نماينده مردم اروميه در مجلس:

تبدیل موضوع دریاچه ارومیه از امنیتی به زیست محیطی مهمترین گام احیاء بود

تبدیل موضوع دریاچه ارومیه از امنیتی به زیست محیطی  مهمترین گام احیاء بود

گروه خبر: نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تبدیل موضوع دریاچه ارومیه از امنیتی به زیست محیطی مهمترین گام احیاء بود گفت: این اقدامات شاید بزرگترین اقدام در احیای دریاچه ارومیه بوده و همه این کارها تنها با کمک فرهنگ‌سازی انجام شده است.
به گزارش آرازآذربایجان ، سیدهادی بهادری در چهاردهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران با اشاره به اینکه از سال ۷۸ به مدت ۱۶ سال دریاچه ارومیه به طور متوسط هر ساله ۴۰ سانتی‌مترمکعب آب خود را از دست داده بود، اظهار کرد: این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که ۹۵ درصد دریاچه ارومیه تقریبا خشک شد به گونه‌ای که پدر علم کویرشناسی ایران نیز پیشنهاد داد تا بر روی پنج درصد باقی‌مانده دریاچه نیز خاک ریخته و قید حیات دریاچه ارومیه زده شود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر دریاچه ارومیه با عنایت الهی و تلاش‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه احیا شده و این موضوع، الگوی خوبی در کشور برای احیای سایر تالاب‌ها و دریاچه‌های خشک شده ایران است. وی افزود: در این شرایط و اظهار و نظرهای کارشناسان و مسؤولان عده‌ای به احیای دریاچه ارومیه تاکید کرده و برای این منظور ایده‌ها و طرح‌های مختلفی مطرح شد تا اینکه در حال حاضر دریاچه ارومیه با عنایت الهی و تلاش‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه احیا شده و این موضوع، الگوی خوبی در کشور برای احیای سایر تالاب‌ها و دریاچه‌های خشک شده ایران است.رئیس فراکسیون احیای دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور با بیان اینکه افتخار ما این است که توانستیم دریاچه ارومیه را از موضوع امنیتی به سیاسی سپس اجتماعی و در پایان به موضوع زیست محیطی تبدیل کنیم، عنوان کرد: این اقدامات شاید بزرگترین اقدام در احیای دریاچه ارومیه بوده و همه این کارها تنها با کمک فرهنگ‌سازی انجام شده است.
وی با بیان اینکه لزوم توجه به ارزیابی برنامه‌های محیط زیست در بند اول ماده ۳۶ برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است که این نشان از اهمیت توجه به مسئله حفظ آب و خاک در برنامه پنج ساله کشور است و در مجلس اقدامات خوبی نیز در چند سال اخیر برای این منظور انجام شده که برای مثال لایحه حفاظت از خاک و تالاب ها با تصویب در مجلس بعد قانونی پیدا کرده است.
سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی گفت: از سال ۹۳ تاکنون که ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل شده سه هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شده است. همچنین پیمان آرامون در این همایش ، با بیان اینکه از سال ۹۳ تاکنون که ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل شده سه هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شده است، اظهار کرد: ۹۵ میلیارد تومان از این بودجه در بخش آبخیزداری هزینه شده است.
وی با بیان اینکه امسال وسعت و تراز دریاچه ارومیه افزایش پیدا کرده است، افزود: برای حفظ تراز دریاچه ارومیه باید نسبت به مدیریت مصرف آب در آذربایجان‌غربی اقدام شود که برای این منظور یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای فرهنگ‌سازی پیشنهاد شده که تاکنون دو طرح برای این منظور ارائه شده که نیازمند مشارکت هر چه بیشتر دانشگاهیان است.
سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی ادامه داد: هر سال در مدیریت آب و خاک خسارت‌های بسیاری بر کشور وارد می‌شود و بیشتر بودجه عمران کشور به خسارت‌های ناشی از سیل و زلرله اختصاص پیدا می‌کند.
وی با بیان اینکه در پروژه‌های عمرانی توجه به عقبه هر طرحی و انسان‌محور بودن همه پروژه‌های جزء خط مشی اصلی است، تصریح کرد: در مباحث مربوط به طرح‌های آبخیزداری نیز باید این دو اصول مورد توجه قرار بگیرد.آرامون خاطرنشان کرد: مصرف انرژی برای تولید خدمات و کالا ۴۰ درصد بیشتر از کشورهای دیگر جهان است که این موضوع نیازمند توجه به مدیریت انرژی را ضروری می‌کند.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی در ابتدای سال جاری با خطر وقوع سیل مواجه بود، گفت: برای مقابله با این خطر ۱۰ روز اول سال ۷۶ کیلومتر از رودخانه‌های اصلی استان لای‌روبی شد و این موضوع نشان داد که برای مدیریت بحران در هر منطقه از مدت‌ها پیش از وقوع حوادث طبیعی باید اقدامات انجام شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۲ ق.ظ

دیدگاه


چهار + = 5