تاریخچه هفت هزار ساله زبان ترکی در آذربایجان

تاریخچه هفت هزار ساله زبان ترکی در آذربایجان

گروه تاریخ : گاها افردای را می بینم که ادعا دارند آذربایجان ابتدا فارسی زبان( یا آذری زبان) بوده و بعد از حمله مغولها و دیگر حکام مثل سلجوقیان غزنویان و صفویان و… به مرور زبانشان تورکی شده برای همین تصمیم گرفتم مطلابی را در اثبات کذب بودن این ادعاها بنویسم زبان آذری که ابدا احمد کسروی بود ۷۰ سال پیش پا به عرسه وجود گذاشت و در دروس اجباری مدارس گنجانده شد آغاز این تحریفات بود که به شدت هم از طرف رژیم منفور پهلوی حمایت می¬شد.
طبق این نظریه که ایشان (کسروی) نیم زبانهای تاتی و تالشی موجود در بعضی از روستاهای منطقه مرند را که متکلمین آن حتی به چند هزار نفر هم نمی‌رسد را به عنوان زبان آذری تلقی کرده که گویا زبان باستانی آذربایجان نیز بوده.البته این ادعاها به هیچ گونه پایگاه علمی وابسته نیست، چرا که کسی از گرامر، قواعد دستورزبان،‌صرف و نحو زبانی جعلی بنام آذری اطلاعی ندارد و قواعد آنرا تدوین نکرده از تاریخ رونق و ادامة حیات آن و کاربرد و قلمرو نفوذ ادعائی آن، فولکلور، داستان، افسانه و آثار برگزیدة نظم و نثر یا … اثری ملموس ارائه نشده از نقش زبان ادعائی (آذری) در ادبیات فارسی و زبان ترکی و زبانهای دیگر، ماقبل و مابعد آن چیزی در بین نیست و اگر واقعاً هست در کجا تدریس می‌شود؟ کسی تا حال آنرا یاد نگرفته و کسی یاد نداده . البته هیچ یک از زبان شناسان معروف دنیا نظریه ی موهون کسروی را تایید نکرد.
همچنین طرفداران این نظریه که گاه سلجوقیان، گاه غزنویان، گاه مغولها و گاه صفویان را موجب تُرک شدن ترکهای آذربایجان می‌دانند. اما کسی که کمترین اطلاعی از تاریخ داشته باشد، به خوبی می‌داندکه مغولها از چین تا غرب آفریقا و از سیبری تا اقیانوس هند را تحت حکومت داشتند و خانهای مغول بر تمام آسیای میانه و هندوستان و ایران حکمرانی می‌کردند پس چرا مردم سایر مناطق غیر ترک زبان را ترک نکرده‌اند؟ ثانیا زبان مغولی زبانی متاوت از ترکی است و اگر قرار بود انها زبانی را تحمیل کنند زبان مغولی بود نه ترکی.
سلجوقیان، غزنویان، اتابکان صفویان که همگی ترک بودند در سایر نقاط ایران بیش از آذربایجان حکومت کرده‌اند و پایتخت دیرپای صفویان و سلجوقیان، اصفهان بوده و شهرهای تبریز و اردبیل کمتر به عنوان پایتخت حکومتهای فوق بوده اما چرا در این بین فقط مردم آذربایجان ترک شده ولی مثلاً مردم اصفهان ترک نشده‌اند و چگونه بعد از هفتاد سال تبلیغات با استفاده از بیت‌المال و وسایل ارتباطی پیشرفته و آموزش فارسی، ترکهای آذربایجان فارس نشده‌اند، اما در زمان فلان شاه، باعدم وجود حتی یک صدم از این امکانات مردم غیر ترک یکباره ترک شده‌اند؟ و چرا اینگونه افراد در بررسی زبان مردم آذربایجان از زبان حداقل بیست و پنج میلیون آذربایجانی تُرک، چشم پوشی نموده و به گویش چند هزار نفر به لهجه‌های تاتی و هرزنی پناه می‌برند!
حال به منظور بررسی زبان آذربایجان در طول تاریخ، در ابتدا به بررسی تاریخ اقوام و حکومتهایی که در آذربایجان بوده‌اند می‌پردازیم. در مورد ملتهایی که قبلاً در آذربایجان زیسته‌اند می‌توان به سومئرها، ایلامیها، هوری‌ها، آراتتاها کاسسی‌ها، قوتتی‌ها، لولوبی‌ها، اورارتوها ایشغوزها (ایسکیت‌ها)، مانناها، گیلزان‌ها کاسپی‌ها و … اشاره کرد که زبان تمامی آنها التصاقی و جزو خانوادة زبانهای ترکی بوده. از این میان سومئریها، ایلامیها و هوری‌ها اقوامی بودند که اولین تمدنها و مدنیّتها را روی زمین بنا نهادند.با توجه به کتب ارزشمندی چون کتابهای پی‌یئرآمیه، دکتر ضیاء صدر، پروفسور دکتر زهتابی و … می‌توان به صراحت گفت که آذربایجان از حدود هفت هزار سال قبل جایگاه تمدنهای نامبرده می‌باشد.در این مورد نیز چندی پیش یک هیأت باستانشناسی آمریکایی – ایرانی در تپة حسنلو به کشفهای ارزشمندی دست یافتند. رهبر این هیأت (رائبرت دالسون) بعد از تحقیقات فراوان، تاریخ این منطقه را به ده دوره تقسیم کرد که اولین دوره حدود ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد و چهارمین دوره مربوط به ۱۳۰۰ سال قبل از میلاد تا ۸۰۰ سال قبل از میلاد می‌باشد. که اولین دوره مربوط به هوریها و آخرین دوره مربوط به مانناها می‌باشد.
جایگاه اصلی هوریها در هزاره ۳ و ۴ (۶۰۰ سال قبل) در آذربایجان و مناطقی از قسمتهای شمالی زاگرس و کوههای توروس بود.۶ همچنین از ربع سوم هزارة قبل از میلاد (۲۴۰۰ سال قبل از میلاد) سند نوشته‌ای بدست آمده که با الفبای اککد و به زبان التصاقی هوری بوده که این سند متعلق به یکی از پادشاهان هوری بنام تیشاری می‌باشد و نیز نام یکی دیگر از پادشاهان هوریها به نام ساشانار که در ۱۴۵۰ سال قبل از میلاد حکومت می‌کرده نیز معلوم است. کاسسی‌ها: درست است که کاسسی‌ها در آذربایجان نبودند ولی در همسایگی آنها می‌زیستند. و تقریباً ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مابین ایلام و مناطقی از آذربایجان ساکن بودند۸ و به دلیل همزبانی و ارتباط سیاسی، فرهنگی اجتماعی تاثیر زیادی در تاریخ آذربایجان داشته‌اند. قوتتی‌ها در ۲۸۰۰ سال قبل از میلاد و لولوبی‌ها ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد در شرق و جنوب دریاچه ارومیه و قزوین و همدان ساکن بوده و حکومت کرده‌اند.
اورارتوها ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد در آناتولی و پیرامون دریاچه وان و کوههای زاگرس و اطراف دریاچه ارومیه و شهرهای ماکو و نخجوان امروزی صاحب تمدن بوده‌اند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۶:۵۲ ق.ظ

