تنها ۱۵ درصد از مساحت دریاچه ارومیه باقی مانده است

گروه خبر: مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر تنها ۱۵ درصد از مساحت دومین دریاچه شور جهان(دریاچه ارومیه) باقی مانده است.
حسن عباس نژاد در کارگاه آموزشی مدیریت زیست بومی حوضه آبخیز دریاچه ارومیه با بحرانی خواندن وضعیت فعلی دریاچه ارومیه اظهارداشت: متاسفانه ۸۵ درصد از دریاچه ارومیه خشک شده است.
وی با ابراز نگرانی از تبعات زیاد بحران خشکی دریاچه ارومیه برای اهالی منطقه افزود: هم اکنون از بخش جنوبی دریاچه تنها شش درصد باقی مانده و باید منتظر تبعات بحرانی آن برای اهالی منطقه بود. عباس نژاد در ادامه نسبت به تبعات بحران خشک شدن دریاچه ارومیه برای سایر استانها به ویژه تهران هشدار داد و عنوان کرد: با بحرانی که هم اکنون دریاچه ارومیه با آن مواجه شده باید منتظر افزایش سرطان ها و بیماری های تنفسی در افرادیکه تحت تاثیر نتایج حاصل از خشک شدن دریاچه هستند باشیم.مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی کشاورزی و توسعه این بخش را یکی از عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه نام برد و گفت: مسئولان اگر مایل به برون رفت از این مشکل بزرگ زیست محیطی هستند نباید انتظار توسعه کمی و کیفی را در بخش کشاورزی استان داشته باشند.عباس نژاد خواستار مدیریت اصولی این بخش در استان شد و اعلام کرد: هم اکنون کشاورزی آذربایجان غربی با توجه به خساراتی که به محیط زیست وارد می کند مقرون به صرفه نیست.کارگاه آموزشی مدیریت ریسک خشکسالی در حوضه آبخیز پارک ملی دریاچه ارومیه در راستای تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی و سند ملی محیط زیست کشور و با هدف توانمند سازی تشکل های زیست محیطی و جوامع محلی، در حوضه آبخیز پارک ملی دریاچه ارومیه برگزار شد.
محورهای آموزشی این دوره شامل مدیریت زیست بومی تالاب ها با لحاظ ساختار مشارکتی برنامه های زیست بومی، آشنایی با برنامه مدیریت جامع دریاچه ارومیه، وضعیت دریاچه ارومیه و آشنایی با برنامه مدیریت ریسک خشکسالی حوزه آبخیر دریاچه ارومیه بود.
کارگاه آموزشی مذکور، با حضور اعضای فعال تشکل های استان و نیز مسوولان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در محل اداره کل حفاظت محیط زیست به مدت یک روز برگزار شد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۶:۵۷ ق.ظ

دیدگاه


+ 7 = شانزده