مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايي استان خبرداد

تغییر کیفیت آب بیش از ۲۰۰ روستای حاشیه دریاچه ارومیه

تغییر کیفیت آب بیش از ۲۰۰ روستای حاشیه دریاچه ارومیه

گروه خبر:مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی گفت: به دلیل خشکسالی‌های اخیر و پسرفت آب دریاچه ارومیه کیفیت آب در بیش از ۲۰۰ روستای حاشیه دریاچه ارومیه تغییر یافته است.
به گزارش آراز آذربایجان، کاظم محمدی‌اقدم در نشست خبری شرکت آب و فاضلاب روستایی اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب روستایی استان توانسته است به بیش از ۸۱ درصد جمعیت روستایی خدمت رسانی کند و اکثر روستاها تحت پوشش این شبکه قرار دارند.
وی افزود: تولید آب با کیفیت از نظر بهداشتی و سلامت روستاییان بیش ازهر چیزی مهم است که کمبود آب، مشکلات کیفیت آب با خشک شدن دریاچه ارومیه، عدم توانایی در بهره‌برداری از چاه‌های موجود، قنات‌ها و آبهای سطحی مشکلاتی را ایجاد می‌کند که لازم است تا مدیریت تامین آب در روستاها بازنگری جدی شود.محمدی اقدم گفت: هرچند شاخص بهره‌مندی از آب شرب سالم و بهداشتی در آذربایجان غربی در مقایسه با میانگین کشوری ۶٫۶۶ درصد بیشتر است. در واقع این شاخص در استان ۷۹٫۸ درصد است در حالی که در سرانه کشوری ۷۳٫۱۴ درصد می باشد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی در خصوص کیفیت آب شرب روستایی استان، اعلام کرد: با همکاری شبکه بهداشت و درمان در تمام روستاها نمونه‌برداری از آبهای موجود در روستاها به عمل می‌آید و در تمام روستاها برای کنترل کیفی از سامانه کلرزن گازی، مایع و دستی استفاده می‌شود و در این خصوص از ۹۸۴ دستگاه سامانه کلرزن استفاده می‌شود.
محمدی‌اقدام مطلوبیت میکروبی آب در روستاها را ۹۷٫۹ درصد عنوان کرد و گفت: مطلوبیت کلر باقی مانده در استان نیز ۹۵٫۹ درصد است.وی ادامه داد: برای نمونه‌برداری میکروبی حداقل بیش از ۲۰ هزار و ۳۹۰ نمونه‌برداری در سال و برای کلر باقی مانده نیز یک میلیون و ۱۵۳ هزار نمونه‌گیری انجام شده است. آب شرب استان یکی از مطلوب‌تر و با کیفیت‌تر آب موجود است و کیفیت آب تولیدی و توزیعی استان مطلوب است.محمدی‌اقدم با بیان اینکه اخیرا به دلیل خشکسالی‌های اخیر و پسرفت آب دریاچه ارومیه شاهد پایین آمدن کیفیت آب در برخی مناطق استان هستیم که در این خصوص در ۲۰۴ روستای حاشیه دریاچه ارومیه کیفیت آب تغییر یافته و در ۱۲۹ روستای استان نیز باید اقداماتی در راستای رفع کم آبی انجام گیرد.وی اعلام کرد: در این میان شهرستان شاهین‌دژ بیش از سایر استانها در معرض این مشکل قرار دارد و ۱۸ روستای این شهرستان از کم‌آبی برخوردار هستند.محمدی‌اقدم افزود: ۵۰ درصد شبکه آب روستایی استان فرسوده می باشند و قدمت بالای ۲۰ سال دارند که باید در این خصوص چاره اندیشی شود.وی با بیان اینکه بخشی از هدررفت آب مربوط به این موضوع می‌شود، تصریح کرد: میزان هدررفت آب در استان ۲۸٫۲۸ درصد است که این میزان در سطح کشور ۳۱ درصد است هرچند اتلاف آب در اذربایجان غربی پایین تر از میانگین کشوری است ولی این نیز رضایت‌بخش نبوده و باید چاره‌اندیشی شود.
محمدی‌اقدم ادامه داد: بخش دیگری از هدررفت آب مربوط به انشعابات غیرمجاز است که امسال یک هزار و ۴۹۲ اشنعاب غیرمجاز در استان شناسایی شده که از این تعداد ۵۹۷ فقره تبدیل به احسن شده‌اند.
با توجه به توزیع جمعیتی آذربایجان غربی و قرارگیری بخش قابل توجهی از مردم استان آذربایجان غربی در روستاها لازم است تا بیش از این به موضوع آبرسانی که یکی از اساسی‌ترین نیازهای جوامع بشری است توجه شود و امیدواریم روزی برسد که ۱۰۰ درصد جمعیت روستایی استان از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند شوند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۲ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۹:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


− هفت = 1