۲۱ نظر

نظر -49 - 0 از 21اولین« قبل بعد  » آخرین 
  1. 0

    این نویسنده چرا هیچ ارجاعی معتبری را برای ادعاهای خودش معرفی نمیکنه؟؟؟؟؟چرا نام نویسنده وتخصص نویسنده مشخص نیست؟؟؟؟اگر واقعا ۷۰۰۰سال ترکی در منطقه قدمت داره چرا حتی یک اثر ادبی ترکی از منطقه ی آذربایجان وجود نداره؟؟؟چراتا همین شهریور ۹۳ سنگ قبرنظامی باشعر فارسی مزین شده بود وحالا تبدیل به شعر ترکی شده؟؟؟اون منطقه ۲۰۰ساله که از ایران جدا شده وچراهنوز در قفقاز این همه اسامی شاهنامه ای رایجه حتی در ترکیه هم ،همینطور،حتی دستگاههای موسیقی رایج در قفقاز ایرانیه ،چرا نظامی خمسه وهفت پیکررو به فارسی سروده؟؟؟چرا خاقانی شاعری پارسیگوی ایرانیست؟؟؟چرا حتی حاکمان تر ک ایرانی هم نوشته ای یا اثری ترکی ندارند؟؟البته غیر شاه صفوی؟؟؟مگر چنین چیزی امکان داردکه هفت هزارسال زبان ترکی حاکم بر منطقه باشه ولی یک اثر ادبیه برجسته ازاین زبان در منطقه ی آذربایجان وجود نداشته باشه؟؟؟؟؟؟کسروی فقط به چند دهات مرند استناد میکنه؟؟؟؟به تالش رفتی؟؟؟به آستارا چطور؟؟؟؟۳۰سال پیش مردم آستارا تالشی صحبت میکردند ولی الان چی؟؟تالشی صحبت میکنند؟؟؟؟تالشو چی میگی؟؟؟که ترکی داره جایگزین زبان تالشی میشه؟؟؟؟این اتفاق تو آذربایجان هم افتاده واگر ادعاهای جنابعالی درست باشه چرا تبریز بزرگترین شهر منطقه اسمی کاملا فارسی داره؟؟؟؟مگه میشه ۷۰۰۰سال قدمت داشته باشه واسم شهرهاش فارسی باشه؟؟؟اینها حرفهای پان ترکیست هاست حتی توی ترکیه هم یه همچین ادعایی وجود ندارهیچ منبعی تاریخی در ترکیه پیدا نمی کنید که همچین ادعایی داشته باشه این ادعایی سخیفیه جز تحقیر مردم آذربایجان وزبان ترکی پی آمد دیگه ای نداره لطفا افکار زهتابی خیال پردازوپور پیرار بیمار رو که بسیاری از ادعاهای خودش پس گرفت ترویج نکن ،درترکیه اینو پذیرفتن که درقرون اخیر از آسیای مر کزی مهاجرت کردند به این منطقه،واقعا مقداری تحقیق کنید کتاب معتبردانشگاهی ادعاهای شمارو تایید نمیکنه ولطفا با این مزخرفات ذهن جوانان احساسی رو تخریب نکنید ازآراز بعیده هرچند قبلا هم مطالبی از این دست منتشر کردید واقعا فکر کنید!!!!!!!البته اگر داشته باشید.

