ترکیه متهم اصلی بسته بودن بازارچه مرزی کوزه‌رش سلماس

ترکیه متهم اصلی بسته بودن  بازارچه مرزی  کوزه‌رش سلماس

گروه اقتصادی: اشتغال و زمینه سازی برای درآمدزایی در هر جامعه همیشه جز یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها بوده و گزاف نیست اگر گفته شود بیشتر فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برای تحقق این مهم توسط دولتمردان و حتی غیردولتی‌ها در حال انجام است و از سویی دیگر تحقق اشتغال و ایجاد در آمدهای پایدار هم ضامن حفظ جامعه و یکی از مهم‌ترین حلقه‌های زنجیره توسعه محسوب می‌شود.
برنامه ریزی عملیاتی در این باره همواره با در نظر گرفتن ظرفیت‌های بالقوه در هر منطقه‌ای انجام می‌شود که در رهگذر تدوین این برنامه‌ها توجه به بسترهای جغرافیایی، فرهنگی، تاریخی و بسیاری از این قبیل شاخصه‌ها لازم و بی شک یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها است و در این بین موقعیت جغرافیایی از جمله مرزها می‌تواند به عنوان مهم‌ترین شاخصه تلقی شود.
آذربایجان غربی استانی که از این ظرفیت بالقوه غنی است اما در برخی موارد مورد بی مهری قرار گرفته و هنوز این ظرفیت بالقوه به صورت بالفعل در نیامده است، از آن جمله می‌توان به بازارچه کوزه رش در شهرستان سلماس که یکی از شهرهای محروم در زمینه اشتغال و در آمدزایی به شمار می‌رود، اشاره داشت.
از سر گیری فعالیت بازارچه که کار آن ابتدا در سال ۶۹ آغاز و در سال ۷۰ تعطیل شده بود، در سال ۱۳۸۳ به تصویب هیئت دولت رسید و قرار بر آغاز امورات اقتصادی آن در سال ۹۰ بود همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و با وجود اعلام مسئولان به بازگشایی آن در کمتر از یک در بهمن ماه سال قبل، تاکنون خبری از بازگشایی و آغاز به کار مجدد آن نیست.
***
فرماندار سابق سلماس با اعلام آمادگی برای بازگشایی این بازارچه در هر تاریخی گفت: براساس تفاهم نامه‌ای که در آبان ماه سال قبل بین دو کشور ایران و ترکیه برای بازگشایی بازارچه مرزی کوزه?رش انجام شد باید این بازارچه هرچه سریع‌تر آغاز به کار کند و از طرف ایران هیچ مشکلی در این باره وجود ندارد.
مرتضی نظری با بیان اینکه کشور ترکیه عامل به تعلل انداختن بازگشایی بازارچه مرزی کوزه رش سلماس است، اضافه کرد: بازگشایی این بازارچه در توسعه اقتصادی منطقه تاثیر بسزایی خواهد داشت و تمام اقدامات زیربنایی از جمله راه دسترسی مناسب تا نقطه صفر مرزی با صرف اعتباری افزون بر ۱۰ میلیارد ریال به طول ۱۱ کیلومتر ایجاد شده است که امیدواریم دولت ترکیه هم برای بازگشایی این بازارچه تصمیم فوری بگیرد.
وی مهم‌ترین ضرورت بازگشایی این بازارچه را زمینه سازی برای اشتغال زایی مردم و جلوگیری از قاچاق دانست و اضافه کرد: فعال نبودن بازارچه کوزه رش باعث شده کالاهای بی کیفیت از مجاری غیر قانونی وارد دو کشور شده و به اقتصاد ملی دو طرف ضربه وارد کند که هردو طرف باید با اهمیت دادن به اقتصاد خود و مانع شدن از تحمیل ضرر سعی در تدوین راهکارهای عملیاتی از جمله بازگشایی این بازارچه داشته باشند.
نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد از تعلل در بازگشایی بازارچه مرزی کوزه رش این شهر اظهار کرد: رکود این طرح، موضوع یک یا دو سال گذشته نیست که تنها کشور ترکیه را مقصر آن بدانیم، هم اکنون نزدیک به ده سال است که براساس مصوبه هیئت دولت این بازارچه باید بازگشایی می‌شد اما کارشکنی‌ها و سستی مسئولان مربوطه در به ثمر رسیدن مصوبه، این بازارچه را به سوی سرنوشت مبهمی سوق داده است.
