جیغ بنفش سهم خواهان از کابینه رئیسی

جیغ بنفش سهم خواهان از کابینه رئیسی

گروه سیاسی: یک چهره اصولگرا می گوید: رئیسی چون به دنبال یک تحول عمیق در نظام مدیریتی کشور هستند در قالب و چارچوب اصولگرا، اصلاح طلب، چپ، راست عمل نخواهد کرد بلکه این پوسته را می شکنند و این فضا را دگرگون می کنند .
»همه باید از آقای رئیسی حمایت کنند حتی اصلاح‌طلبان«، »دولت آینده نباید انتظار ” بَه َبه و چَه چَه” همه را داشته باشد«، »سهم خواهی با مطالبه گری متفاوت است«، »رئیسی بنا دارد یک تکان محکمی به سفره مدیریت کشور بدهد« و … این ها گزاره‌هایی است که سید حسین نقوی حسینی چهره اصولگرا و نماینده پیشین مجلس مطرح می کند. او بر این باور است که رئیسی به دنبال دولتی با ویژگی‌های انقلابی است و از این منظر، اصولگرایان خودشان را به آقای رئیسی نزدیک تر می دانند.
او می گوید رئیسی از اصلاح طلبان و منتقدین نظر خواهی و مشورت می گیرد اما این دلیل بر این نیست که مسببان وضع موجود توقع داشته باشند در دولت آینده پست و جایگاهی در مدیریت آینده کشور داشته باشند. مشروح مصاحبه با سید حسین نقوی حسینی را می خوانید؛
*آقای نقوی حسینی! رئیس جمهور منتخب منتسب به جریان اصولگرا و مورد حمایت حداکثری اصولگرایان است، جریان اصولگرایی در چهار سال آینده چه وظایفی را در قبال دولت آینده برعهده دارد؟
آقای رئیسی از همان ابتدا اعلام کردند که من مستقل وارد انتخابات شدم بنابراین ورود خودشان را جناح، حزبی و جریانی قرار ندادند هم در بیاناتشان در مشهد و هم در مصاحبه مطبوعاتی شان، همین راهبرد را دنبال کردند مبنی بر اینکه ما به دنبال یک دولت انقلابیِ تحولگرایِ با مدیریت جهادی هستیم.در بیاناتشان در مشهد هم به طور صریح گفتند که ما به دنبال دولتی مردمدار، پاکدست و با مدیریت جهادی هستیم و هیچ گاه از جریان و حزبی صحبت نکردند در مصاحبه مطبوعاتی شان هم گفتند که رئیس جمهور همه ملت ایران هستند چه آنهایی که به من رأی دادند چه آنهایی که به پای صندوق رأی آمدند و به دیگران رأی دادند و در نهایت چه آنهایی که رأی باطله دادند و چه آنهایی که رأی ندادند. بنابراین آقای رئیسی به دنبال دولتی با این ویژگی ها است اصولگرایان شاید خودشان را به آقای رئیسی نزدیک‌تری می‌بینند به جهت این ویژگی هایی که ایشان ذکر کردند از این رو همه احزاب و گروه ها و جریانات اصولگرا موظف هستند با تمام توان به دولت انقلابی کمک کنند تا دولت بتواند آزادنه دولت و وزرای خود را انتخاب کند و کار را آغاز کند.
* یک حمایت صددرصدی از دولت آقای رئیسی را از سوی اصولگرایان شاهد خوایهم بود یا طیف های مختلف سیاسی به ویژه نمایندگان مجلس باید ناظر و مطالبه گر باشند؟
در واقع همه باید از منتخب ملت و دولت آینده حمایت کنند حتی اصلاح طلبان باید حمایت کنند آقای رئیسی در همین مدتی که به عنوان منتخب ملت هستند دفترشان حتی با چهره های اصلاح طلب هم تماس گرفتند و نظر خواستند و با آنها مشورت کردند بنابراین همه اصولگرایان و اصلاح طلبان و معتدلین باید به دولت کمک کنند به هر حال شرایط کشور شرایط سختی است مشکلات و معیشت مردم دارای تنگناهایی است که باید به آن مطالبات پاسخ داده شود.
بنابراین همه باید هم کمک کنند و مطالبه هم داشته باشند چون مطالبه گری حق همه مردم و جریانات است توقع دارند مطالباتی که مطالبات ملت باشد نه مطالبات گروهی و حزبی و جریانی. در واقع سهم خواهی با مطالبه گری متفاوت است، مطالبه گری یعنی خواستن حقوق مردم. همه جریانات این نوع مطالبه را از دولت آینده پیگیری کنند اما وجه حمایتی از دولت داشته باشد.
