تولید محصولات سالم و ارگانیک در گرو تشکیل شرکت شهرک‌های کشاورزی

تولید محصولات سالم و ارگانیک در گرو تشکیل شرکت  شهرک‌های کشاورزی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی:دولت زیرساخت های شهرک‌های کشاورزی و شیلاتی را ایجاد می کند و به منظور توسعه شهرک های کشاورزی در استان ها برنامه ریزی خوبی صورت گرفته است.
ضرورت ایجاد شهرک‌های کشاورزی در آذربایجان غربی احساس می شود چرا که تولید محصولات سالم و ارگانیک وابستگی زیادی به تشکیل شرکت شهرک‌های کشاورزی دارد.
در بند “ل” ماده ۱۹۴ قانون برنامه پنجم توسعه کشور به اقدام قانونی در راستای ایجاد شرکت شهرک‌های کشاورزی با اصلاح اساسنامه یکی از شرکت‌های مادر تخصصی موجود در چارچوب سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به منظور هدایت، راهبری و احداث و توسعه زیرساخت‌های مجتمع‌های کشاورزی، دامی و شیلاتی تأکید شده است.
در جلسه ۲۹ آبان سال ۹۰ اساسنامه تاسیس شرکت شهرک‌های کشاورزی توسط هیئت دولت تصویب شد و در ۲۷ اردیبهشت ۹۱ به تأیید شورای نگهبان رسید، سپس در یکم آبان ۹۱ توسط دولت ابلاغ شد و نهایتاً در مهر ماه ۹۳ ساختار تشکیلاتی شرکت شهرک‌های کشاورزی به تصویب معاونت توسعه و سرمایه انسانی ریاست جمهوری رسید.
ضرورت تشکیل شرکت شهرک‌های کشاورزی در حقیقت ایجاد مدیریت یکپارچه و هدفمند برای افزایش بهره‌وری از منابع محدود بخش کشاورزی، تدوین نظام بهره‌برداری متناسب برای اداره امور شهرک‌ها و مجتمع‌ها هدایت و جذب سرمایه‌گذاران و کارآفرینان تامین منابع و تسهیل در پرداخت تسهیلات بانکی و تکمیل زنجیره تولید از جمله ذخیره‌سازی، سورتینگ، بسته‌بندی، فرآوری حمل و نقل، بازرگانی است.
تسهیل در ارائه یافته‌های تحقیقی و فن‌آوری‌های نوین به بهره‌برداران، کاهش قیمت تمام شده محصول در شهرک‌ها و مجتمع‌ها از طریق استفاده مشترک از بسیاری از خدمات و امکانات، امکان تولید محصولات سالم و ارگانیک در بستر مجتمع‌های کشاورزی و امکان حضور موثر دربازارهای داخلی و خارجی با توجه به میزان بالای تولید محصول از نظر کمی و کیفی از دیگر ضرورت‌های ایجاد این شرکت است.
هدایت، راهبری و توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های کشاورزی، اداره امور شهرک‌های کشاورزی و نظارت بر آنها، برنامه‌ریزی، مطالعه طراحی و احداث شهرک‌های کشاورزی حمایت و پشتیبانی از توسعه بازار و همکاری‌های فنی، اقتصادی و فناوری بین شهرک‌های کشاورزی با سایر بخش‌های ذی‌ربط از مهم‌ترین وظایف این شرکت است.
ایجاد زمینه‌های ارائه خدمات فنی، مالی اداری، آموزشی، بازرگانی برای گسترش تاسیسات زیربنایی شهرک‌های کشاورزی و سایر خدمات مورد نیاز، هدایت و جذب سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در شهرک‌های کشاورزی در چارچوب سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و انجام سایر امور مربوط به رفع موانع و مشکلات احداث و توسعه شهرک‌های کشاورزی در چارچوب اساسنامه و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه از دیگر وظایف این شرکت است.
این در حالی است که استقرار شهرک های کشاورزی در استان آذربایجان غربی که ظرفیت_های فراوانی در حوزه کشاورزی دارد می تواند نقش بسیار مهمی در توسعه کشاورزی این استان داشته باشد و کشاورزی استان را متحول کند.
