاورزی به قدری درگیر مسایل حاشیه ای بوده که وقت رسیدگی به مشکلات کشاورزان را نداشته است. وی با اشاره به تعرفه گمرکی هشت تا ۱۰ هزار ریالی برای صادرات میوه های هسته دار گفت: این امر موجب شده تا امسال بازار راکد این محصولات کمر کشاورزان را زیر هزینه های زندگی خم کند. یکی از کسبه میدان میوه و تره بار ارومیه نیز گفت: افزایش تولید و صادرات محدود به علت هزینه های گمرکی بالا باعث شده تا امروز محصولات روی دست کسبه میدان میوه و تره بار بماند. نعمت رستمی اضافه کرد: قدرت خرید مردم نیز بسیار پایین بوده و این موجب شده در داخل استان نیز بازار محصولات قابل تعریف نباشد. وی بیان کرد: سهم ما از فروش محصولات کشاورزان و باغداران ۱۰ درصد بوده و با این وضعیت امیدی به بازار میوه_های هسته دار نیست.
رستمی با بیان اینکه امسال کاهش فروش ۹۵ درصدی نسبت به پارسال وجود دارد، اظهار کرد: در مدت زمان مشابه پارسال میزان فروش روزانه میوه های هسته دار، ۳۰ تن در روز بود اما هم اکنون حتی به پنج تن هم نمی رسد. به گفته وی خرید ضایعات میوه ها نیز امسال ۶۰ درصد با بهای پارسال متفاوت است و قیمت ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم هیچ توجیه اقتصادی برای کشاورزان ندارد. مدیرعامل تعاونی باغداران آذربایجان غربی نیز اظهار کرد: ضعف در بخش ترویج و آگاهی نداشتن کشاورزان از الگوهای مناسب کشت، سنتی بودن کشاورزی، هزینه های بالای محصول، قیمت بالای سموم و نهاده های کشاورزی، هزینه های بالای گمرکی، نبود بازاریابی، نبود زیرساخت های مناسب حمل و نقل و به ویژه کامیون های یخچال دار و حضور نیافتن تولیدکنندگان در نشست های خاص قیمت گذاری محصولات در استان از مهمترین چالش های این بخش است. امیر مرادی بیان کرد: مجموعه این مشکلات موجب شده تا رکود شدیدی در بازار میوه های هسته دار استان رخ دهد و نارضایتی کشاورزان را به دنبال داشته باشد. وی راه حل این مشکل را در حمایت دولت از این بخش با کاهش هزینه و تعرفه های گمرکی و ارائه جوایز صادراتی و تشویقی و حذف مالیات دانست.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه تمامی محصولات باغی تولید شده در استان امسال دارای کیفیت بالاست گفت: کشاورزان سود بسیار ناچیزی از کشت محصولات هسته دار دارند و این موجب آسیب دیدن این بخش می شود. عزیز امانی اضافه کرد: کاهش هزینه های تولید و ایجاد زیرساخت های لازم برای حمل و نقل محصولات و صادرات راهکار عمده برای حل این مشکل است. به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا ، دارای ۱۲۰ هزار هکتار باغات بارور است که تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول از آنها ثبت شده است. از کل اراضی باغی آذربایجان غربی نیز ۲۱ هزار و ۵۰۰ هکتار به کشت محصولات هسته دار اختصاص یافته و سالانه از آنها ۱۸۰ هزار تن محصول برداشت می شود. با توجه به وجود این مشکلات ساختاری و زیرساختی در بخش کشاورزی و به ویژه میوه های هسته دار کشاورزان استان افق روشنی را برای تولید ۱٫۵ میلیون تنی سیب در بازارهای سیب نمی بینند و این موجب شده است تا ناامیدی در دل کشاورزان استان نقش ببندد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۲ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۵:۵۸ ق.ظ

دیدگاه


− چهار = 3