* به نظر می رسد تماس دفتر آقای رئیسی با برخی اصلاح طلبان به مذاق برخی طیف های اصولگرایی خوش نیامده است و …
اقدام آقای رئیسی مبنی بر دعوت رقبای انتخاباتی خودش و طرح این موضوع که فرض براینکه شما رئیس جمهور شدید نظر و برنامه تان چیست، برنامه تان را در اختیار من قرار دهید و کمک کنید مشورت دهید، حرکت بسیار زیبایی بود که ما متاسفانه چنین مسائلی را قبلا نداشتیم.
این وجه از اقدام آقای رئیسی بدین معناست که ایشان می خواهد حمایت همه گروه ها و جریانات را پشت سر دولت خود داشته باشد و از نظرات آنها استفاده کند در عین حال این اقدام بدین معنا نیست که از همه نیروها در مدیریت استفاده کند و نباید این توقع هم وجود داشته باشد بالاخره کسانی که مسبب وضع موجود هستند نباید مدعی مدیریت کشور هم باشند، این توقع نباید باشد. حال اینکه نظر مشورتی داده شود، حمایت صورت گیرد و در نهایت به دولت در صحنه کمک کنند طبیعی است که این انتظار دولت است.اگر دقت کرده باشید انتخابات ۱۴۰۰ با انتخابات‌های سال ۹۲ ،۹۶، ۸۸ و ۸۴ متفاوت بود در آن انتخابات‌ها، رقابت‌ها، رقابت‌های با مرزبندی‌های خونین صورت می‌گرفت یعنی یک دوقطبی شدید و مقابله شدید حاکم بود به گونه‌ای که وقتی یک جریان رأی می‌آورد جریان دیگر را متلاشی یا پاکسازی می‌کرد اما در این دوره از انتخابات چنین اتفاقی صورت نگرفته یعنی ما شاهد یک رقابت خونین، دوقطبی شدن جامعه و مقابله دشمنی وار در جریانات سیاسی و انتخابات نبودیم بنابراین همین هم زمینه را فراهم می‌کند که مقابله‌ای صورت نگیرد و جریانات کمک کنند اما در عین حال نباید این توقع را داشته باشند که آقای رئیسی آنها را در رأس امور قرار دهد، مدیر کند و مدیریت‌های کشور را به آنها بسپارد.
*این اقدام آقای رئیسی را به دلیل شرایط حساس کشور و ضرورت همراهی همه جریانات می‌دانید یا جزو ویژگی شخصیتی ایشان است؟
خیر. به هر حال این راهبردی است که ایشان برای دولت آینده و مدیریت دولت آینده ترسیم کرده است مدیریت هم با این اقدام شروع نشده است. آقای رئیسی از ابتدا راهبردشان این بود که من مستقل آمده ام و حتی این نکته را در انتخابات اشاره کردند و گفتند هیچ نیازی نیست که کسی به خاطر من از ثبت نام انصراف بدهد و یا به نفع من کنار بود و ملاحظه بنده را درنظر گیرد بلکه هر کسی که توان دارد و می‌داند می تواند رئیس جمهور خوبی باشد در صحنه باشد. در بیاناتشان هم به این نکته تاکید کردند که به جریان خاصی وابستگی ندارد و به دنبال یک دولت انقلابی با این ویژگی ها است. حال آن ویژگی ها ممکن است در هر جریان سیاسی باشد.
*آقای نقوی حسینی! پیشنهاد شما برای نوع نظارت بر دولت چیست؟ مثلا تشکیل یک هیات ناظر از اصولگرایان، یا هسته مطالبه گری یا نظارت صِرف مجلس یا …
نظارت بر دولت در کشور ما نهادینه شده است و ما خارج از این چارچوب نهادینه شده که نمی توانیم مکانیزم نظارتی جدید ایجاد کنیم. مجلس شورای اسلامی براساس قانون اساسی موظف است که بر عملکرد دولت نظارت کند و اهرم های نظارتی هم در اختیار دارد از تصویب قانون، سوال از وزیر و رئیس جمهور، تذکر به وزیر و رئیس جمهور، استیضاح وزیر و رئیس جمهور، رأی اعتماد به وزرا، از ابزارهای نظارتی مجلس هستند از این رو مجلس می تواند از این طریق، نظارت خود را انجام دهد. علاوه بر این، احزاب و گروه ها به عنوان حلقه واسط بین حکومت و مردم به عنوان رکن چهارم دموکراسی می توانند نقش خودشان را ایفا کنند. آنها هم نشریه، رسانه و پایگاه خبری دارند.جریان اصلاح طلب نمی تواند ادعا کند که با آقای رئیسی مقابله کرده است چون کاندیدایی نداشتند که مقابله کنند. منتقدین می توانند نظارت خود را انجام بدهند انتقاد کنند و یا از طریق قانونی و ابزاری که در اختیار دارند تذکر بدهند به هرحال کسی که وارد میدان می شود و دولت داری می کند نباید انتظار داشته باشد همه ” بَه َبه و چَه چَه” کنند و بگویند وضعیت عالی و خوب است و هیچ مشکلی نیست. هیچ کس چنین انتظاری ندارد. مقام معظم رهبری نیز همواره از نقد دلسوزانه و پرهیز از تخریب و نقدهای مخرب استقبال کرده اند ایشان بارها فرموده اند که نقد دلسوزانه کنید اما تخریب نکنید. بنابراین منتقدین نقد و انتقاد کنند و اظهارنظر کنند.
