وضعيت فضاي عمومي استان از نظر تبليغات فرهنگي ضعيف است

بی‌توجهی‌ به مسائل فرهنگی استان در سال‌های گذشته

بی‌توجهی‌ به مسائل فرهنگی استان در سال‌های گذشته

گروه خبر: استاندار آذربایجان غربی گفت:
در سال‌های گذشته شاهد بی‌توجهی‌های عدیده‌ای در زمینه مسائل فرهنگی بوده‌ایم که باید این خلاءها با جدیت تمام پر شوند.
به گزارش آراز آذربایجان قربانعلی سعادت در نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی که در سالن حوزه استاندار آذربایجان غربی ترتیب یافت، اظهار داشت: وضعیت فضای عمومی آذربایجان غربی از نظر تبلیغات فرهنگی ضعیف است.
آذربایجان غربی به عنوان مهد اقوام و ادیان مختلف، مولفه‌های فرهنگی متعددی را شامل بوده و باید تلاش‌های گسترده‌ای در مقوله مسائل فرهنگی در این استان انجام شود.
وی با اشاره به دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری در زمینه مسائل فرهنگی بر ضرورت تحقق منویات ایشان در این زمینه تأکید و تصریح کرد: باید بسترسازی لازم برای پیاده‌سازی درست و کامل این منویات در جامعه صورت پذیرد.
استاندار آذربایجان غربی ضمن نکوهش هر گونه کم‌کاری و سهل‌انگاری مراجع ذی‌ربط در این زمینه، با اشاره به مسئولان و متولیان امور فرهنگی استان، یکایک اعضای شورای فرهنگ عمومی را متولیان اصلی مسائل فرهنگی استان یاد کرد و افزود: هر گونه کم‌کاری در این زمینه متوجه یکایک اعضا بوده و بر این اساس باید توجهات ویژه‌ای در تصمیم‌گیری‌ها و از همه مهم‌تر در مرحله اجرا صورت پذیرد.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه فرهنگ عمومی توسط همین نهادها و متولیان فرهنگی شکل می‌گیرد، گفت: باید نقایص موجود در زمینه مسائل فرهنگی پایش شده و مورد بررسی قرار گیرند.
وی با اشاره به تنوع اقوام و ادیان در استان، به بروز برخی تداخل‌ها در این زمینه اشاره کرد و افزود: با وجود نقاط قوت در این زمینه، بعضا اشکالاتی نیز به چشم می‌خورد که باید تذکرات لازم نیز در این زمینه مد نظر قرار گیرند.
سعادت با اشاره به تلاش‌های مکرر دشمن در مورد واگرایی در میان اقوام و ادیان مختلف، بر لزوم توجه به مناسبات فرهنگی و برقراری وحدت و همدلی میان پیروان ادیان مختلف تأکید کرد و افزود: در این راستا بر اساس برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، در نظر داریم تا »سمفونی وحدت« را به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تولید کرده و آن را به عنوان سمبلی از اتحاد و همدلی اقوام مختلف عرضه کنیم.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه پیروان اقوام و ادیان مختلف نباید در مقابل هم قرار گیرند، یادآور شد: فرهنگ عمومی باید به تدریج در همه عرصه‌ها پذیرای این مسئله بوده و آن را به طور کامل بپذیرد.
سعادت در پایان وضعیت فضای عمومی استان را از نظر تبلیغات فرهنگی ضعیف ارزیابی کرد و عنوان داشت: در این راستا باید تبلیغات گسترده‌ای صورت گرفته و فعالیت‌های فرهنگی متعددی انجام شود.
*باید در زمینه مسائل فرهنگی با دید واقع‌بینانه وارد عمل شویم
رئیس دانشگاه ارومیه هم گفت: باید در زمینه مسائل فرهنگی با دید واقع‌بینانه وارد عمل شویم.
رحیم حب‌نقی اظهار داشت: تا زمانی که در زمینه مسائل فرهنگی با نگاهی واقع‌بینانه و البته کارشناسانه وارد نشویم، نخواهیم توانست توفیقات چندانی در این زمینه بدست آوریم.
وی به عنوان یکی از اعضای شورای فرهنگ عمومی، اشاره‌ای به توفیقات متعدد کشور در عرصه‌های مختلف امنیتی و پیشرفت‌های موجود در زمینه مسائل تکنیکی کرد و افزود: اگر با نگاه واقع‌بینانه به مسئله بنگریم، متوجه می‌شویم در زمینه مسائل فرهنگی در طول سال‌های اخیر، نه تنها پیشرفتی نبوده، بلکه دچار ضعف‌های عمده‌ای نیز هستیم.
