جاده های آذربایجان غربی جوابگوی نیازهای ارتباطی و اقتصادی استان نیست

جاده های آذربایجان غربی جوابگوی نیازهای ارتباطی و اقتصادی  استان نیست

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: هر چند که ظرفیت های بالقوه فراوانی در آذربایجان غربی برای توسعه بخش کشاورزی و صنعتی وجود دارد ولی هنوز این استان از امکانات قابل توجه بخش حمل و نقل جاده ای و ریلی کشور برخوردار نیست و راههای ارتباطی و جاده های آن نیز مناسب نیست.
توسعه و نوسازی جاده ها در هر کشوری به منظور ترانزیت کالا و توسعه صادرات یکی از زمینه ها و ضرورت های پیشرفت جوامع است. استان آذربایجان غربی یکی از استان های سرسبز با منابع زیر زمینی فراوان و خاک حاصلخیز در شمالغرب کشور در موقعیتی بسیار استراتژیک به لحاظ کشاورزی و اقتصادی واقع است. یک میلیون هکتار زمین قابل کشت، نزولات مناسب جوی، تولید سالانه بیش از ۵/۵ میلیون تن محصولات زراعیباغی، دامی، طیور، تولیدات شیلاتی عسل و توسعه صنایع غذایی بخش کشاورزی آذربایجان غربی را به موقعیتی مساعد و فراهم برای سرمایه گذاری تبدیل کرده است. هر چند که ظرفیت های بالقوه فراوانی در آذربایجان غربی برای توسعه بخش کشاورزی و صنعتی وجود دارد ولی هنوز این استان از حداقل های امکانات بخش حمل و نقل ریلی کشور نیز برخوردار نیست و راههای ارتباطی و ریلی آن نیز مناسب نیست.
استان آذربایجان غربی به سبب موقعیت خاص جغرافیایی و استراتژیکی خود و مرز مشترک با ترکیه، عراق ، آذربایجان و ارمنستان به دلیل داشتن جاذبه‌های گردشگری می‌تواند به یکی از مسیرهای عمده ترانزیتی، گردشگری تبدیل شود و نوید رسیدن به توسعه را در استان با برنامه‌ریزی مدون و استفاده از فرصت‌ها بدهد این امر قطعاً در خروج استان از حالت انزوا و بن‌بست، افزایش میزان اشتغال و درآمد عمومی آن سهم بسزایی خواهد داشت به همین دلیل توجه به چالش‌ها در این زمینه و راهکارهای بهبود آن باید در دستور کار سازمان‌های دست‌اندرکار قرار گیرد.توسعه جاده ها و راههای ارتباطی و همچنین ترانزیت کالا به لحاظ سهم مهمی که در تامین درآمد آذربایجان غربی دارد باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد. متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در حوزه راه و خطای راننده وجود دارد سالانه تصادفات جاده ای زیادی در این استان اتفاق می افتد.کارشناسان معتقدند که تنها راه کاهش تصادفات استان بهسازی و چهاربانده کردن و تعریض کردن جاده ها است و انتظار می رود با تخصیص اعتبارات ویژه به استان آذربایجان غربی که به لحاظ هوایی و ریلی نیز مشکل دارد تا حدی در بحث جاده ای ارتقا پیدا کند.نگاهی گذرا به وضعیت راههای استان نشان می دهد که حجم بالایی از ترافیکی در جاده های این استان وجود دارد و متاسفانه در حال حاضر بیشترین بار ترافیکی در استان مربوط به ترانزیت جاده‌ ای است و هرچند این ترانزیت فواید زیادی برای کشور دارد اما متاسفانه نبود زیرساخت‌ های مناسب جاده ‌ای در آذربایجان غربی باعث افزایش آمار تصادفات در جاده‌ ها شده است.این در حالی است که وضعیت جاده ای استان آذربایجان غربی مطلوب نیست و وضعیت جاده های استان باید مناسب شود و این انتظار از وزارت راه و شهرسازی وجود دارد که اعتبارات و امکانات بیشتری برای استان اختصاص دهد.
همگان بر این نکته تاکید دارند که لزوم توسعه راه های استان آذربایجان غربی به عنوان یک نیاز مبرم؛ لازم و ضروری است و باید مجموعه اقداماتی در راستای ارتقای ایمنی جاده های استان، از جمله آشکار سازی نقاط حادثه خیز و روکش آسفالت انجام شود.این در شرایطی است که مرزی بودن استان آذربایجان غربی و حجم بالای ترافیکی این منطقه از کشور باعث شده تا مشکلاتی بوجود آید و این استان همچنین به لحاظ مرزی بودن بار ترانزیتی زیادی متحمل می شود و همین امر تا حدی جاده های استان را که استاندارد لازم را ندارد با مشکل رو به رو کرده است.نیاز ضروری استان برای احداث و افتتاح راه آهن از دیگر موضوعاتی است که باید همه مدیران اجرایی نسبت به آن اهتمام داشته باشند و به لحاظ ریلی و هوایی هم انتظار می رود راه و شهر سازی برنامه ای جامع، با زمانبدی مناسب ارائه دهد تا در آینده نزدیک شاهد تحول در حوزه حمل و نقل استان باشیم.وضعیت نامناسب موجود راهدارخانه های استان نیز داستان دیگری است که باید اداره کل راه و شهرسازی استان نسبت به بهبود و رفع مشکلات و همچنین احداث هتل و نیز زیباسازی ورودی شهرها اقدام عاجل کند.بهتر است دولتمردان و وکلای مردم در بهارستان برای حمایت و توسعه مسیرهای ارتباطی و جاده های استان که بدون شک پشتوانه تویعه بخش کشاورزی استان است، در بودجه سالیانه کشور اهتمام ویژه ای داشته باشند.باید بر روی بخش توسعه ترانزیت کالا و کشاورزی سرمایه‌گذاری شود. اگر چه متاسفانه با عملکرد فعلی در بخش کشاورزی، برخی از محصولات کشاورزی صرفه اقتصادی ندارد. ولی باید تلاش ‌کرد تا محصولات مرغوب ایرانی و بومی آذربایجان غربی به کشورهای همسایه صادر شود و این مهم بدون فراهم کردن زیرساخت های بخش ناوگان جاده ای استان و همچنین شبکه ریلی میسر نخواهد شد.در حال حاضر تنها کریدور ارتباطی شناخته شده به کشورهای اروپایی از طریق مرز بازرگان و ترکیه است که به همین دلیل نیز ترکیه یکه‌تاز میدان بوده و به هر طریقی می‌تواند در سیاست‌های حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت کالاهای ایرانی تاثیر می‌گذارد که توسعه مرزها و مبادی خروج کالای استان و استفاده از تسهیلات ایجاد شده، علاوه بر رفع این مشکل، کاهش زمان و هزینه ترانزیت و سفر را به دنبال دارد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۲:۵۵ ب.ظ

دیدگاه


− 4 = پنج