گروه فرهنگي:مرتضي آتشزمزم با اشاره به اينکه نسل آينده را براي محيط زيست و ميراث فرهنگي کشور نجاتبخش ميداند، تأکيد کرد: »هر چي تو بگي« را براي صحبت با نسل آينده ساختم.
مرتضي آتشزمزم کارگردان فيلم سينمايي »هر چي تو بگي« که اين روزها بر پرده سينماها در حال اکران است، اظهار کرد: قصه اين فيلم براي من يک قصه سمبوليک است، بچههايي که ميخواهند پدرشان را به خانه سالمندان بفرستند تا خانهشان را خراب کنند و برج بسازند و به منفعت مالي برسند و در اين ميان نوهها نميگذارند اين اتفاق رخ دهد. در اين فيلم براي من نوهها سمبلي از نسل آينده هستند و بچههاي اين مرد مديران امروز کشورمان هستند و آن خانه و آن پدر سمبلي از ايران، شهر اصفهان، ميراث فرهنگي و… است که از سوي فرزندانش تنها نگاهي منفعتطلبانه نسبت به او وجود دارد.آتشزمزم تأکيد کرد: محيط زيست و آثار باستاني و ميراث فرهنگي امروز مسائل بسيار مهمي در کشور ما هستند که متأسفانه نگاه منفعتطلبانه در بسياري موارد باعث شده تا محيط زيست و ميراث فرهنگي ما قرباني شوند. نمونهاي از اين موارد را ميتوان پالايشگاه اصفهان دانست که بارها درخواستعدم توسعه آن مطرح شده ولي چون پول و منفعت خوبي براي دست اندرکاران اين پالايشگاه دارد فعاليت اين پالايشگاه متوقف نشده و براي کسي مهم نيست که ادامه فعاليت آن چه بلايي بر سر محيط زيست و مردم ميآورد. در «هر چي تو بگي» هم ما شاهد پدري هستيم که فرزندانش سعي دارند او را به خانه سالمندان بفرستند تا خانه قديميشان را خراب کنند و با ساخت و ساز به منفعت مالي برسند اما نوهها تلاش ميکنند که اين اتفاق رخ ندهد و آن خانه هم خراب نشود.
وي افزود: لزوم پرداختن به اين مفاهيم در کشور ما امروز بسيار ملموس است و فکر ميکنم بچهها هم با موضوع فيلم ارتباط برقرار کنند. در اين فيلم ترانههاي واقعاً جذابي داريم و بچهها فيلمي موزيکال ميبينند که اشعارش توسط استاد عبدالجبار کاکايي سروده شده و در جشنواره فيلم کودک و نوجوان هم بچهها اين شعرها را دوست داشتند و با آن ارتباط برقرار کرده بودند. ما حرف خود را در اين فيلم به روشهاي مختلف مطرح ميکنيم و در لايه دوم و سوم هم حرفهايي زده ميشود که ديگر مخاطبان ميتوانند بيشتر با آن ارتباط برقرار کنند.
آتشزمزم تأکيد کرد: من سالها کارهاي محيط زيستي انجام دادم و ميدانم امروز چه آسيبهايي به محيط زيست کشورمان وارد ميشود و متأسفانه هيچ رسيدگي جدي هم به اين آسيبها وجود ندارد. در حوزه ميراث فرهنگي هم همين وضعيت وجود دارد و چند وقت پيش بود که يک خانه تاريخي در تبريز تخريب شد و کسي هم براي جلوگيري از اين اتفاق هيچ کاري انجام نداد. فيلم »هر چي تو بگي« هم درباره همين موضوع است، مديراني که ميراث فرهنگي و محيط زيست کشور را ناديده ميگيرند و هر روز ما در اين موضوعات به شرايط بحرانيتري ميرسيم.
وي افزود: من در اين زمينه هم فيلم مستند ساختم و هم دو فيلم سينمايي »سيمين« و »ماليخوليا« را ساختم که در اين آثار هم دغدغههاي محيط زيستي من کاملاً مشهود است و بايد بگويم پيش از ساخت »هر چي تو بگي« در زمينه محيط زيست و ميراث فرهنگي فعاليت و پژوهش داشتم.
