تاثیر دخالت والدین بر تشدید اختلافات میان زوجین جوان

تاثیر دخالت والدین بر تشدید اختلافات میان زوجین جوان

گروه اجتماعی:یک کارشناس ازدواج و خانواده گفت: در برخی موارد دخالت والدین در زندگی مشترک فرزندان بدون در نظر گرفتن جامع شرایط موجب تشدید اختلافات می شود.
رضا محمد مهر کارشناس ازدواج و خانواده ، درباره تأثیر دخالت‌های والدین در ایجاد اختلاف میان زوجین گفت: دخالت‌های والدین تأثیر بسیار زیادی در ایجاد یا تشدید اختلاف میان زوج‌ها به ویژه زوجین جوان دارد. البته این دخالت‌ها به معنای آن نیست که این افراد نیت بدی دارند بلکه این مداخله ناشی عدم پذیرش مستقل شدن فرزندان از سوی والدین است. بخشی از این دخالت‌ها نیز به خود زوجین بازمی گردد چراکه آنها نیز هنوز جدا شدن خود از خانواده را نپذیرفتند و به دلیل عدم توانایی مدیریت زندگی، تعارضات خود را به والدین منتقل می‌کنند.
محمد مهر افزود: ازدواج و جدا شدن فرزندان از والدین یک فرآیند دردناک طبیعی است که در تمام دنیا نیز وجود دارد اگر در فرهنگ‌های مختلف با توجه به شیوه زندگی اجتماعی بروز متفاوتی دارد.
وی در پاسخ به این سوال که در زمان بروز این اختلافات چه اقدامی باید انجام داد، تصریح کرد: ابتدا باید بدانیم که اختلافات میان زوجین طبیعی است و والدین نباید نگران این موضوع باشند چرا که این اختلافات ناشی از تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی میان دو طرف است و تا حدودی طبیعی است اما عمیق و جدی شدن اختلافات غیر طبیعی، نگران کننده و ناشی از عدم مهارت دو طرف در مدیریت زندگی است.
این کارشناس ازدواج و خانواده ابراز داشت: برای حل این موضوعات، ابتدا باید والدین مستقل شدن فرزندان خود را بپذیرند و به شیوه زندگی و تصمیمات آنها احترام بگذارد. تأثیر والدین بر روز زندگی مشترک فرزندشان نیز باید تنها به‌صورت راهنمایی باشد نه دخالت.
محمد مهر ادامه داد: از سوی دیگر فرزندان نیز باید این حقیقت استقلال یافتن خود را بپذیرند و زندگی را به سبک خود مدیریت کنند.
وی با تاکید بر لزوم فراگیری مهارت‌های زندگی برای زوج‌های جوان عنوان کرد: مهارت‌های زندگی و یادگیری چگونگی مدیریت زندگی شخصی، مشترک و روابط والدین مهمترین موضوعی است که زوجین باید با مشاوره‌های پیش از ازدواج یا مطالعه نسبت به آن توجه داشته باشند البته متناسب شدن زوجین با یکدیگر به صورت تدریجی است و هر دو نفر باید برای شکل‌گیری زندگی خود صبور باشند.این کارشناس ازدواج و خانواده با توضیح در خصوص مهارت‌های زندگی عنوان کرد: یکی از مهمترین مهارت‌ها در زندگی مشترک، درک دیدگاه طرف مقابل در حقیقت هر یک از زوجین باید زندگی را از نگاه همسر خود ببیند و بر اساس آن نگاه پیش بروند. مهارت حرف زدن درباره مشکلات و عدم تبدیل آن به جنگ، سکوت نکردن درباره آنها یا رساندن موضوع به نفر سوم مهم‌ترین لازمه برای جوانان است.
محمد مهر تاکید کرد: زوجین نباید اختلافات خود را به هیچ به نفر سوم منتقل کنند و تنها فرد سوم کمک کننده باید فردی باشد که جامع شرایط باشد یعنی هم به جزئیات اختلاف اشراف داشته باشد و هم بی طرف باشد و اززرفی مهارت رفع اختلاف را داشته باشد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر،مجموع این مهارت‌ها می‌تواند به زوجین کمک کند تا از مشکلات سال‌های ابتدایی زندگی عبور کنند. اغلب این اختلافات مربوط به پنج سال ابتدایی زندگی است و در صورتی که این ? سال را دوام بیاورند یعنی زندگی خود را مدیریت کرده و پس از آن شرایط بهتر خواهد شد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۶ ب.ظ

دیدگاه


پنج × 5 =