توقف صادرات محصولات کشاورزی قاچاق را افزایش داده است

توقف صادرات محصولات کشاورزی قاچاق  را افزایش داده است

گروه خبر: نایب رییس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی گفت: توقف صادرات باعث افزایش قاچاق محصولات به خارج از کشور شده زیرا سود کلانی برای قاچاقچیان دارد.
جلال محمودزاده خاطرنشان کرد: موضوع صادرات محصولات کشاروزی با حضور مقامات بخش اقتصادی وزارت امورخارجه گمرک، سازمان توسعه تجارت، مرکز پژوهش‌های مجلس و بخش بازرگانی جهاد کشاورزی در کمیسیون کشاورزی بررسی شد.
وی تصریح کرد: صادرات محصولات کشاورزی متولی زیاد دارد و چندین دستگاه از جمله جهاد کشاورزی، سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت، معدن و تجارت نظر می‌دهند و متولی زیاد موجب سردرگمی صادرکنندگان محصولات کشاروزی و دامی شده است.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه صادرات محصولات کشاروزی استمرار ندارد، گفت: کشورهای خارجی وقتی محصولی را می‌خرند که هم کیفیت داشته باشد هم اینکه صادرات آن تداوم داشته باشد و صادرات مقطعی محصولات کشاورزی باعث شده تا بازارهای منطقه‌ای و جهانی را از دست بدهیم.
محمودزاده خاطرنشان کرد: توقف صادرات باعث افزایش قاچاق محصولات از داخل کشور به خارج از کشور شده زیرا سود کلانی برای قاچاقچیان دارد.
وی به تغییرات قیمت ارز در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: قاچاق دام زنده در مرزها بیداد می کند زیرا قیمت دام در خارج از کشور با داخل به خاطر تغییرات قیمت ارز بسیار بالاست.
نایب رییس اول کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، تداوم نداشتن صادرات محصولات کشاورزی را عامل از دست دادن محصولات و همچنین درآمدهای ارزی ناشی از آنها دانست و گفت: می توانستیم با تعیین عوارض روی محصولات صادراتی کشاورزی برای کشور درآمد ارزی ایجاد کنیم و درآمدهای حاصله را به نفع مصرف‌کننده داخلی به بازار تزریق کنیم.
محمودزاده از پاسکاری نهادهای متولی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: متاسفانه، وزارت صنعت معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت مشکل را به جهاد کشاورزی و جهاد کشاورزی به وزارت خارجه ارجاع می دهند و کسی تقصیر کار را به عهده نمی‌گیرد.
وی به تاکید مقام معظم رهبری بر رونق تولید و نامگذاری امسال تحت این عنوان اشاره کرد و افزود: در سال جهش تولید، ما باید حتما بدنبال افزایش محصولات کشاورزی باشیم اما اگر مازاد تولید کردیم در شرایطی که یک‌روز اجازه صادارت داده می‌شود و روز دیگر صادرات ممنوع می‌شود، تکلیف تولیدکننده چیست.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در دوره‌های هشتم و دهم گفت: این مقطعی بودن صادرات، انگیزه صادرکنندگان را پایین می‌آورد و کشاورزان و دامداران را از تولید دلسرد می کند.
محمودزاده گفت: تصمیم این شد که تا دو هفته آینده، متولیان موضوع صادرات محصولات کشاورزی تنگناها و مشکلات صادرات را به کمیسیون کشاورزی ارائه کنند تا اگر نیاز به قانون‌نویسی باشد در این باره طرحی ارائه و به دولت ابلاغ کنیم.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا،وی افزود: در هیچ جای دنیا به بهانه تنظیم بازار جلوی صادرات محصولات کشاورزی را نمی‌گیرند بلکه محصول را صادر می‌کنند و با تعرفه و عوارض بازارشان را کنترل می‌کنند و متاسفانه ما راحت‌ترین شیوه تنظیم بازار یعنی توقف صادرات را در پیش گرفته‌ایم.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۰ ب.ظ

دیدگاه


6 × چهار =