عضو کميسيون بهداشت مجلس:

خطر افزایش پرداخت از جیب مردم برای سلامت در سال ۹۴

خطر افزایش پرداخت از جیب مردم برای سلامت در سال ۹۴

گروه خبر:یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: پیش بینی می‌شود درآمد اختصاصی وزارت بهداشت از محل تعرفه‌های پزشکی امسال به۲۰ هزار میلیارد تومان برسد، در سال ۹۴ نیز رشد ۳۰ درصدی این درآمدها پیش بینی شده اما اگر رشد بودجه بیمه‌ها از ۱۳درصد به ۲۵درصد نرسد، سهم پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا می‌کند.
رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس به تشریح چگونگی افزایش بودجه وزارت بهداشت در سال ۹۴ پرداخت.وی گفت: ما در بودجه وزارت بهداشت ۵۹ درصد افزایش را شاهد هستیم، اما ۳۰ درصد از این مقدار قرار است از منابع درآمدهای اختصاصی تأمین شود.
عضو کمیسیون بهداشت با اشاره به رشد ۱۳ درصدی بودجه بیمه‌ها برای سال آینده گفت: با توجه به اینکه درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت از سوی بیمه‌ها تأمین می‌شود، اما شاهد هستیم که بودجه بیمه‌ها رشد چندانی نداشته و اگر به این منوال پیش برود، درآمد اختصاصی وزارت بهداشت محقق نمی‌شود.
وی به تأکید وزیر بهداشت در محقق شدن بودجه اختصاصی اشاره کرد و گفت: آقای وزیر می‌گوید که این ۳۰ درصد رشد درآمد اختصاصی ( در سال ۹۴ نسبت به ۹۳) محقق می‌شود چنان که تاکنون و در سال ۹۳،حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان از این محل به دست آورده و پیش‌بینی می‌کند که تا پایان سال ۹۳ به ۲۰ هزار میلیارد برسد.خضری تأکید کرد: این پیش‌بینی وزیر بهداشت است و ما هم به عنوان وکیل ملت وظیفه نظارت و تحقق آن را برعهده داریم.
وی از عدم افزایش بودجه سیاست‌های جمعیتی و تحقیقات و پژوهش در بودجه سالانه وزارت بهداشت خبر داد و گفت: متأسفانه بودجه آنها نسبت به سال ۹۳ هیچ رشدی نداشته و هر چقدر که برای سال ۹۳ اعتبار دریافت کردند، در سال ۹۴ نیز دریافت می‌کنند.
این نماینده مجلس تأکید کرد: ما هر سال باید بودجه تحقیقات و پژوهش را نیم درصد طبق برنامه پنجم توسعه دهیم، اما زمانی که بودجه توسط دولت نوشته و به مجلس ارائه می‌شود، ما تنها می‌توانیم ۳ تا ۵ درصد تغییر در آن ایجاد کنیم.وی ادامه داد: زمانی که لایحه بودجه به مجلس می‌آید، یک سری احکام و تبصره‌ها همراه آن است که مخصوص تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت است.
معمولاً این احکام قبل از بررسی بودجه به مجلس ارائه شده و به تصویب می‌رسند که امسال نیز با توجه به اینکه این احکام هر ساله وقتی را از ما می‌گرفت، تصمیم گرفتیم که به یکباره آنها را تصویب کرده تا دیگر مجلس درگیر آن نباشدعضو کمیسیون بهداشت با بیان اینکه ردیف‌های اختصاص بودجه توسط دولت نوشته و به مجلس ارائه می‌شود، گفت: مجلس یک ریال هم نمی‌تواند دست در ردیف‌ها ببرد، مگر اینکه به دولت پیشنهاد داده و دولت نسبت به اصلاح ردیف‌ها اقدام کند. اگر مجلس در ردیف‌ها دست ببرد، کار خلاف قانون انجام داده و در واقع در کار قوه مجریه دخالت کرده است.
