دریاچه ارومیه دیگر نفس نمی کشد

دریاچه ارومیه دیگر نفس نمی کشد

گروه اجتماعی: دریاچه ارومیه بیست و پنجمین دریاچه بزرگ جهان از لحاظ مساحت است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۸۰ در معرض خطر خشکی قرار گرفت.
از دلایل احتمالی خشکی یگانه نگین فیروزه_ای آذربایجان، احداث بزرگراه بر روزی دریاچه ارومیه و استفاده بی رویه از منابع آب حوزه آبریز بود.
سال ۹۲، رئیس جمهور طی سفری به آذربایجان غربی در ورزشگاه شهید آهندوست ارومیه، برای احیای دریاچه ارومیه به مردم قول داده و از این رو ۲۳۲ هزار و ۸۲۱ رای مردم استان را اذعان خود کرد.
طبق معمول برای احیای نگین فیروزه ای آذربایجان، ستادی تشکیل شده و بر اساس آمارها و گفته مسئولان، در سال گذشته یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احیا تصویب شد و امسال نیز رقمی بالغ بر یک هزار و ۱۲۷ میلیارد تومان تصویب گردید.
باتوجه به این که اکنون ۱۴ سال از نخستین هشدار نسبت به خشکی دریاچه ارومیه می گذرد اما هنوز که هنوز است مسئولان در حل مشکل این دریاچه وقت کشی می کنند؛ چه مرثیه ها که برای دریاچه خوانده نشد، اما گفتنی است که دیگر مردم گول حرکات نمایشی را نمی خورند و واقعا از مسئولان مربوطه و دولتی انتظار انجام کار را دارند.
حجت جباری، معاون فنی اداره کل محیط زیست استان در( ۱۲ آبان) امسال در گفتگویی اظهار کرد: نجات دریاچه ارومیه از بحران کنونی پس از شکل‌گیری دولت حسن روحانی مورد تأکید قرار گرفت و کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با مدیریت معاون اول رئیس جمهوری تشکیل شد؛ موضوعاتی همچون مقابله با ریزگردها، وضعیت کشاورزی و الگوی کشت در منطقه و تعداد زیاد چاه‌های آب مورد بررسی قرار گرفته ‌است.
وی افزود: آبان ۹۶ سطح آب دریاچه نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته، که البته در مقایسه با ۳ سال قبل با افزایش ۱۴ تا ۱۵ درصدی مواجه شده است.
جلیل جباری مدیرکل اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی درباره نقش دریاچه ارومیه در جذب گردشگر گفته است: دریاچه ارومیه یکی از جاذبه‌های مهم استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه بوده و هم‌اکنون نیز کارهایی برای احیای آن انجام می‌شود.وی افزود: قطعا کم‌آبی دریاچه ارومیه تأثیری روی گردشگری استان آذربایجان غربی گذاشته و به نظر می‌رسد ما باید زمینه را برای سرمایه‌گذاری با هدف استفاده از امکانات فعلی دریاچه فراهم کنیم.
همچنین باید شرایط را برای افرادی که حاضر هستند در شرایط فعلی روی دریاچه ارومیه سرمایه‌گذاری کنند، آسان کنیم.مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: دریاچه ارومیه نیازمند تخصیص بودجه و اعتبارات لازم است. ۱۴ سال پیش نیز عیسی کلانتری که مشاور رئیس جمهور کشور سید محمد خاتمی بود طی نامه ای نسبت به بحران دریاچه هشدار داده بود.
بر اساس آماری که در سایت دفتر مطالعات پایه منابع آب، در (۸ بهمن) امسال منتشر شده، ارتفاع کل ریزش های جوی از (اول مهر تا ۸ بهمن) سال آبی ۹۷-۹۶ بالغ بر ۴۵٫۲ میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت( ۱۱۰٫۶ میلیمتر) ۵۹٫۱ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۷۴٫۶میلیمتر) ۳۹٫۴ درصد کاهش نشان می دهد. ضمناً حجم بارش اول مهر تا ۸ بهمن معادل ۷۴٫۴۹۱ میلیارد مترمکعب است.
میزان ریزش های جوی مهر تا (۸ بهمن) سال آبی ۹۷-۹۶ را در مقایسه با متوسط درازمدت و سال آبی گذشته همین دوره و درصد افزایش یا کاهش آن را در سطح کشور به تفکیک ۶ حوضه آبریز اصلی و حوضه‌های آبریز درجه دو(سی گانه) نشان می دهد.
مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز در مورد آخرین وضعیت این دریاچه گفت: طبق آخرین آمارها در تاریخ ۲۷ دی ماه تراز آب دریاچه با ۲۵ سانتیمتر کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۲۷۰٫۳۰ رسیده و وسعت آن نیز هم‌اکنون ۱۷۶۰کیلومترمربع است.
امروز دریاچه من دیگر نفس نمی کشد و چون کویری بی آب و علف فریاد می زند تمام بی_مهری ها را….
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از شبستان، مرگ دریاچه ارومیه فقط مشکل انسان ها نیست بلکه این مشکلی عظیم است که انسان ها برای محیط زیست آبی و خشکی کشور بوجود آورده اند که اگر مسئولان آستین همت بالا نزنند تمام خاطرات دریایی ما یکجا در زیر نمک ها دفن خواهد شد و نفس های ساکنان اطراف دریاچه ارومیه سخت و اشک هایشان شور می شود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۶:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


هفت + 1 =