    1. -6

      درود به شرفت فاظمه پارسی دخت

    2. +4

      شما خودتون خیلی مستند حرف زدید الان ! تبریز اسم کاملا پارسی ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!! واقعا جای تاسف داره که شما دارین ادعا میکنین اسم شهرهای آذربایجان فارسی !!!!! هست !!!!ترکی نسیت !!!!!!!!! تبریز کجاش اسم کاملا فارسی هست ؟!!!! کسی که کمی عقل و منطق داشته باشه خودش می فهمه کسروی توهمات و جعلیات بی اساس و غیر علمی در ادعاهاش داشته . ضمناادعای شما مبنی بر اینکه هیچ اثر ادبی ترکی برجسته وجود ندارد !!!! نشان از بی سوادی شما در این زمینه است ….. با استناد به یک سنگ قبر و این که تورکها به فارسی شعر گفتند !!! قدمت ۷۰۰۰ ساله زبان ترکی را رد میکنین !!!!! خیلی مستند حرف زدید !!! مثلا شهریار شعر فارسی گفته تورک نبوده ؟!!!!!!!حتی اگه خود شاعر به تورک بودنش اشاره میکنه و به تورک بودنش افتخار میکنه بازم چون فارسی نوشته حتما تورک نیست ؟؟!!!!! من الان دارم فارسی می نویسم تورک نیستم ؟!!!!!!!پروین اعتصامی تورک نبوده ؟!!!!!یا مثلا بگیم چون فلان دانشمند اثر عربی نوشته پس عرب بوده !!!!!این نشان از عدم حاکمیت تفکرات فاشیستی و نژادپرستانه بر پادشاهان تورک هست که نه تنها مانع رشد زبان غیرمادری خود نمیشدند بلکه بسیار متمدنانه فرصت شکوفایی را هم به آنها می دادند….. تو وادی رحمت همین تبریز هم سنگ قبرهای تورکی هم سنگ قبرهای فارسی داریم ! حالا یه زمانی بخوان بگن تبریز تورک بوده یا نه به کدومش باید استناد کرد ؟!!!!!ضمنا پس قبول دارید زبان به قدری اهمیت دارد که حتما باید حالت مکتوب داشته باشد . حالا جای سؤال است که چرا تورکها حق ندارند به زبان خودشان بنویسند و بخوانند ؟!!!!!!!!!!!!! بهتره قبل از اینکه راجع به موضوعی نظر بدید کمی تفکر کنین …. !!!!! البته تفکر غیر مغرضانه ….

    3. +1

      منابع

      ۱ – نقدی بر کتاب زبان آذری نوشته دکتر جواد هیئت

      ۲ – نقدی بر کتاب زبان آذری نوشته دکتر جواد هیئت

      ۳ – سلماس در مسیر تاریخ ده هزار ساله – توحید ملک زاده.

      ۴ – تاریخ دیرین ترکان ایران – پروفسور دکتر زهتابی و تاریخ ایلام – پی یئر آمیه (ترجمه شیرین بیانی) صفحات ۳ ، ۵۰ ، ۵۱ ،۶۰، ۶۶ .

      ۵ – آذربایجان در سیر تاریخ – صفحه ۲۶۲ – تاریخ دیرین ترکان ایران – پرفسور زهتابی .

      ۶ – تاریخ دیرین ترکان ایران – پروفسور دکتر زهتابی صفحه ۹۴ .

      ۷ – تاریخ دیرین ترکان ایران – پروفسور دکتر زهتابی صفحه۹۵ .

      ۸ – تاریخ ماد- دیاکونوف صفحه ۱۰۰ .

      ۹ – تاریخ ماد – دیاکونوف صفحه ۲۱۰ .

      ۱۰ – تاریخ دیرین ترکان ایران- پروفسور دکتر زهتابی.

      ۱۱ – تاریخ آذربایجان – آ.ن قلی اوف صفحه ۱۷ .

      ۱۲ – تاریخ دیرین ترکان ایران- پروفسور دکتر زهتابی صفحه۲۶۴ .

      ۱۳ – زبان ترکی و لهجه‌های آن – دکتر جواد هیئت صفحه ۲۵ .

      ۱۴ – تحقیقات سازمان یونسکو در مورد زبانهای دنیا – هفته نامه امید زنجان چهارشنبه ۲۰ خرداد ۷۸ شماره ۲۸۶ صفحه ۳ .

      ۱۵ – سیری در تاریخ زبان و لهجه‌های ترکی دکتر جواد هیئت صفحه ۲۱ .

      ۱۶ – تاریخ ماد – دیاکونوف صفحه ۱۰۱ .

      ۱۷ – تاریخ دیرین ترکان ایران – پروفسور دکتر زهتابی صفحه۲۵۴ .

      ۱۸ – تاریخ ماد – دیاکونوف صفحه ۹۹ – و تاریخ دیرین ترکان ایران صفحه ۹۵ .

      ۱۹ – اشکانیان – دیاکونوف، ترجمه کشاورز صفحه ۱۱۶ .

      ۲۰ – ایران باستان – پیرنیا جلد یک صفحه ۴۵۲ – ۴۴۹ و تاریخ دیرین ترکان ایران – صفحه ۶۳۷ .

      ۲۱ – اشکانیان – دیاکونوف صفحه ۸ .

      ۲۲ – تاریخ ارومیه – احمد کاویانپور ص ۵۵ – ۵۴ .

      ۲۳ – تاریخ اجتماعی ایران – مرتضی راوندی صفحه ۶۱۶ – ۶۱۱ .

      ۲۴ – غیاث اللغات- صفحه ۶۳۳ .

      ۲۵ – مروج الذهب- جلد اول صفحه ۲۳۱ .

      ۲۶ – تاریخ گزیده حمد ا… مستوفی به اهتمام دکتر عبدالحسین نوابی – موسسه انتشارات امیر کبیر، تهران ۱۳۶۶ صفحه ۳۰ .

      ۲۷ – روزنامه جام جم – صفحه ۷ – پنج‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۸۱ / سال سوم / شماره ۵۸۶ .