از سوی دیگر؛ مسئولان وزارت جهاد کشاورزی چندی پیش از همکاری ۲۰ مشاور برای انجام مطالعات آمایشی نحوه استقرار شهرک‌های کشاورزی خبر دادند و می گویند که اساسنامه شرکت شهرک‌های کشاورزی تدوین شده است.
ظاهرا” شهرک‌های کشاورزی در نقاط مختلف کشور بر اساس اساسنامه مصوب انتخاب شده و تاسیس این شهرک‌ها در چارچوب قانون ایجاد می‌شود.
به نظر می رسد باید مطالعات آمایش استان آذربایجان غربی برای ایجاد شهرک‌های کشاورزی و شیلاتی هر چه زودتر آغاز شود تا چند نقطه استان آذربایجان غربی برای ایجاد شهرک‌های شیلاتی تعیین شود.
به گفته مسئولان امر، تسهیلات لازم از محل صندوق توسعه ملی برای ایجاد شهرک‌های کشاورزی و شیلاتی پرداخت می شود و دولت زیرساخت های شهرک‌های کشاورزی و شیلاتی را ایجاد می کند.
این در حالی است که بدون تردید دولت باید در کنار بخش خصوصی قرار گیرد و با تقویت و افزایش مشارکت این بخش در اقتصاد زمینه رشد تولید ملی را فراهم سازد. یکی از ابزارهای حمایتی که ترغیب بخش خصوصی را به دنبال دارد، رفع مشکلات ساختاری در اقتصاد دولتی است. تسهیل سرمایه‌گذاری، کاهش بروکراسی اداری، تحلیل مشکلات بخش صنعت با نگاه تولید صادرات‌گرا از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. البته مجموعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با شناسایی چالش‌های موجود بخش صنعت و خلأهای قانونی، گام‌هایی در جهت مشارکت بخش خصوصی به کار گرفته است که واگذاری مالکیت و اداره امور شهرک‌ها به بخش خصوصی از جمله این سیاست‌ها است.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که سرمایه‌گذاری برای رشد در آینده از طریق شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی یک برنامه استراتژیک محسوب می‌شود و نقش شهرک‌های صنعتی به عنوان یک کاتالیزور در جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی برای رشد توسعه صنایع در حال ظهور بر هیچ کس پوشیده نیست.
از سوی دیگر، شهرک‌‌های صنعتی بهترین و ایده‌آل‌ترین راه برای کمک به سرمایه‌گذاران در تحقق اهداف برنامه‌های آنها محسوب می‌شوند.
چرا که شهرک‌های صنعتی به عنوان بازوی استراتژیک دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان ستون رشد و توسعه اقتصادی قلمداد می‌شوند اگر چه نقش وزارت صنعت معدن و تجارت در ایجاد شهرک‌های صنعتی کاملا شفاف است ولی سایر سازمان‌ها و نهادهای دولتی باید ابزارهای حمایتی خود را به کار گیرند و روند ایجاد و توسعه شهرک‌های صنعتی را تسریع بخشند.
چرا که برای رونق سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز باید مشکلات شهرک های صنعتی مرتفع شود.
به عبارتی مشکلات زیرساخت ها و بروکراسی های اداری طولانی و پیچیده به علت ناهماهنگی های موجود میان مدیران و دستگاه_های مختلف با وجود شعارها و وعده_های بیشمار در خصوص حمایت از سرمایه_گذار و تسهیل فرآیندهای سرمایه گذاری در استان، در برخی موارد باعث می شود نه تنها سرمایه گذار رغبتی به سرمایه گذاری در آذربایجان غربی نشان دهد بلکه برخی از سرمایه گذاران فعال در این استان نیز بدلیل مشکلات و موانعی که در این مسیر وجود دارد، از ادامه فعالیت خود منصرف شده و اقدام به سرمایه گذاری در استان های دیگر می کنند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۶:۱۴ ق.ظ

دیدگاه


3 × = بیست چهار