علی اکبر آقایی با اشاره به دیدار اخیر مقامات دو کشور ادامه داد: در این بازدید مقرر شد تا به زودی این بازارچه به سوی مرزنشینان بازگشایی شود که امیدواریم این دیگر یک وعده بی سرانجام از سوی دولت ترکیه نباشد و مسئولان استان هم با پیگیری‌های مستمر عزم جدی خود را نشان دهند.
وی با بیان اینکه سلماس به عنوان یک شهر مرزی از آمار بالایی در قاچاق کالا و سوخت برخوردار است، اضافه کرد: بازارچه مرزی کوزه رش به لحاظ نزدیکی به منطقه ویژه اقتصادی سلماس و شبکه حمل و نقل جاده‌ای و نزدیکی به راه آهن سراسری ایران به اروپا و گمرکات فعال آذربایجان غربی نقش مهمی در توسعه تجارت و بازرگانی خارجی منطقه و از همه جلوگیری از قاچاق خواهد داشت.
آقایی اظهار امیدواری کرد تا امسال آخرین سال بسته بودن این بازارچه باشد و به زودی مرزنشینان فعالیت خود را در آن آغاز کنند.
فرماندار سلماس با بیان اینکه کشور ترکیه عامل به تعلل انداختن بازگشایی بازارچه مرزی کوزه رش سلماس است، اضافه کرد: بازگشایی این بازارچه در توسعه اقتصادی منطقه تاثیر بسزایی خواهد داشت و تمام اقدامات زیربنایی از جمله راه دسترسی مناسب تا نقطه صفر مرزی با صرف اعتباری افزون بر ۱۰ میلیارد ریال به طول ۱۱ کیلومتر ایجاد شده است که امیدواریم دولت ترکیه هم برای بازگشایی این بازارچه تصمیم فوری بگیرد.
مشاور اقتصادی استاندار نیز در اظهار کرد: شهرستان سلماس یکی از شهرهای محروم و روبرو با بحران بیکاری در استان به شمار می‌رود که همین امر باعث گرایش بسیاری از جوانان آن به سمت شغل‌های کاذب، قاچاق و یا مهاجرت به سایر شهرهای استان شده است که بی شک فعال شدن کوزه رش نقش حیاتی در بازگشت مردم به این شهر خواهد داشت و توسعه پایدار منطقه را در پی دارد و علاوه بر بالا بردن توان گسترش ‌ارتباط‌ تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه در ارتقای ضریب امنیت مرزها و جلوگیری از قاچاق می‌توانند تأثیر زیادی داشته باشند.
غلامرضا دیزج نژاد رفع بیکاری و توسعه در مناطق مرزی که‌ ناتوان‌ در تولید، فقدان اشتغال و‌ پایین بودن درآمد از جمله آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی آن هستند را تنها در گرو فعالیت بازارچه‌های مرزی دانست و افزود: ایجاد بازارچه‌های مرزی می‌تواند بهترین راهکار باشد که علاوه بر فراهم کردن بسترهای نیل به اهداف اقتصادی کشور نشاط اقتصادی را هم در بین مرزنشینان موجب می‌شود بازارچه‌های مرزی همچون تمام مسیرهای مرز می‌تواند به عنوان یک روزنه برای قاچاق محسوب شود اما نباید از یاد برد که می‌توان با نظارت دقیق بر صادرات و واردات توسط نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط، امکان آن را به حداقل رساند. به گزارش اروم نیوز وی با اشاره به بازارچه‌های مرزی فعال استان گفت: ساری‌سو در ماکو، صنم ‌بولاغی در پلدشت، سرو در ارومیه، کیله در سردشت، تمرچین در پیرانشهر، ناویه ‌خان در اشنویه، رازی در خوی و بازارچه بازرگان در ماکو بازارچه‌های مهم این استان را در مجاورت مرزهای ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان تشکیل می‌دهند.
دیزج نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان آغاز بکار بازارچه کوزه رش سلماس یادآور شد:تمام بسترهایی که باید از طرف ما برای این مهم انجام می‌شد، از راه دسترسی مناسب تا خدماتی همچون آب و برق فراهم شده است و تنها منتظر کشور ترکیه برای اعلام بازگشایی مرز و مصرانه پیگیر بازگشایی آن در سریع‌ترین زمان ممکن هستیم و امیدوارم پیش از پایان سال جاری این مهم عملی شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۴:۰۴ ق.ظ

دیدگاه


یک × = 3