      ۲۸ – نشریه بهار – شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۷۹
      فکر کنم دیگه حرفی نداشته باشی برای گفتن . :) ))))))

  2. 0

    بانومینا:کامنت منو درست خوندی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟تمام نوشته هات تناقضه.با یک سند معتبر ثابت کن که ترکی هفت هزار سال پیش در آذربایجان رایج بوده وثابتن اسم تبریز ترکیه وثابت کن،گفتم اگر هفت هزارسال پیش زبان مردم آذربایجان ترکی بوده ودر حالیکه ارتباط نوشتاری امروزی بین همه ی ایرانیان ممکن نبوده چرا وباز هم چرا نطامی گنجوی به فارسی شعر گفته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟خاقانی چرا حتی یک بیت هم به ترکی شعر نگفته؟؟؟؟ مطمئننا اگر در آن دورهها زبان ترکی رایج بوده حتما یک اثر ترکی هم در نوشته های شاعران آذربایجان باید بوده باشد که نمی بینیم مثل شهر یار که هم ترکی شعر گفته وهم به فارسی،حداقل یک شاعراز هفت هزارسال به اینور در آذربایجان باید شعر ترکی داشته باشه یانه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟جواب سوال منم ندادی که چرا سنگ قبر نظامی در شهریور ۹۳ به ترکی تغییر پیدا میکنه؟؟؟؟من هر گز نگفتم که شهریار ترک زبان نبوده . ادعای ۷و۸ هزار ساله ی ترک زبانان در آذربایجان وآناتولی ادعای بی اساسیت که فقط کسانیکه احساس حقارت می کنند می تونند هم چین ادعاهایی داشته باشندزبان ترکی در آذربایجان رواج یافته همانطوری که الان در آستارا وتالش وقزوین درحال گسترشه .سنگ قبرهای وادی رحمت تبریز چقدر قدمت دارند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟شاهان ترک فاشیست نبودند اونا همه مهاجران آسیای مرکزی بودند +

    1. +3

      شمانتونستید منظور من رو دریافت کنید!! و بدون سند ادعا کردین :” تبریز بزرگترین شهر منطقه اسمی کاملا فارسی داره؟؟؟؟مگه میشه ۷۰۰۰سال قدمت داشته باشه واسم شهرهاش فارسی باشه!!!!!!!!!!!!!”

      تبریز: (اؤزل آد): بو شهرین تیکیلمه تاریخی میلاددان چوخ چوخ قاباقلارا آپاریلیر. م ق ۷۱۴ جو ایللرده چوخلو داش یازی لاردا تبریزین آدی چکیلیب و دئمک اولارکی بو شهر یئر آلتیندا قالمیش بابیل ، اور ، اوروک ، شوش شهرلریله بیرلیکده دوزَلمیش و روم شهریندن چوخ قاباق واریمیش. بو شهر داش یازیلاردا تامراکیس = تارماکیس آدلانیب ، آیری طرفدن ایندی ده بیرسیرا کندلرده تبریزین آدینا تومروس دئییلیرکن بو شهرین آدی آذربایجانین چوخ اسکی حاکیمی تومروس خانیما ، آلپ ارتونقانین قیزینا، نسبت وئریلیر ، و بونو بیلیریک کی تبریز تومروس خانیمدان چوخ چوخ قاباق تیکیلمیشدیر و بئله دئمک اولارکی هم تومروس خانیمین آدی و هم تامراکیس بیر قایناقدان و بیر ائل آدیندان عمله گله رک دوزَلمیشدیر. تارماکیس اورارتولارین بویوک شهرلریندن ساییلیردی و سانیلیر بو آد دَییشه رک تامراکس > تامراکیز> تامروس> تامریز> تاوریز> تبریز شکلینه دوشوبدور ، اسکی کلمه یه باخدیقدا بو کلمه نین تومروم> تومورجوق > تومورماق> توماق > (قونچا) سوزیله ایلگی لی اولماسی سانیلیر.

      قایناق : ارک (فرهنگ ترکی آذربایجانی ) ، اسماعیل جعفرزاده ، ص۴۳۷

      شما بدون ارائه ی سندی دارین ادعا میکنین اسم شهرهای آذربایجان فارسی هست …دلابل شما برای رد قدمت ۷ هزار ساله تورکی غیرمنطقی است !!! درباره ی این که ترکی قدمت ۷ هزارساله داره مطالب بسیار است و زمان زیادی می طلبد…من مطالبی ارائه می کنم …..

    2. +3

      به نظر می آید شما توانایی هضم و درک مطالب بنده رو نداشتید … اشاره ی من به سنگ قبر از این بابت بود که سنگ قبر نظامی نمیتونه دلیل باشه بر اینکه زبانش تورکی نبوده و تنها با تکیه بر زبان سنگ قبر نمیتوان چیزی ثابت کرد. اینکه سنگ قبر نظامی رو دلیل بر رد قدمت تورکی کنید یا بدون سند بگین تورکی بعدا تحمیل !!! شده درست نیست . دلیل اینکه سنگ قبر نظامی چی شده و چرا شده قرار نیست من جواب بدم!!! . نظر شما که قبول ندارین تورکی قدمتش چندین هزار ساله ست مدنظر من هست .به این آسانی نمیتونین قدمت تورکی رو در آذربایجان رد کنید …لازمه که بگم احساس حقارت!!! لایق کسانیه که نمیدونن کی هستن و دچار بحران هویتند … شما از مدرک و سند حرف می زنید ولی خودتان هیچ دلیل و سندی نیاوردیدکه مثلا ثابت کنه زبان آذربایجان فارسی یا لهجه ای از فارسی بوده باشه !!!!!!!!!!!یا ثابت کنه تورکی قدمت چندین هزارساله نداره!!!!!!! چون اصلا چنین سندی وجود نداره . ” در دوره های باستانی تاریخ، تیره های گوناگونی در آذربایجان می زیسته اند … که زبان شناسان زبان آنها را از گروه زبان های التصاقی “پیوندی” دانسته اند ” ( دکتر ضیاء صدر، کثرت قومی و هویت ملی ایرانیان ، ص ۶۲ )(کلمان هوار-ایران آنتیک-ص ۳۳)( زبان تورکی در گروه زبانهای التصاقی هست .) ” پیش از آمدن آریایی ها، آذربایجان نه تنها خالی از سکنه نبوده، بلکه مردم این دیار خالق تمدن های درخشان بودند … زبان تمام اقوامی که این تمدن ها را به وجود آورده التصاقی و از گروه زبان های اورال آلتاییک بوده است .. ” (سیری در تاریخ آذربایجان، ص ۳۴ ۳۵ صمد سرداری نیا) زبان تورکی زبان تحمیل شده بر مردم آذربایجان نیست بلکه : ” تحمیل شدن زبان دری بر ایرانیان، از جمله بر تورک زبانان را در شعر نظامی گنجوی نیز آشکارا می توان دید. نظامی اثر عاشقانه لیلی و مجنون را می خواسته به تورکی بسراید که پیکی از دربار می آید که آنرا به فارسی به نظم بکشد !” (مقدمه لیلی و مجنون در خمسه نظامی، وحید دستگردی-چاپ امیرکبیر. سیری در تاریخ زبان و لهجه های ترکی …ص ۱۷۵) لازم به ذکر است نظامی خودش به ترک بودنش اشاره کرده : ” پدر بر پدر مر مرا ترک بود ، که هر یک به نیرو یکی گرگ بود . ” در سالهای اخیر اثری به زبان ترکی به نام ” دیوان نظامی گنجوی” که در موزه ی ” خدیویه” مصر نگهداری می شود پیدا شده است که به وسیله شاعر و محقق آذربایجانی صدیار وظیفه بازنویسی و در سال ۸۲ در تهران به چاپ رسیده . لاکن درمورد اینکه این اثر مربوط به نظامی گنجوی یا نظامی قارامانلی است بحثهایی در میان محققین پدید آورده ولی اثر در موزه خدیویه مصر زیرنام : ” دیوان نظامی” تالیف المولی نظام الدین ابی محمد جمال الدین یوسف بن مؤید الکنجوی الاویسی المتوفی سنه ۵۹۷ اوله یا اشرف البریه یا سید الوری الخ ” بقلم تعلیق ” بخط بیر احمدبن اسکندر تم تحریره فی سنه ۹۲۳ و هو باللغته الترکیه ” نگهداری می شود که در حقیقت مشخصات نظامی گنجوی را می رساند … مطالب زیاد هست و به فضا و زمان بیشتری نیاز وجود داره ….به اسم شهر تبریز که اشاره کردم . اسم شهرهای دیگر رو هم در فرصت های بعدی می نویسم …

