درهای خروج مایحتاج مردم از کشور را چه کسی باز گذاشته است

درهای خروج مایحتاج مردم از کشور را چه کسی باز گذاشته است

ابراهیم نژادرفیعی
گروه اقتصادی: اخیرا وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته بود، برخورد قاطع با قاچاق، دلالی و احتکار، بدون هراس از جنجال‌ها، باید در دستور کار قرار گیرد اما هرگز به طور دقیق معلوم نمی¬شود عامل ایجاد هراس و جنجال چه کسی یا چه نیرویی است ؟!
در دیدار اخیر جمعی از فرماندهان نیروی انتظامی با رهبر انقلاب ایشان اظهارات ارزشمندی را درباره خروج کالاهای مورد نیاز مردم از کشور داشتند که هدف این اقدامات کسب سود نیست و مقاصد سوئی را دنبال میکنند. رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند:» یکی از موانع تحقق رونق تولید، »قاچاق« است که امروز به‌صورت دوطرفه درآمده است و علاوه بر واردات قاچاق، برخی اجناس مورد نیاز مردم و بخش کشاورزی نیز از کشور خارج می‌شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: پشت پرده‌ی برخی از این موارد صرفاً سودطلبی نیست، بلکه فکر، نقشه و مقاصد سوئی در این قضایا وجود دارد که نیروی انتظامی باید با مراقبت کامل، با آنها برخورد کند.«
* نفوذی‌های دشمن در معیشت مردم اخلال ایجاد می‌کنند
بنابراین گزارش حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی نیز در اسفند سال گذشته در نشستی با اشاره به اینکه نفوذی‌های دشمن در امر معیشت و تغذیه مردم اخلال ایجاد می‌کنند اظهار کرد: نفوذی‌های دشمن هم در بخش تغذیه و معیشت مردم تاثیر دارند. آنها یک روز پوشک را مسئله می‌کنند یک روز گوشت را و حالا هم آرد یک مسئله شده است.
*بخش مهمی از موادغذایی کشور قاچاق می شود
بنابراین گزارش این اظهارات، توسط حجت السلام حسن روحانی رئیس جمهور نیز در نشستی در جمع روسای وزارت جهاد کشاورزی تکرار شده و وی گفته بود که بخش مهمی از موادغذایی کشور قاچاق می شود.
وی همچنین افزود: متأسفانه دلالان با سوء استفاده از شرایط، این کالاها را به آن سوی مرزها قاچاق می‌کنند که باید با آن مقابله شود و نهادهای مسوول، با دقت موضوع را پیگیری کنند.
*قاچاق کالا روان بازار را به هم ریخته است
منصور پوریان رئیس شورای تامین دام کشور در این ارتباط اظهار کرد: با توجه به برآورد مسئولان مبنی بر نیاز دام زنده در داخل و ممنوعیت خروج این محصول از کشور، خروج غیرقانونی این محصول بازار را به هم می ریزد.
وی افزود: این تاثیر بیشتر از آنکه از لحاظ کمی تاثیر گذار باشد، از لحاظ روانی تاثیر گذار است و باعث افزایش قیمتها در بازار داخلی میشود.
*دشمنان پول خرج می کنند که بازار ایران با کمبود کالا موجه شود
جان فدا مجری طرح کشتارگاه های بهداشتی در کشور اظهار کرد: در شرایط فعلی در جنگ اقتصادی هستیم و دشمنان و کشورهای بدخواه ما در این شرایط با ورود به بازار ایران، اقداماتی غیر از تجارت و کسب سود در بازار انجام می دهند.
وی افزود: برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربستان سعودی پول خرج میکنند که بازار ایران با کمبود کالا موجه شود و قیمت اجناس در آن افزایش یابد.جان فدا اظهار داشت: زمانیکه قیمت دام زنده در ایران به شدت بالا رفته بود، آنها این محصول را در مرزهای ایران تا سه برابر قیمت خریداری و ۱۰۰ هزار تومانی برای هرکیلوگرم دام زنده پول پرداخت می کردند.
بنابراین گزارش برای رفع این مشکلات باید بر روند خروج و قاچاق کالا از کشور دقت بیشتری صورت گیرد؛ به عنوان مثال برای مقابله با قاچاق دام زنده طرحی مبنی بر پلاک کوبی دام زنده توسط سازمان دامپزشکی به ستادمباره با قاچاق کالا ارائه شد که این امر جابجایی دام زنده را دشوار کرد و به طور عملی از میزان خروج غیرقانی دام زنده از کشور کاست؛ این امر در نتیجه در بازار داخلی تاثیر محسوسی گذاشت.
این در حالیست که وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برخورد قاطع با قاچاق، دلالی و احتکار، بدون هراس از جنجال‌ها، باید در دستور کار قرار گیرد. وزیر صمت ابراز اینکه “باید سناریو‌های مقابله با جنگ اقتصادی را در اختیار داشته باشیم”، گفت: همان‌گونه که رهبر انقلاب فرمودند برخورد قاطع با قاچاق، دلالی، خرید‌های خیانتکارانه ارزاق عمومی و احتکار، بدون هراس از جنجال‌ها، باید در دستور کار وزارتخانه قرار داشته باشد.
رضا رحمانی افزود: نیاز امروز ما داشتن مدیرانی شجاع، امیدوار و جهادی است و همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، اشراف میدانی بر مشکلات داشته باشند؛ بنابراین رخوت، سستی و ترس مدیریتی در این شرایط پذیرفتنی نیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایط حساس کنونی باید در رأس این سبک مدیریتی قرار بگیرد.
وی با تصریح به اینکه “باید در برابر دشمن ابتکار عمل داشته باشیم”، گفت: در این خصوص همه ارکان وزارتخانه و سازمان‌های ذی‌ربط باید سناریو‌های مقابله با شرایط جنگ اقتصادی و هر گونه وضعیت بحران‌آفرین را در اختیار داشته باشند.
رحمانی ادامه داد: باید از موارد مورد نیاز واحد‌های تولیدی اعم از ماشین‌آلات، قطعات و مواد اولیه، بانک اطلاعاتی جامع تهیه شود. همین طور باید سیاست‌هایی اتخاذ شود که به‌دنبال آن‌ها از تمام ظرفیت‌های داخل کشور برای رفع نیاز‌ها استفاده شود.
وی تأکید کرد: نگذارید عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب مانع استفاده و بهره بردن از پتانسیل‌های داخلی و نوآوری‌های جوانان کشور شوند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای فراهم کردن بستر‌های سهولت کسب‌وکار با همکاری سایر سازمان‌ها و نهاد‌های ذی‌ربط تلاش شود.رحمانی تصریح کرد: با تشکیل کارگروه‌های تخصصی، استفاده از نظر نخبگان و صاحبان تجربه و تخصص نسبت به شناسایی مقررات و قوانین متناقض اقدام شود تا از فرصت‌ها و ساختار‌های پدیدآمده همچون شورای عالی هماهنگی قوا برای اصلاح آن‌ها اقدام کنیم.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم ، وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داد همه معاونت‌ها و رؤسای سازمان‌ها مبتنی بر راهبرد‌های فوق، آرایش سازمانی لازم را اتخاذ و گزارشی از اقدامات انجام‌شده و در دست اقدام، تهیه کنند، همچنین برنامه‌ها و طرح‌های پیشنهادی را به‌صورت هوشمند در قالب الزامات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت به‌صورت دوره‌ای برای اخذ تصمیم و گزارش به مقام معظم رهبری آماده کنند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


هفت + 8 =