* خطرات و فرصت های پیش روی دولت رئیسی در عرصه داخلی و خارجی چیست؟
آقای رئیسی یقینا دو سه محور کاری بسیار مهم در پیش رو دارد محور اول، تشکیل کابینه و تغییر تحول در مدیریت کشور است به نظر من آقای رئیسی با آن راهبردی که اشاره کردند بنا دارند یک نوسازی در مدیریت کشور انجام بدهند و یک تکان محکمی به این سفره مدیریت کشور بدهند و به عبارتی یک سبک جدیدی از مدیریت و قشر جدیدی از مدیران کشور را وارد صحنه کنند تا همان دولت جوان انقلابی شکل گیرد این موضوع اول است یقینا این مسیر بسیار سنگلاخی است و موانع بسیاری دارد.
آقای رئیسی باید خود را آماده کند تا از این موانع با قدرت عبور کند به این دلیل که حتما مورد نقد و اعتراض واقع می شود یقینا سهم خواهی‌هایی مطرح می‌شود، سهم خواهان جیغ بنفش سر می دهند، فریاد می‌زنند و متهم می کنند، محکوم می‌کنند.
عبور این سبک از مدیریت از مجلس هم بسیار مهم است که بتواند وزرای خود را از مجلس عبور دهد چون یقینا می خواهد نسل جدیدی از وزرا را مطرح کند بنابراین این مسیر اول است یقینا انتقادات و اعتراضات زیادی را در پی خواهد داشت باید. آقای رئیسی باید سنگ صبور باشد.
موضوع دوم، حوزه معیشت و اقتصاد کشور است به هر حال مردم با توقع و انتظار پای صندوق آمدند علی رغم تمام تبلیغات ها و عواملی که وجود داشت تا مردم نیایند رأی ندهند اما ۵۰ درصد به پای صندوق رأی آمدند این مسئله بسیار مهم است. همه ملت ایران توقع دارند یک اتفاق، تحول و تغییر ملموسی رخ دهد به ویژه در حوزه معیشت و اقتصاد. حتما آقای رئیسی باید برای ان مسئله برنامه داشته باشند یعنی مردم توقع ندارند در دولت آقای رئیسی دلار یه یکباره ده هزار تومان افزایش یابد یا کالاهای اساسی دو برابر شود آب و برق و تلفن و تورم چند برابر شود. بنابراین مردم توقع دارند اینها کنترل شود و گشایشی ایجاد شود.
موضوع سوم، حوزه سیاست خارجی است که بدون ارتباط با مسائل داخلی نیست به هر حال مردم منتظرند ببینند دولت آینده با برجام و مناسبات بین‌المللی‌اش چه کار می خواهد کند که البته آقای رئیسی در بیانات و اظهارنظراتشان در مناظره عنوان کردند که ما باید برجام را حتما به سرانجام برسانیم منتهی با یک دولت مقتدر و دست پُر. تا اینکه مشکلات بین المللی ما هم کم شود.
*برخی می گویند ممکن است قدرت و اختیارات رییسی در مذاکرات هسته ای بیشتر باشد به نظرتان چنین چیزی ممکن است؟
دانشمندان علم سیاست، دیپلماسی را این گونه تعریف می کنند دیپلماسی ادامه جنگ است یعنی دیپلماسی، گفت و گوی خانوادگی و مذاکرات خنده و شوخی نیست به هر حال جنگ است و در این جنگ باید دست مان پُر باشد آقای رئیسی می گوید با دست خالی و موضع ضعف نمی توان در این میدان وارد شد باید با اقتدار به جلو حرکت کنیم اگر با اقتدار و دست پُر به سمت جلو حرکت کنیم می توانیم در مذاکرات امتیاز بگیریم وگرنه باید همه چیز را تسلیم کرد ولی این بدین معناست که ما برجام و مناسبات بین‌المللی را رها کنیم؟ به گزارش آراز آذربایجان به نقل از خبرآنلاین، اصلا بدین معنا نیست ایشان به شدت معتقد به دیپلماسی فعال و مقتدرانه است و بر این باور است که همه مشکلات برجام به سرانجامی برسد منتهی به نفع ملت ایران است.razazarbaijan.siyasi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۸:۵۷ ق.ظ

دیدگاه


هفت + = 10