    3. +1

      منابع

      ۱ – نقدی بر کتاب زبان آذری نوشته دکتر جواد هیئت

      ۲ – نقدی بر کتاب زبان آذری نوشته دکتر جواد هیئت

      ۳ – سلماس در مسیر تاریخ ده هزار ساله – توحید ملک زاده.

      ۴ – تاریخ دیرین ترکان ایران – پروفسور دکتر زهتابی و تاریخ ایلام – پی یئر آمیه (ترجمه شیرین بیانی) صفحات ۳ ، ۵۰ ، ۵۱ ،۶۰، ۶۶ .

      ۵ – آذربایجان در سیر تاریخ – صفحه ۲۶۲ – تاریخ دیرین ترکان ایران – پرفسور زهتابی .

      ۶ – تاریخ دیرین ترکان ایران – پروفسور دکتر زهتابی صفحه ۹۴ .

      ۷ – تاریخ دیرین ترکان ایران – پروفسور دکتر زهتابی صفحه۹۵ .

      ۸ – تاریخ ماد- دیاکونوف صفحه ۱۰۰ .

      ۹ – تاریخ ماد – دیاکونوف صفحه ۲۱۰ .

      ۱۰ – تاریخ دیرین ترکان ایران- پروفسور دکتر زهتابی.

      ۱۱ – تاریخ آذربایجان – آ.ن قلی اوف صفحه ۱۷ .

      ۱۲ – تاریخ دیرین ترکان ایران- پروفسور دکتر زهتابی صفحه۲۶۴ .

      ۱۳ – زبان ترکی و لهجه‌های آن – دکتر جواد هیئت صفحه ۲۵ .

      ۱۴ – تحقیقات سازمان یونسکو در مورد زبانهای دنیا – هفته نامه امید زنجان چهارشنبه ۲۰ خرداد ۷۸ شماره ۲۸۶ صفحه ۳ .

      ۱۵ – سیری در تاریخ زبان و لهجه‌های ترکی دکتر جواد هیئت صفحه ۲۱ .

      ۱۶ – تاریخ ماد – دیاکونوف صفحه ۱۰۱ .

      ۱۷ – تاریخ دیرین ترکان ایران – پروفسور دکتر زهتابی صفحه۲۵۴ .

      ۱۸ – تاریخ ماد – دیاکونوف صفحه ۹۹ – و تاریخ دیرین ترکان ایران صفحه ۹۵ .

      ۱۹ – اشکانیان – دیاکونوف، ترجمه کشاورز صفحه ۱۱۶ .

      ۲۰ – ایران باستان – پیرنیا جلد یک صفحه ۴۵۲ – ۴۴۹ و تاریخ دیرین ترکان ایران – صفحه ۶۳۷ .

      ۲۱ – اشکانیان – دیاکونوف صفحه ۸ .

      ۲۲ – تاریخ ارومیه – احمد کاویانپور ص ۵۵ – ۵۴ .

      ۲۳ – تاریخ اجتماعی ایران – مرتضی راوندی صفحه ۶۱۶ – ۶۱۱ .

      ۲۴ – غیاث اللغات- صفحه ۶۳۳ .

      ۲۵ – مروج الذهب- جلد اول صفحه ۲۳۱ .

      ۲۶ – تاریخ گزیده حمد ا… مستوفی به اهتمام دکتر عبدالحسین نوابی – موسسه انتشارات امیر کبیر، تهران ۱۳۶۶ صفحه ۳۰ .

      ۲۷ – روزنامه جام جم – صفحه ۷ – پنج‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۸۱ / سال سوم / شماره ۵۸۶ .