کارگردان فيلم سينمايي »بنبست« در ادامه خاطرنشان کرد: در فيلم »هر چي تو بگي« من به شکلي سمبليک کودکان را نجاتدهنده نشان دادم و فکر ميکنم در موضوع محيط زيست و ميراث فرهنگي هم اين نسل آينده است که ايران را نجات ميدهد چراکه ما عرضه نداشتيم و وضعيت را بدتر کرديم و به جاي مراقبت از محيط زيست و ميراث فرهنگي به آن آسيب زديم و مافياهاي مختلف را شکل داديم تا براي خودمان به منفعت مالي برسيم. من در اين فيلم سعي کردم از آرزوهايي که دارم براي بچهها بگويم و فرهنگسازي کنم تا نسل آينده بيشتر از ما قدر اين کشور را بداند. من خودم پدر هستم و »هر چي تو بگي« را براي بچههاي خودم ساختم تا حرفهايم را با آنها در ميان بگذارم و به همين بهانه حرفهايم را به بچههاي اين کشور بزنم چراکه ما در جايگاه پدر براي نسل آينده بايد از خطرات احتمالي بگوييم و در اين مورد هيچ فرقي بين فرزند من و ديگر بچههاي ايران نيست و »هر چي تو بگي« با همه بچههاي اين کشور به گفتوگو مينشيند.
آتشزمزم با انتقاد از شرايط اکران، تصريح کرد: از پاييز سال گذشته منتظر اکران اين فيلم بودم و حالا »هر چي تو بگي« اکران شده و در اين شرايط سانسهاي اندکي هم به فيلم دادهاند. شرايط اکران واقعاً ناعادلانه است و من بيش از هر چيز به اکران آنلاين در پلتفرمها اميدوار هستم چون در آنجا اين بيعدالتي وجود ندارد و شرايط بهتري براي ديده شدن فيلم وجود دارد. ترانههاي فيلم در فضاي مجازي با استقبال خوبي روبرو شده و هر کدام بين 4 تا 5 ميليون بازديد داشته است. من فکر ميکنم »هر چي تو بگي« تأثير فرهنگي خود را خواهد داشت.
وي افزود: در بحث تبليغات حتي براي تبليغات محيطي نيز شهرداري هيچ بيلبوردي به ما اختصاص نداد، متأسفانه هيچ نهادي در کشور سينماي کودک را جدي نميگيرد و تصور بر اين است که اين سينما اصلاً مهم نيست و فيلمهاي کودک را فيلمهاي درجه دو ميدانند در حاليکه فيلمسازي در سينماي کودک بسيار سخت است، سينماي کودک يک سينماي تخصصي است و ارتباط برقرار کردن با کودکان کار بسياري سختي است.
اين کارگردان دربارهعدم همکاري وزارت آموزش و پرورش در اکران اين فيلم گفت: آموزش و پرورش شورايي دارد که بايد اين فيلم را ببيند و تأييد کند. اين اتفاق واقعاً جالب است که وزارت ارشاد دولت يک فيلم را مورد بازبيني قرار داده، به آن مجوز نمايش داده و حالا يک وزارتخانه ديگر که متعلق به همين دولت است دوباره شوراي ديگري دارد که بايد براي نمايش آن تصميم بگيرد. اگر وزارت ارشاد که يک نهاد تخصصي براي تصميمگيري درباره فيلمهاي سينمايي است مجوزش صلاحيت ندارد پس چرا ما بايد براي نمايش آثارمان از اين وزارتخانه مجوز بگيريم و اگر صلاحيت دارد چرا هر نهادي براي اکران بايد به صورت جداگانه براي فيلم مجوز صادر کند. اين وضعيت در شرايطي ايجاد شده که امروز حتي مسئولان فرهنگي کشور هم متوجه شدهاند که پروانه ساخت و نمايش اصلاً کارکرد پيشين خود را ندارند و به نظر من و بسياري از سينماگران امروز نظارت بر سينما بايد صنفي باشد ولي حالا که اينگونه نيست حداقل مجوزي که وزارت ارشاد صادر ميکند بايد ارزش و اعتبار داشته باشد و براي نمايش يک فيلم کافي باشد. تعدد نهادهاي تصميمگير درباره نمايش و ساخت فيلمها باعث هدر رفتن وقت و انرژي فيلمساز ميشود. جالب است که وقتي جشنواره برگزار ميشود از ما درخواست ميشود که فيلممان را به جشنواره برسانيم اما آموزش و پرورش بعد از جشنواره رشد ديگر هيچ اهميتي به فيلم نميدهد، به همين دليل ديگر هيچوقت فيلمهايم را به جشنواره رشد ارسال نخواهم کرد.
به گزارش آرازآذربايجان به نقل از ايلنا،آتشزمزم در پايان اظهار کرد: اميدوارم خانوادهها به فيلمهاي کودک و نوجوان اهميت بدهند و وقتي به سينما ميروند فقط فيلمهاي بزرگسال را براي ديدن انتخاب نکنند و با خانواده به ديدن آثار کودک و نوجوان هم بنشينند چراکه مطمئناً همانطور که غذاي جسم مسئلهاي بسيار مهم و حائز اهميت است پدران و مادران بايد به غذاي روح فرزندانشان هم اهميت بدهند.
[email protected]