مديرکل امور کتابخانه‌هاي نهاد کتابخانه‌هاي عمومي در اروميه:

ترویج کتاب و کتابخوانی مهم‌ترین شاخص در امور کتابخانه‌های کشور است

ترویج کتاب و کتابخوانی مهم‌ترین شاخص در امور  کتابخانه‌های کشور است

گروه خبر : مدیرکل امور کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: ترویج کتاب و کتاب‌خوانی، مهم‌ترین شاخص در امور کتابخانه‌های کشور است.
به گزارش آرازآذربایجان، ابراهیم شمشیری در بیست‌ودومین جشنواره کتاب و کتابخوانی که در سالن آمفی‌تئاتر نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار شد، اظهار داشت: یکی از برنامه‌های کتابخانه‌های نهادی در کشور، ترویج کتاب و کتاب‌خوانی بوده که اقدامات شاخصی در این امر صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه در اقدامات دوره قبل نظرات و پیشنهاداتی در راستای حل مسائل آسیب‌شناسی در کتابخانه‌های کشور صورت گرفته است، ادامه داد: در برنامه‌های امسال تلاش بیشتری در راستای حل کتابخانه‌ها صورت گرفته و به مرحله اجرا رسیده است.
مدیرکل امور کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های انجام شده از نظر معیشتی نیز مشکل کتابداران حل شده و برنامه‌ریزی در راستای حل سرانه مطالعه نیز در حال اجرا است.
شمشیری، جایگاه آذربایجان غربی را از لحاظ امکانات مطالعه و متصل بودن به سیستم نوین مطلوب ارزیابی کرد و عنوان داشت: در حال حاضر این استان در درجه بالایی نسبت به سایر استان‌ها قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: با توجه به نقش مهم کتابداران در امر کتابداری و در جامعه امروز انتقال فرهنگ متعالی کتاب و کتاب‌خوانی بر عهده این قشر زحمت‌کش بوده که جای تقدیر از آنان وجود دارد.مدیرکل امور کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی بر ضرورت افزایش سطح بهره‌وری و کتابخانه‌های کشور و بهبود روش‌های اجرایی تأکید کرد و گفت: از اهداف مهم نهاد کتابخانه‌های کشور افزایش سطح بهره‌وری و بهبود روش‌های اجرایی در کتابخانه‌ها است.
شمشیری در پایان به بازدیدی که از کتابخانه عمومی شهرستان ارومیه به عمل آمده، اشاره کرد و یادآور شد: فضای کتابخانه عمومی شهرستان ارومیه و امکانات این کتابخانه در حد قابل توجهی بوده و شهرستان‌های دیگر باید از این شهرستان الگو گیرند.
*مطالعه کتاب موجب توسعه‌ یافتگی جامعه می‌شود
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار آذربایجان غربی گفت: مطالعه کتاب موجب توسعه‌یافتگی جامعه می‌شود.
نادر صفرزاده اظهار داشت: موضوع کتاب دارای اهمیت بسیاری بوده و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق در این امر است.
وی با بیان اینکه میزان سرانه مطالعه در کشور در حد مطلوبی نبوده است، افزود: در حال حاضر میزان سرانه مطالعه در کشور و آذربایجان غربی ۱۸ دقیقه در روز بوده که با احتساب آن در سال این رقم بسیار پایین است.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار آذربایجان غربی از فعالان و تلاش‌گران عرصه کتاب تقدیر کرد و گفت: در حال حاضر مهم‌ترین هدف در جامعه کتاب، پیشرفت و توسعه فرهنگ کتابخوانی در جامعه است.
صفرزاده اظهار داشت: تمام مدیران و مسئولان دستگاه‌های دولتی باید جوانان را به سمت مطالعه کتاب سوق داده و فرهنگ کتاب و کتابخوانی را بسط و گسترش دهند.
وی با بیان اینکه مطالعه کتاب موجب توسعه‌ یافتگی جامعه می‌شود، تصریح کرد: افزایش میزان سرانه مطالعه در آذربایجان غربی موجب پیشرفت در زمینه‌های فرهنگی، دینی، اجتماعی و اقتصادی کشور می‌شود.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار آذربایجان غربی اظهار داشت: نکته‌ای که قابل توجه بوده این است که میزان سرانه مطالعه در کشور و آذربایجان غربی بسیار پایین بوده و نیازمند مطالعه دقیق است.
صفرزاده یکی از راه‌‌های حل مشکل میزان مطالعه را آسیب‌شناسی در این امر عنوان کرد و گفت: با آموزش‌های گسترده، فرهنگ‌سازی و تربیت نسل جوان به سمت مطالعه تا حدی می‌توان سرانه مطالعه در کشور و به تبع آن در استان را افزایش داد.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار آذربایجان غربی افزود: امروزه بسیاری از کتابخانه‌های دنیا به سیستم مدرن و دیجیتالی متصل هستند که آذربایجان غربی نیز در این امر موفق عمل کرده است.
وی اظهار داشت: توسعه فرهنگ کتابخوانی و مطالعه الکترونیکی نیز یکی از برنامه‌های نوین است که نیازمند برنامه‌ریزی توسط مدیران و مسئولان است.
*عضویت رایگان مردم آذربایجان غربی به مناسبت هفته کتاب
مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی از عضویت رایگان مردم آذربایجان غربی به مناسبت هفته کتاب خبر داد
علی فیروز ضمن گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی اظهار کرد: نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این بوده که کتاب باید وارد زندگی مردم شود.
وی با بیان اینکه در هفته کتاب برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده، افزود: بازدید از کتابخانه‌های استان و عضویت رایگان شهروندان در هفته کتاب تنها بخشی از برنامه‌های هفته کتاب است.
مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی تصریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که برای نخستین‌بار در این استان به مناسبت هفته کتاب برگزار می‌شود نقد ملی کتاب با حضور خود نویسنده است.
فیروز اظهار کرد: برگزاری اقدامات فرهنگی، مسابقات کتاب و برگزاری جشن کتاب در استان و شهرستان‌ها از برنامه‌های شاخص در هفته کتاب آذربایجان غربی است.
وی به توانمندی‌های استان در زمینه کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: این استان جزو نخستین استان‌هایی است که اقدام به تهیه فهرست مشترک در کتابخانه‌ها و راه‌اندازی دستگاه حضور و غیاب کاربری کتابخانه دیجیتالی کرده است.
مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی با اشاره به امکانات کتابخانه‌های استان اظهار کرد: در حال حاضر تمام کتابخانه‌های عمومی استان مجهز به سیستم نوین، جستجوگر اینترنتی، کتابخانه بخش کودک، قرائت‌خانه و بخش نابینایان است.
فیروز افزود: یکی از برنامه‌هایی که هم‌اکنون به عنوان پایلوت در دو شهرستان در حال برگزاری است هوشمندسازی کتابخانه بوده که به دلیل محدودیت راه‌اندازی نرم‌افزاری به مرحله اجرا نرسیده و تلاش برای راه‌اندازی آن همچنان ادامه دارد.
وی به کارشناسان فعال در امور کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۷ کارشناس در مجموعه کتابخانه‌ها در حال فعالیت هستند که تاکنون در این زمینه بسیار موفق عمل کرده‌اند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۷:۵۴ ق.ظ

دیدگاه


شش × = 18