      ۲۸ – نشریه بهار – شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۷۹
      منبع میخواستی . اینم منبع . این سایت نوشته هاشو از یک سایت دیگر کپی کرده اما یادش رفته منابعو بنویسه . اینم منبعش .جناب پانفارس بیسواد

  3. -4

    راست میگی تو پان ترکیست جان !!!!تاریخ بلشویک ها رو خوب بلغور میکنی!!!سند من همه ی اون شاعران آذربایجانین که فارسی شعر گفتن چرا نظامی فقط همین شعر وترکی گفته؟؟؟وچرا اون همه کتاب شعر به فارسی؟؟؟؟؟ اون هم قرن ششم که بقول شما پان ترکیستها آسمیله ی فارسها وجود نداشت به جای شعر ترکی فارسی شعر گفته؟؟؟؟؟اون شعر پدر برپدر مر مرا ترک بود که هریک به نیرو یکی گر گ بود؟؟؟؟؟این که ثابت شده جعلیه!!!!!!اگه به شعرهای نظامی دقت کنی هرگز ترک وگرگ هم قافیه نیستند!!!!!فقط پان ترکیستها ازش دفاع میکنند واین نشون میده که نظامی زبانش ترک نبوده .

  4. -5

    متاسفم برای سایت خبریتون که همچین مقاله ی بی سر و ته و دور از حقیقتی رو چاپ کرده.نویسنده ی بی سواد و متعصبش معلوم نیست چه اراجیفی سرهم بسته .اگر مردم جویای حقیقت بودن و در برابر حقیقت سرتسلیم فرودمیاوردن اینهمه برادرکشی و نژادپرستی وجود نداشت. اگر کسی دنبال حقیقت می گرده به کتاب دوجلدی ایرج افشار مراجعه کنه به نام زبان فارسی در آذربایجان و کتاب زبان آذری احمد کسروی و مقالات استادهای برجسته ی دانشگاه تبریز دکتر مهرنگ و مرتضوی و …و مقاله ی ارزشمند علامه قزوینی!!!!!

  5. -2

    به فرض تمام این اقوام باستانی و تمدنها که نام بردی درست باشه خوب که چی ..یعنی ترکی صحبت میکردند!! چه نتیجه گیری عجیبی… وقتی اسم خود آذر+بایگان فارسی هست چی دارید میگویید…. 

  6. +6

    سلام کی میگه اجداد آستارایی ها ترک نبودند من خودم آستارایی هستم خیلی ها هفت پشتشون ترک زبان بودند .

    1. -1

      در بحث علمی و تاریخی هرگز نمیشه به گفته های خیلی ها که نهایتا تا ۴ نسل خودشون رو خبر دارن استناد کرد. الان شما یادتونه که اجدادتون در ۱۴۰۰ سال قبل زرتشتی بودند؟ حرفی که زدید اصلا حرفه ای نبود و عامیانه بود. بدون استناد به مدارک تایید شده نمیتوان قضاوت کرد
      با تشکر

  7. 0

    تمامی زبانها ریشه قدیمی و تاریخی کهنی دارند چرا از زبان ترکی می ترسید مگر زبانی که بیشتر غالب شود را باید از بین برد از دشمنی و بدبینی نسبت به زبان ترکی دست بردارید و خودتون را از توهمات پان … نژاد پرست برهانید ……………یاشاسین آذربایجان

  8. +5

    آستارا ترک زبانه حتی ساوجبلاغ بغل گوش تهران هم ترک زبانه .لطفا به تاریخ و هویت هم احترام بگذاریم .چرا وقتی یکی از زبان ترکی تعریف میکنه انگ پانترک بودن بهش میزنید ؟ از چی میترسین ؟ درسته زبان مردم آذربایجان ترک هست اما غالب انسانها در آذربایجان ؛ایران بزرگ و واحد را دوست دارند. با هم دوست باشیم هموطن

    1. 0

      بحث تاریخی است دوست عزیز
      همه زبانها زیبا هستند و کاش عمر اجازه میداد تمام زبانهای دنیارو یاد میگرفتیم. اما الان بحث تاریخ حضور زبان ترکی در سرزمین آذربایجان و ترکیه امروزی هست.
      بهتره وقتی بحث علمی میشه، احساس و عقاید مطرح نشه و فقط به مستندات اشاره بشه
      ممنون

  9. +4

    حالا که میگید اونایی که شعر فارسی گفتن مثل مولوی و صائب و نظامی و پروین و شهریار و … پس یعنی فارسند
    پس ابو علی سینا و ابو ریحان و رازی و …تمام دانشمندان ایران عربند چون کتابهاشون به زبان عربی نوشتند
    وقتی تو همین قرن حاضر میبینیم روز بزرگداشت شهریار را تو تقویم روز شعر و ادب فارسی نامگذاری میکنید مجعول بودن تمام ادعاهاتون ثابت میشه مرگ بر پان فارس اسطوره دزد

    1. -1

      دوست عزیز، با مثال نقض نمیشه ادعایی رو اثبات کرد
      شما از ابوریحان و رازی نام بردید که بر همه اثبات شده ایرانی بودند و تحت حکومت عرب زبان مجبور به صحبت به زبان فارسی بودند. در عراق و مصر هم الان همه عربی صحبت میکنند و خودشون رو عرب میدونند درحالی که هیچکدام ریشه عربی ندارند و فقط زبانشون در اثر حمله و حکومت اعراب، عربی شده و تمدنهای بزرگی داشتند.
      برای اثبات ادعا باید سند معتبر ارائه داد
      در بحث علمی و تاریخی، عقیده و احساس جایی نداره

  10. +4

    رها کن حرف هندو را ببین ترکانه معنا را/من آن ترکم که هندو را نمی دانم نمی دانم. خموش باش کز ملامت او بدان ماند که میگویی /زبان تو نمیدانم که من ترکم تو هندویی.بیگانه مگیرید مرا زین گویم/در کوی شما خانه خود میجویم/دشمن نیم هر چند دشمن روییم /اصلم تورک است اگرچه هندی گویم ببخشید کسی میدونه چرا مولانا به جای استفاده از کلمه پارسی از هندو استفاده میکند ؟؟؟؟؟؟؟؟

  11. +8

    جعل تاریخ توسط عده تجزیه طلب. من خودم تورکم و استاد یکی از دانشگاهها . ولی رگ غیرتم برای ایرانی بودنم می تپه. هرترکی که فکر می کنه باید سرزمین و خط جدا از زبان رسمی کشور داشته باشه بلند شه کوچ کنه باکو. اینجا ایران است با همه تنوع نژادیش . زنده باد همه اقوام ایرانی. متاسفم برای این مطالب کذب که در یک سایت خبری مطرح شده

    1. 0

      از یک استاد دانشگاه بعیده که اینطور احساسی صحبت کنه و بگه هرکی … بلندشه بره باکو!

