مدير استاني ستاد احياي درياچه اروميه:

حجم آبی دریاچه ارومیه نسبت به وسعت آن پایین است

حجم آبی دریاچه ارومیه نسبت به وسعت آن پایین است

گروه خبر: مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی گفت: در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد محدوده دریاچه ارومیه آب وجود دارد اما حجم آبی آن نسبت به وسعت آن پایین است. فرهاد سرخوش ، با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: امروز تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۱٫۳۵ بوده که نسبت به مشابه سال گذشته ۶۲ سانتی‌متر افزایش تراز داشته است.
وی وسعت دریاچه ارومیه را دو هزار و ۸۶۲ کیلومتر مربع عنوان کرد و گفت : دریاچه ارومیه نسبت به فروردین سال گذشته در همین موقع ۵۹۷ کیلومتر بزرگتر شده است.
مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی افزود: هم‌اکنون حجم آب دریاچه ارومیه سه میلیارد و ۵۸۰ میلیون مترمکعب بوده و افزایش یک میلیارد و ۶۱۰ میلیون مترمکعبی حجم آبی را نسبت به مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد آب در داخل محدوده دریاچه ارومیه وجود دارد اما حجم آبی آن نسبت به وسعت آن پایین است.
سرخوش در ادامه با اشاره به بازدید روز جمعه استاندار آذربایجان‌غربی از دریاچه ارومیه اظهار کرد: این بازدید به همراه مسوولان ذی‌ربط احیای دریاچه ارومیه برگزار شد و براساس گزارش شرکت آب منطقه‌ای استان، از سال ۹۴ تا سال گذشته مبلغ ۲۶۰ میلیارد تومان برای آماده‌سازی زیرساخت‌های احیای دریاچه ارومیه مثل لایروبی رودخانه‌ها هزینه شده است.وی بیان کرد: بنابراین سطح ترازی که هم‌اکنون از دریاچه ارومیه شاهد هستیم مدیون آماده‌سازی به موقع زیرساخت‌ها و هدایت سیلاب‌ها به سمت دریاچه هستیم چون اگر رقم ۲۶۰ میلیارد تومان هزینه نمی‌شد، هم‌اینک دولت باید ۱۰۰ برابر آن را به خسارات ناشی از سیلاب زرینه و سیمینه اختصاص می‌داد.
مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه در حال حاضر دریاچه ارومیه تثبیت شده و به سمت تراز اکولوژیک در حرکت است اظهار کرد: خوشبختانه دریاچه ارومیه از حالت بحرانی خود خارج شده و به سمت احیاء می‌رود.
وی در ادامه تصریح کرد: برای اینکه احیای دریاچه خود را نشان دهد، باید پروژه‌های مهم و بزرگ آبرسانی همچون تصفیه‌خانه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه، انتقال آب از سد سیلوه و کانی‌سیب به دریاچه و قطره‌ای کردن پروژه‌های آبیاری سازمان جهاد کشاورزی استان انجام شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱:۰۱ ب.ظ

دیدگاه


7 × نُه =