خضری افزود: مجلس پیشنهاد می‌دهد و دولت ردیف و عدد را تغییر می‌دهد و بار دیگر به کمیسیون تخصصی ارجاع می‌دهد در کمیسیون بررسی و در صحن علنی در مورد آن رأی‌گیری می‌شود.وی با اشاره به اینکه میزان تغییر کلی بودجه که مجلس می‌تواند اعمال کند ۳ تا ۵ درصد است گفت: مجلس تنها می‌تواند ۳ درصد و در خوشبینانه‌ترین حالت ۵ درصد بودجه را تغییر دهد که من فکر نمی‌کنم امسال بودجه بیشتر از ۳ درصد تغییر داشته باشد چون ما احکام و تبصره‌ها را زودتر بررسی کرده‌ایم و دیگر ردیف‌ها را نمی‌توانیم خیلی تغییر دهیم.
عضو کمیسیون بهداشت نظام بودجه‌ریزی کشور را دچار اشکال دانست و گفت:‌بودجه‌ای که نوشته می‌شود مبتنی بر بودجه عملیاتی نیست. اگر بودجه عملیاتی بود، قیمت تمام شده خدمات در آن لحاظ می‌شد، به این معنی که ما قیمت تمام شده تمام کارهایی که انجام می‌دهیم را در بودجه لحاظ کرده و شرح وظایف خود را قید می‌کنیم و آن گونه می‌گوییم که ما این مقدار پول نیاز داریم.
وی با بیان اینکه بودجه ایران براساس چانه‌زنی شکل می‌گیرد، گفت: این چانه‌زنی در خود دولت به صورت دولت با دولت و پس از آن، دولت با مجلس، نماینده با نماینده و … شکل می‌گیرد.
این نماینده مجلس با تأکید بر این نکته که روش بودجه‌ریزی ما کاملاً غلط است، گفت: همان روشی که در سال ۵۳ استفاده می‌شد اکنون نیز استفاده می‌شود، در صورتی که ما معتقدیم بودجه باید عملیاتی شود و قیمت تمام‌شده خدمات را در اختیار داشته باشیم، اما زمانی که قیمت تمام‌شده نداریم، بنابراین بودجه عملیاتی نیز نخواهیم داشت.
وی بار دیگر به رشد ۱۳ درصدی بودجه بیمه‌ها اشاره کرد و گفت: درآمد اختصاصی وزارت بهداشت ۳۰ درصد و کل بودجه وزارت بهداشت نسبت به سال ۹۳ برای سال ۹۴ دو برابر افزایش پیدا کرده است.
خضری وزارت بهداشت را اولویت چهارم بودجه‌ریزی امسال دانست و گفت: ۵۹ درصد رشد بودجه وزارت بهداشت شامل درآمدهای اختصاصی می‌شود که ما آن را احتساب نمی‌کنیم و در کل، به عقیده ما تنها ۲۹ درصد افزایش بودجه داشته است.
وی خاطرنشان کرد: دولت بودجه‌ای را آورده است و می‌گوید ۵۹ درصد در آن افزایش اعمال کرده، وقتی از آنها می‌پرسیم چگونه، می‌گویند ۳۰ درصد درآمد اختصاصی، در صورتی که به نظر ما درآمد اختصاصی افزایش محسوب نمی‌شود، چرا که به تبع آن باید منابع تأمین درآمد اختصاصی مانند بیمه‌ها نیز رشد متناسب داشته باشد.عضو کمیسیون بهداشت تأکید کرد: اگر در مجموع، بودجه بیمه‌ها افزایش پیدا نکند، پرداخت از جیب مردم بار دیگر افزایش پیدا می‌کند و ما به دولت پیشنهاد دادیم برای اینکه جلوی افزایش پرداخت از جیب مردم گرفته شود، بیمه‌ها باید حداقل ۲۵ درصد رشد داشته باشند تا بازپرداخت از جیب مردم افزایش نیابد.
نماینده مردم پیرانشهر، طرح تحول نظام سلامت را یک پروسه ۱۲ ساله دانست و گفت: بودجه این طرح از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده که خود مردم پرداخت می‌کنند تأمین می‌شود که تاکنون چیزی حدود ۹ هزار میلیارد تومان از این محل به طرح تحول اختصاص پیدا کرده است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۷:۰۶ ق.ظ

دیدگاه


چهار × = 32