  12. 0

    دلیل این که شعر فارسی میگفتن اینه که اقوام دیگه زبان ترکی بلد نبودن فارسی شعر میگفتن تاهمه متوجه معنی شعر بشن در کتاب تاریخ دیرین ترکان از پرفسور زهتابی همه این اقوام ترک معرفی شده به کسی که از تاریخ میگه پانترک نگید سند ما جام حسنلو هست

  13. +2

    با سلام خطوط ترکی اورخون در شهرستان اهر سنگ نوشته سیغیندیل مربوط به ۷۰۰۰ سال قبل میلاد تنها یک مورد جواب فارسها (دری زبان).جهت اطلاع مرکز زبان فارسی افغانستان (شهر فردوسی نژاد پرست)

  14. 0

    لطفا متنی که با عنوان “زبان آذربایجان در گذر زمان/ترکی شدن زبان آذربایجان” در وبسایت زیر نوشته شده را بصورت حرفه ای، علمی و با ذکر اسناد معتبر دانشگاهی و تاریخی نقد بفرمایید.
    https://fa.wikibooks.org/wiki/زبان_آذربایجان_در_گذر_زمان/ترکی_شدن_زبان_آذربایجان

  15. +3

    خواهران و برادران هموطن.به عنوان یک ایرانی ترک زبان مطالبی را عرض میکنم.چه زبان ترکی در ایران قدمتی ۷۰۰۰ ساله داشته باشد یا ۷۰۰ ساله مهم این است که این زبان درحال حاضر برای وطن ما داشته ای گرانبهاست و باید آن را حفظ کنیم.اما این دلیل نمی شود که ملیت و هویت ایرانی خود را فراموش کنیم.من ترک زبانم.آذربایجانی هستم.در عین حال ایرانی هم هستم و به آن افتخار میکنم.اتحاد رمز پیروزی ماست.زنده باد ایران با همه گویشها و اقوامش

  16. +2

    اولا من خودم اهل روستای همسایه گلین قیه از توابع مرند هستم وزبانی که روستای ما وروستای همسایه یعنی  چای هرزند وداش هرزند به آن تکم می کرند،ولی حالا بغیر از دو سه نفر کسی آنرا نمیداند،همان زبان تالشی است،که ماهم درحدود ۲۸۰ سال پیش از روستای کرینگان  که روستایی داخل جنگل است،به اینجا آمدیم،الان هم بعضی خوانواده ها به اقوامی که آنجا دارند سر میزنند،وزبانمان یکی است،بنا به تعریف بزرگانمان در بین قشون نادر فوجی از تالشیان بوده که به علت بیماری مصری  از قشون نادر جدایش کرده اند ودر جنگل کرینگان به امید خدا رها یش کرده ورفته اند،ونیاکان ما چون توان برگشتن نداشته ناچارا آنها که مرده اند هیچ ولی بازماندگان با تهیه زوج از روستا های اطراف  روستای کرینگان را ساخته ولی چون تعداشان زیاد شده وکفاف مایحتاج نداشته ناچارا به روستاهای گلین قیه وداش هرزند وچای هرزند کوچ کرده وحالا هم جمعیت روستا به علت بیکاری به شهرها اطراف میروند واقعیت خدا وکیلی این است،ولی عده ای در جهت منافع فکریشان دنبال  انحرافات فکری هستند که خدا شفایشان دهد.نمیدانم چه معجزه ای روی داده که هر چند گاهی افرادی از داخل وخارج به این روستا ها می آیند،واز مردم  در باره زبان منسوخ شده اطلاعات جمع میکنند، البته  در میان ۳۰ میلیو ن آذربایجانی ترکزبان  جمعیت ۱۵۰۰ نفری ما چرا اینقدر مهم شده خدا عالمه،

