نماينده مردم خوي در مجلس :

حذف دلار از معاملات بین‌المللی کشور تورم و گرانی را کنترل می کند

حذف دلار از معاملات بین‌المللی کشور تورم و گرانی را کنترل می کند

گروه خبر: عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طرح حذف دلار از معاملات بین‌المللی وابستگی به این ارز را به حداقل می رساند.
به گزارش آرازآذربایجان ، سیدتقی کبیری عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به طرح تعدادی از نمایندگان به منظور حذف دلار از معاملات بین‌المللی گفت: متاسفانه به دلیل جایگاه دلار در مبادلات تجاری کشورهای دنیا و ایران و مشکلاتی که به دلیل وابستگی به این ارز ایجاد شده آمریکا در موارد متعددی ایران را مورد تهدید و تحریم قرار داده و مشکلات متعددی ایجاد کرده است.
نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید اقداماتی صورت گیرد که وابستگی به دلار در مبادلات تجاری از بین رفته و کمرنگ شود، افزود: از گذشته بارها بحث حذف دلار از مبادلات بین المللی مطرح شده تا تاثیرگذاری و جایگاه دلار در این روابط حذف شود که در این راستا باید جایگزین هایی برای دلار انتخاب شود تا در قالب پیمان های پولی دو یا چندجانبه جایگزین شود.
وی ادامه داد: ایران با ۱۵ کشور همسایه است و ظرفیت فوق العاده ای در ایران وجود دارد که برای کشورهای دیگر این ظرفیت استثنایی قابل تصور نیست و می توان از این ظرفیت برای حذف دلار استفاده کرد.
نوسانات دلار سبب تورم و گرانی می شود که با حذف دلار وابستگی مجموعه اقتصاد کشور به این ارز کاهش یافته و چالش های تورمی کنترل می شود.کبیری با بیان اینکه طرح حذف دلار از معاملات بین‌المللی ارائه شده تا به مرور زمان جایگزینی این ارز انجام شود و وابستگی به آن به حداقل برسد، اظهار داشت: حذف دلار از مبادلات بین المللی به این دلیل رخ می دهد تا در مبادلات به ویژه در مواجه با تحریم ها دچار چالش های مختلف نشویم.
وی با بیان اینکه حذف دلار از معاملات بین‌المللی ۲ تاثیر دارد، افزود: نخستین تاثیر در موضوع مسائل بین المللی و تحریم ها است که خود به خود، آثارش را از دست می دهد.
عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه تاثیر دیگر حذف دلار در بخش های اقتصادی داخل کشور است، تصریح کرد: نوسانات ارز سبب تورم و گرانی می شود که با حذف دلار وابستگی مجموعه اقتصاد کشور به این ارز کاهش یافته و چالش های تورمی و قیمتی کنترل می شود./

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱:۰۲ ب.ظ

دیدگاه


چهار + = 12