ثبت ملی ۲۷ اثر کشف شده از ‘ تپه حسنلو’

ثبت ملی ۲۷ اثر کشف شده از ‘ تپه حسنلو’

آراز آذربایجان- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به شهرت جهانی ‘ تپه حسنلو ‘، گفت: امسال ۲۷ اثر منقول تاریخی کشف شده از این تپه باستانی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است تا صیانت از آنها در دستور کار قرار گیرد.
‘جلیل جباری’ افزود: این اشیا شامل ظروف سفالی، مفرغی و استخوانی بوده و چندی پیش در کمیته ثبت آثار منقول سازمان مرکزی واجد ارزش شناخته شده است.
به گفته وی این اشیا به لحاظ هنری و ‌شیوه ساخت از آثار نفیس این محوطه بوده و مربوط به دوره های هزاره اول و دوم قبل از میلاد است.
وی تاکید کرد: این آثار تحت حمایت قانون و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و‌ هرگونه دخل و‌ تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به آسیب و‌ خدشه به آن شود، طبق قانون مجازات های اسلامی جرم محسوب می شود.
به گزارش ایرنا، در سال گذشته نیز ۳۹ اثر منقول شامل کتبیه کلیه شین، کاسه شاهین، گوزن شاهیندژ، کاشی سیمرغ تخت سلیمان تکاب، گوشواره های منسوب به آشور نصیر پال و آثار حاصل از کاوش تپه حسنلوی نقده در فهرست ملی به ثبت رسیده بود.
به گزارش ایرنا، منطقه تاریخی حسنلو در ۸۰ کیلومتری ارومیه و ۹ کیلومتری شهرستان نقده قرار دارد و با قدمت هشت هزار ساله یکی از مهم ترین سایت های باستانی ایران با شهرت جهانی است.
جام زرین حسنلو یکی از مهمترین آثار مکشوفه از این محوطه تاریخی است که قدمت سه هزار ساله دارد و هم اکنون در موزه ملی ایران باستان نگهداری می شود.
تپه حسنلو در سال ۱۳۴۴ به شماره ۴۸۵ در فهرست آثار ملی ثبت شده و جهت انجام فعالیت های علمی، فنی، پژوهشی به پایگاه ملی تبدیل شده است؛ این اثر یکی از آثار مهم گردشگری آذربایجان غربی به شمار می رود که همه روزه شاهد بازدید گردشگران داخلی و خارجی است
منبع: ایرنا

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۷:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


شش × = 6