  17. -2

    این مطلب رو بارها و بارها و حتی کاملترش رو من توی سایت های مختلف خوندم و به نوعی چکیده عقاید کسانیه که به درست یا نادرست پانترک نامیده میشن. یکی از خصوصیات مطالبی که به لحاظ علمی غیر دقیق و حتی نادرستن اینه که درونشون ادعاهایی با قاطعیت و مطلق بیان میشه! حالا میخواد این جور مطالب رو هر پان… گفته باشه
    نکته خیلی واضح و مغلطه آگاهانه یا ناآگاهانه ای که توی این متن و متن های مشابه و کاملتر هست و به نظرم پاشنه آشیلشون هم هست اینه که اولا یک جزء رو میان به جای کل جا میزنن یعنی زبان ترکی رو به جای زبانهای التصاقی جا میزنن و بعد هر چی زبان التصاقی دم دستشون میاد میارن زیر مجموعه ترکی و بقیه ماجرا…
    برفرض محال هم که همه زبانهای تمدنهای هزاره های دور قابل بررسی بوده باشن و التصاقی بودنشون ثابت شده باشه چطور با این شتابزدگی میشه ارتباطشون داد به زبان ترکی؟!
    مثل اینه که بگیم چون عربی جزو زبانهاییه که توشون ساختارهای بیقاعده وجود داره مثل فارسی و انگلیسی و … پس عربی مساوی کل این زبانها و انگلیسی و آلمانی و اسپانیولی و … همه جزو عربی هستن!
    توضیح مهم این که تقسیم بندی زبان به التصاقی و هجایی و … خیلی وقته که از دید علمی قدیمی و کم اعتبار شده
    بسیاری از دوستان خواهند گفت خوب توی اون زبانهای باستانی کلماتی پیدا شده که شبیه کلمات ترکی هستن
    اولا وجود واژه هایی در دو زبان کاملا مختلف که دارای ساخت آوایی یکسان هستن ولی معناهای بیربطی دارن چیز عجیبی نیست و ابزار مطمئنی برای اثبات ارتباط اون دو زبان نمیتونه باشه
    دوما تردستی و شیرینکاری عزیزانی که اصرار به اثبات اینگونه ارتباطات زبانی دارند اینه که میان واژه ها رو اونقدر به اجزای با ربط و بیربط تقسیم میکنن تا از توی واژه اصلی یه چیزی شبیه اونی دنبالشن در بیاد مثلا یک اسم خاص رو به پنج شش قسمت تقسیم میکنن و تمام تلاششون رو میکنن تا برای هر جزء هم یه معنی توی زبان خودشون دست و پا کنن فقط خیلیهاشون حواسشون نیست که این سنجش رو دارن با زبان امروزی خودشون میکنن در حالی اگر ارتباطی قراره وجود داشته باشه باید بین اون زبانی که ما میخواهیم بچسبونیمش به خودمون و زبان “باستانی”ما وجود داشته باشه چون همه میدونیم زبانهای امروزی چقدر با اجداد باستانیشون متفاوت شدن

  18. 0

    واقعیتی که خیلی از ما فراموش میکنیم اینه که زبان هم جزء تغییر پذیر وجود انسانیه و حتی در جایی که دین و جهانبینی انسان که چیزی متعلق به لایه های ژرفتر وجود ماست قابل دگرگونیه چه رسد به زبان. کم نیستن افرادی که به دلیل سکونت طولانی مدت در کشورهای دیگه دارای فرزندانی هستن که زبان مادریشون رو بلد نیستن و خوب عجیب نخواهد بود که چند نسل بعد فراموش کنن که اصلا اجداشون برای کدوم کشور بودن!موضوع فقط زمانه
    در پاسخ اون بخشی از متن که میپرسه چرا با وجود تسلط مغولان به گستره خیلی وسیعی از این بخش از جهان زبان مغولی به جای ترکی گسترش پیدا نکرده پاسخ اینه که اصولا نیرویی که مرزهای دنیای اون دوره رو به اسم لشکر مغول درنوردید در واقع بیشترشون قبایل و جنگجویان ترک زبان آسیای مرکزی بودن که سلطه همسایگان کم تعدادتر مغول و رهبر بزرگشون چنگیزخان رو پذیرفته بودن و چون قوم مسلط مغولان بودند لشکر و حکومت رو به نام مغول میشناسیم.
    فراموش نکنیم که ورود انبوه قبایل ترک به ایران و به خصوص ترکیه و آذربایجان پیش از حمله مغول و در زمان سلجوقیان و جنگهای اونها به نام لشکریان اسلام با کفار روم و آسیای صغیر شروع شده بود که پیروزی اونها در ملازگرد نقطه عطف تاریخی در زمینه ماندگار شدن ترکان در این مناطق شد و حتی پیشتر از اون ساکنان آذربایجان با خزرها برخورد داشتند.
    پس در پاسخ به این پرسش که چرا آذربایجان و نه مثلا اصفهان باید گفت که : خود شما اگر جزو قبایل چادر نشین و گله دار ترک زبان اون دوران بودی آذربایجان و ترکیه مطبوع و سرسبز رو ترجیح میدادی یا اصفهان نیمه بیابانی رو؟

  19. -1

    افراط گرایی همیشه ناپسنده. شاید بشه فرهنگ ها رو بدون تخریب دیگری ستود. دست به قیاس های بچه گانه نزد و از همزیستی فرهنگ ها لذت برد. ما بیشتر از ۳۰۰ سال از اروپا عقب تریم. اینها مشکلات ۳۰۰ سال پیش اروپاست.

  20. +1

    http://salariyan.blogfa.com/post/7210
    کسانی دنبال سند باستانی در مورد قدمت زبان ترکی آذربایجان هستند کلیک کنند، پانفرس ادله که ندارد هیچ ،تمام ادعای پوچ و از معده حرف می زند!

  21. +1

    فرض کنیم زبان مردم آذربایجان همین پریروز در اثر حمله فلان لشکر مغولی یا چینی به ناگاه عوض شده و بالاخره زبانی شده که الان به این شکل نیازهای ارتباطی آذربایجانی ها را برآورده می‌کند. خیل محترم کامنت نویسان که بعضی ها ادعای استاد بودن و چهره فرهنگی داشتن را میکنند به استناد کدام اصل انسانی ، دموکراتیک و معقول به خود اجازه میدهند از فکر محرومیت از تحصیل و استفاده از زبان مادری میلیونها انسان دفاع کنند؟ لطفا فقط به همین سوال ساده پاسخ بدهید. اظهار نظر در مورد مسائل تاریخ باستان و اصل و اساس زبان آذربایجانی ها پیشکش. کلاه مبارکشان را قاضی کنند و ببینند آیا متخصص این امر هستند یا بهتر است به جای اظهار نظر در این مورد کتاب الفبای شهروندی در دنیای معاصر را مطالعه فرمایند؟

نظر -49 - 0 از 21اولین« قبل بعد  » آخرین 

پاسخ ایرانی

برای صرف نظر کردن از پاسخگویی اینجا را کلیک کنید


× 7 = چهارده