تخصیص اعتبار لازم برای شرکت‌های دانش‌بنیان استان

تخصیص اعتبار لازم برای شرکت‌های دانش‌بنیان استان

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: لزوم شتاب‌بخشی به اقدامات شرکت‌های دانش‌بنیان استان آذربایجان غربی در شرایط کنونی که رکود در بازار تولید موج می زند، مورد تاکید است.
برنامه‌ریزی برای بخش مسکن و ساختمان در ایجاد رونق اقتصادی در صنعت و معدن و اشتغال استان آذربایجان غربی حائز اهمیت است و رکود حاکم بر معاملات بازار مسکن و ساخت‌وساز، انگیزه سرمایه‌گذاران برای ورود به این بخش را کم کرده که باید راهکارهای حمایتی نظیر کاستن از هزینه‌های اخذ پروانه ساخت ارائه شود.
در شرایط کنونی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی جایگاه خوبی دارد و برای حمایت از صنایع دانش‌بنیان، باید اعتبار لازم پیش‌بینی ‌شود؛ لذا در سطح استان نیز باید پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان سرعت بیشتری پیدا کند.
حوزه کاری برنامه‌های توسعه اقتصادی و همه آنچه در اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های آن دنبال می‌شود، مرتبط با بخش خصوصی است و در بخش صنعت و معدن، واحدهای تعطیل یا نیمه راکد صرف‌نظر از سیاست‌های تشویقی دولت، مالکان و صاحبان واحدها و شرکت‌ها، علاقه‌مند به فعال کردن واحدهای خود باشند در غیر این صورت دولت نمی‌تواند رأساً وارد کار شود.
اگر شرکتی ?? ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد اما صاحبان آن علاقه‌مند به اتمام آن نباشند نمی‌توان به‌صرف اتکا به سیاست‌های حمایتی دولت، شرکت را تکمیل کرد و باید اراده مالکان بر این امر بوده و بخش خصوصی پای‌کار باشد.
اهمیت و جایگاه بخش خصوصی در توسعه اقتصادی بر کسی پوشیده نیست و کارگروه بخش خصوصی، وظیفه تفهیم رسالت بخش خصوصی در رونق بخشیدن به اقتصاد کشور و تشویق واحدهای نیازمند به استفاده از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های دولت را بر عهده دارد؛ لذا این کارگروه باید فعال‌تر از شرایط فعلی به وظایف خود عمل کرده و بازاریابی محصولات تولیدی واحدهای صنعتی استان را پیگیری کند.این در حالی است که یکی از مباحث جدی در کشور پرداختن به مباحث صنایع دانش‌بنیان و صنایع مبتنی بر آن است و در این زمینه واحدهای فعال جدیدی شناسایی شده است و باید به مسایل و مشکلات شرکت های دانش بنیان بیشتر توجه شود.
از سوی دیگر؛ وجود صنایع دانش بنیان دیگر ارکان تصمیم گیری اقتصادی کشور را توسعه می‌دهد و در چنین شرایطی لزوم شتاب‌بخشی به اقدامات شرکت‌های دانش‌بنیان استان آذربایجان غربی باید مورد تاکید باشد و شرکت‌های دانش‌بنیان از ظرفیت قابل توجهی در حوزه‌های مختلف برخوردار است.
این در شرایطی است که برند و برند سازی در راستای حمایت از توسعه تجاری سازی محصولات دانش بنیان و کمک به شرکت های تولید کننده کالا و خدمات با ارزش افزوده بالا در استان آذربایجان غربی برای حضور موثر در بازارهای هدف یک ضرورت و اولویت اساسی برای واحدهای صنعتی است.
در حوزه برند سازی باید شرکت های تولیدکننده محصولات با ارزش افزوده بالا در استان با مبانی نظری و مفاهیم برند و برندسازی و مدیریت برند با کاربرد الگوها و فنون مربوط به آن آشنا شوند.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بازاریابی، جایگاه و ارزش محصول، تعریف برند، اهمیت برند، برندسازی، ساختن نام برند، برندهای برتر، ارزش ویژه برند، ارزیابی برند و نحوه ثبت برند از دیگر موضوعاتی است که در دنیای امروز برای رشد و توسعه اقتصادی نیاز است.
به نظر می رسد باید دستگاههای متولی و مسئول از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی و شرکت شهرک های صنعتی استان با هدف آشنا سازی واحدهای تولیدکننده کالا و خدمات با ارزش افزوده بالا در استان با مباحث تخصصی بازاریابی مجموعه کارگاه های آموزشی را نظیر روش های نفوذ به بازارهای هدف، اصول بازاریابی بین المللی، اصول و روش های نوین تبلیغات، اصول و فنون مذاکره و تکنیک های فروش برگزار کنند.
این در حالی است که برخی واحدهای تولیدی با وجود کیفیت بالای محصولات و توانایی در صادرات، به دلیل ناآگاهی از نحوه ورود به بازارهای جهانی و بی‌اطلاعی از قوانین و مقررات صادرات از ورود به عرصه تجارت بین الملل باز می‌مانند.
علاوه بر بخش دولتی، بخش خصوصی نیز به دلایل مختلف از جمله رقابت‌های ناسالم، موفق به ایجاد شرکت‌های صادراتی نشده است. شرکت‌های توانمند در امر صادرات در صورتی که آماده به همکاری و در اختیار قرار دادن تجربیات صادراتی خود برای سایر واحدها باشند، زمینه برای صادرات واحدهای ضعیف‌تر نیز مهیا می‌شود.
شرکت های دانش بنیان استان نیز در مقوله برند سازی باید سریع وارد عمل شوند شرکتها و مؤسسات دانش‌بنیان، در واقع شرکت یا موسسه خصوصی و یا تعاونی هستند که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات در حوزه فناوری های برتر و باارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط تشکیل می‌شود.
عدم استفاده اکثر شرکت های دانش بنیان و همچنین بنگاه‌های موجود در واحدهای صنعتی استان آذربایجان غربی از فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک، مانعی برای رشد صادرات این بنگاه‌هاست. نبود سرمایه در گردش برای تکمیل زیرساخت های برق و گاز، معوقات بانکی و برند سازی از مهم ترین مشکلات واحدهای صنعتی است که برای حل این مشکلات باید تصمیمات لازم توسط مسئولان مربوطه اتخاذ و پیگیری شود.به نظر می رسد بخش صنعت از شاخص های مهم اقتصادی آذربایجان غربی است که اگر حمایت و اعطای تسهیلات به این بخش منجر به ایجاد تجارت در حوزه صنعت نشود، نمی توان در این حوزه به پایداری رسید. این در حالی است که شرایط کنونی استان آذربایجان غربی نشان می دهد که برند سازی و تجاری سازی محصولات واحدهای صنعتی استان علاوه بر اینکه ماندگاری آنها را افزایش می دهد سبب ایجاد جذب نقدینگی در این بخش می شود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۱ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۰۹ ق.ظ

دیدگاه


نُه − 4 =