حق آبه تالابهای آذربایجان غربی کامل تامین نشد

حق آبه تالابهای آذربایجان غربی کامل تامین نشد

آراز اذربایجان- معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: عدم تامین کامل حق آبه تالابها، کاهش بارندگی و خشکسالی امسال تالابهای استان را در وضعیت نامناسب قرار داده است.
حجت جباری با بیان اینکه در آذربایجان غربی ۴۰ تالاب وجود دارد که از این تعداد ۱۴ تالاب دائمی و ۲۶ تالاب فصلی هستند، اظهار کرد: از تعداد تالاب‌های دائمی استان ۸ تالاب نسبتاً وضعیت خوبی دارند و شش تالاب دائمی هم ۴۵ درصد آبگیری شدند.
وی با بیان اینکه تالاب‌های استان وضعیت مساعدی ندارند، ادامه داد: سه تالاب قوپی بابا علی و قره قشلاق در مهاباد و قره گل در بوکان متأسفانه امسال به دلیل کمبود منابع آبی، خشکسالی و عدم تأمین حق آبه مورد نیاز آبگیری نشده و خشک شده اند.
جباری، با اشاره به اینکه با توجه به پدیده خشکسالی و کم بارشی در سال جاری، تالاب‌های استان حال خوبی ندارند، افزود: تالاب‌های استان در مقایسه با دو سال گذشته شرایط خوبی ندارند و با توجه به بالا بودن گرمای هوا انتظار می‌رود شرایط در اواخر تابستان نامساعدتر شود.
معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی عنوان کرد: تالاب‌های دائمی استان همچون تالاب دُرگه سنگی، حسنلو و سلدوز به دلیل کمبود منابع آب و شرایط خشکسالی امسال فقط ۴۰ درصد آبگیری شدند که در پایان تابستان به طور یقین با مشکل مواجه خواهند شد.
وی اضافه کرد: تالاب‌های فصلی به دلیل اینکه از طریق نزولات جوی در زمستان و بهار آبگیری می‌شوند و امسال در فصل بارش کمترین میزان بارندگی ثبت شد متأسفانه فقط ۴۵ درصد این تالاب‌ها آبگیری شدند.
جباری با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین و مهمترین تالاب آذربایجان غربی به دلیل عدم تأمین حق آبه در شرایط نامناسبی قرار دارد، گفت: امسال تنها یک میلیارد مترمکعب حق آبه دریاچه ارومیه تأمین شده است.
معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره آبگیری ۵۰ درصدی تالاب کانی برازان نخستین سایت پرنده نگری کشور در استان گفت: متأسفانه به دلیل خشک سالی و عدم تأمین حق آبه کامل این تالاب نیز در وضعیت مناسبی قرار ندارد.
پنج سایت از ۲۲ سایت کنوانسیون بین المللی رامسر ایران شامل تالاب دریاچه ارومیه، تالاب قوپی باباعلی وتالاب‌های یادگارلو، درگه سنگی و شورگلدر آذربایجان غربی واقع شده که تالاب بین المللی دریاچه ارومیه یکی از ذخیره گاه‌های زیست کره جهان بوده و تالاب‌های آغگل ماکو، گرده قیط، میمند و کانی برازان به عنوان مناطق شکارممنوع هستند.
در این استان غیر از دریاچه ارومیه ۵ تالاب سایت رامسر نیز وجود دارد. تالاب‌های یادگارلو، سیران گلی (درگه سنگی) و حسنلو تحت عنوان یک سایت رامسر و تالاب‌های قوبی باباعلی و کانی برازان هر کدام به عنوان یک سایت هستند، همچنین تالاب کانی برازان به عنوان پناهگاه حیات وحش این استان از مجموع مناطق چهارگانه تحت مدیریت است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۱ ب.ظ

دیدگاه


3 − = هیچ