آرازآذربايجان گزارش مي دهد

جاده های آذربایجان غربی هر روز یک قربانی می گیرد

جاده های آذربایجان غربی هر روز یک قربانی می گیرد

رقیه قربانی
گروه اجتماعی:تصادف های رانندگی در محورهای ارتباطی آذربایجان غربی به معضل زلزله خاموش در استان تعبیر شده و مسئولان حوزه های ذیربط برنامه ای برای کاهش آن ندارند.
به گزارش آراز آذربایجان، جاده ها و فرهنگ رانندگی در آذربایجان غربی نیزهمانند سایر شاخص های بهره مندی از امکانات در رتبه های اخر کشوری قرار گرفته و مردم این استان علاوه بر محرومیتی که از هر جهت از آن رنج می برند روزانه رخت سیاه بر تن داشته و برای عزیز از دست رفته سوگواری می کنند.
چه بسیار از افرادی که برای تشکیل زندگی قدم در این جاده ها گذاشتند و کفن جایگزین رخت عروسی بر پیکرشان شده است، چه مسافرانی که برای سفرهای پزشکی سفر می کردند به امید سلامتی اما به یک بار حیات را وداع گفتند، کم نبودند افرادی که برای گذر زندگی در جاده ها تردد می کردند و چشمانی که در خانه انتظارشان را می کشیدند اما این انتظار هیچ وقت پایانی نیافت و چشمان خود را در سکوت بستند.
*روزانه یک نفر در جاده های آذربایجان_غربی جان می دهند
طبق اعلام اداره راه و شهرسازی آذربایجان غربی محورهای اورمیه- سلماس، اورمیه – قوشچی، اورمیه – اشنویه، خوی – ایواوغلی، شوط به مرگنلر، مهاباد – سردشت و… از جمله جاده های پر خطر آذربایجان غربی میباشند که تعداد کثیری از تصادفات جاده ای استان در آن ها به وقوع می پیوندند.بنا بر اظهارات علی سعیدی، رئیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان غربی روزانه یک نفر در آذربایجان غربی جان خود را بر اثر تصادف از دست می دهد به طور میانگین سالانه ۵۰۰ نفر در این استان در جاده های مرگبار آذربایجان غربی جان می دهند.
*افزایش ۱۵ درصدی متوفیان جاده های آذربایجان غربی
مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی، رسول روشنی در گفتگو با آراز آذربایجان از کشته شدن ۵۹۲ نفر در حوادث رانندگی استان خبر داد و تصریح کرد: این آماردرمقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته که ۵۱۴ نفر در تصادفات رانندگی کشته شده بودند، ۱۵ درصد افزایش را نشان می دهد.
مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: ازمجموع تلفات حوادث رانندگی ۱۰ ماهه امسال در این استان ۴۶۷ نفر مرد و ۱۲۵ نفرزن بودند.
وی با اشاره به محل وقوع تصادف منجر به فوت آمده ، گفت: بیشترین تلفات حوادث رانندگی با ۳۹۷ مورد در جاده های برون شهری و پس از آن با ۱۰۴ مورد در مسیرهای درون شهری ۹۰ مورد غیرترافیکی (خارج از حریم راه و جاده و زمان تصادف تا فوت بیشتر از ۳۰ روز) و یک مورد نامعلوم گزارش شده است.
مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: در ۱۰ ماه امسال ۱۰ هزار و ۴۵ مصدوم حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی استان مراجعه کردند که از این تعداد ۷ هزار و۲۵۷ نفرمرد و دو هزار و ۷۸۸ نفر زن هستند. مصدومین حوادث رانندگی ده ماهه امسال در مدت زمان مشابه سال قبل ۱۱ درصد افزایش داشته یافته است.این مسئول تصریح کرد: در دی ماه امسال نیز ۳۲نفر جان خود را در تصادف از دست دادند که از این تعداد ۲۴ نفر مرد و هشت نفر زن بودند.
سهم بالای سفرهای زمینی می تواند به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی همراه با حوادث دلخراش جاده ای باشد که شیرینی و جذابیت سفر را به کام مسافران تلخ کند و با توجه به آمار مراجع ذیصلاح در بالا بودن بخش عمده ای از تلفات جاده ای به علت واژگونی خودروها ، می طلبد در این حوزه اقدامی هدفمند و اثرگذار انجام شود.
بررسی های راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی نیز حاکی از این امر است که پراید، پیکان و وانت، نیسان، پرحادثه ترین خودروها هستند وکارشناسان امور اجتماعی معتقدند: سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ سازی ترافیکی و برجسته سازی رانندگی ایمن با هشدارهای پیشگیرانه از موضوعاتی است که می تواند در کاهش تلفات جاده ای اثرگذاری کند.
آمارها موید این مطلب است که بیشترین سوانح جاده ای توسط رانندگانی به وقوع می_پیوندد که از سطح سواد پایینی برخوردارند و ضروری است آگاهی شهروندان در این موضوع را ارتقاء داد.
*زنان بیشترین آسیب را در حوادث جاده ای متحمل می شوند
مرگ سرپرست خانوار در حوادث جاده ای برای دولت و نهادهای حمایتی بسیار پرهزینه است و دیه نیز هرگز نمی تواند جبران کننده دامنه این ضایعه و آسیب برای خانواده و جامعه باشد.
برای کاهش تلفات جاده برنامه ریزی در ابعاد طولانی مدت، کوتاه مدت و میان مدت ضروریست تا با مدیریت هدفمند، نسل آتی با قوانین آشنا شده و نسبت به اجرای قوانین حساس و متعهد باشند.
رعایت نکات کلیدی مانند بستن کمربندی، حفظ سرعت مطمئنه و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می تواند در کاهش سوانح جاده ای بسیار موثر باشد و نیازاست اقدامات قانونی و فرهنگی اثرگذار در نهادینه شدن این اصول در ذهن رانندگان گسترش یابد.
زنان از جمله اقشار آسیب پذیر در جامعه هستند که در این میان زنان سرپرست خانوار بیش از سایر زنان در معرض آسیب های اجتماعی قرار می گیرند.
عمده ترین مشکلات زنان سرپرست خانواده، مشکلات اقتصادی، ناآگاهی برای اداره امور اقتصادی خانواده، نگرش های منفی اجتماعی نسبت به زن سرپرست خانواده و نگرانی از آینده فرزندان است
زنانی که از صبح تا شب بد نبال کسب کمرنگ شدن حضور مادر در لقمه نانی برای خود و خانواد ه خود هستند به ناچار وقت کمی را برای فرزند ان خود باقی می گذارند خانه، عدم تامین نیازهای عاطفی فرزندان، نداشتن نظارت کافی و مناسب بر فرزندان، آنها را در برابر انواع معضلات اجتماعی نظیر آسیب پذیر می کند

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۵:۴۰ ق.ظ

دیدگاه


− 7 = دو