رئیس دانشگاه ارومیه، شورای فرهنگ عمومی را یکی از عالی‌ترین مراجع سیاست‌گذاری در حوزه مسائل فرهنگی در استان یاد کرد و افزود: در این جلسات باید به جد به نقاط ضعف نهادها و دستگاه‌های اجرایی مختلف پرداخته و چاره‌جویی‌های لازم نیز در این زمینه صورت پذیرد.
این عضو شورای فرهنگ عمومی آذربایجان غربی ادامه داد: در این راستا باید از نظرات کارشناسان امر در تحلیل و واکاوی دلایل آسیب‌های موجود در زمینه مسائل فرهنگی استفاده شده و ساز و کارها و سیاست‌های مدون لازم برای برون‌رفت از این آسیب‌ها را نیز بدست آورده و اجرایی کرد.
حب‌نقی، تشکیل کمیته‌های تخصصی در این زمینه را راهکار مناسبی در شناسایی نقاط آسیب در جامعه عنوان کرد و افزود: اگر بخواهیم خروجی و ماحصل جلسات شورای فرهنگ عمومی، راهگشا و مفید باشد، باید از نظرات کارشناسان و فعالان حوزه فرهنگی بهره گرفته شود تا از در جا زدن در این زمینه دوری شود.
وی ادامه داد: باید همه دردها و آلام فرهنگی استان، به عنوان استانی مرزی و در معرض تهاجم فرهنگی از یک سو و مرکب از اقوام و ادیان مختلف از سوی دیگر به طور شفاف در قالب این جلسات بیان شود تا ضمن تحلیل وضعیت استان در مقایسه با دیگر مناطق کشور، درمان‌های لازم نیز با همکاری و مشارکت همه اعضا ارائه شده و اجرایی شود.
*سمفونی ” وحدت ” در آذربایجان غربی تولید می‌شود
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی هم با اشاره به حضور پیروان اقوام و ادیان مختلف در استان و زندگی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر از تولید سمفونی وحدت در استان خبر داد.
حجت الاسلام محمد باقر کریمی با اشاره به اینکه سمفونی وحدت با استفاده از هنرمندان داخلی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهیه و تولید می‌شود، افزود: در صورت اجرای این طرح یک سمفونی فاخر و ماندگار در سطح ملی و بین‌المللی تولید خواهد شد.
وی در ادامه اظهار داشت: پس از تشکیل کمیته اجرایی سمفونی وحدت، مراحل اجرایی تهیه و ساخت این اثر با سرعت لازم در پیش گرفته شده و در نهایت به عنوان سمبل اتحاد و همبستگی اقوام و ادیان مختلف ایرانی در سطح ملی و بین‌المللی عرضه شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی همچنین از تشکیل کمیته بررسی و تدوین راهکارهای اجرای فرامین مقام معظم رهبری در استان خبر داد و با اشاره به راهگشا بودن فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: باید این فرمایشات را در تمامی برنامه ریزی‌های پیش رو، مورد توجه قرار دهیم.
کریمی با عنوان اینکه مقام معظم رهبری، شورای عالی انقلاب فرهنگی را مرکز سیاست‌گذاری فرهنگی کشور دانسته‌اند، اظهار داشت: در این راستا باید با اتخاذ تصمیمات بهتر نسبت به اولویت بندی مسائل فرهنگی و تدوین سیاست‌های لازم اقدام کنیم.
وی یکی از مسائل پیش روی را نظارت و تسلط بر چگونگی حسن اقدامات و حرکت‌های فرهنگی انجام شده دانست و اعلام کرد: ما باید به فکر نسل جوان باشیم و به گونه ای برنامه ریزی کنیم تا آن‌ها بتوانند در برابر این هجمه ایستادگی و مقاومت کنند.
وی یادآور شد: شناساندن مفاخر آذربایجان غربی در همه عرصه‌ها از جمله زمینه های فرهنگی از سوی انجمن آثار و مفاخر استان و برنامه ریزی و برگزاری برنامه های مناسب از قبیل مسابقات، جشنواره‌ها، نشست‌ها، جلسات مشورتی و پرسش و پاسخ در جهت شناسایی و ترغیب مردم به ویژه جوانان و بازی‌های مرسوم محلی در سطح مناطق شهرها و حتی روستاها بوده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به ظهور و بروز مظاهر تبلیغی کشورهای بیگانه، بر اهمیت مقابله با ورود لباس‌های دارای نوشته‌های نامناسب و اسباب‌بازی‌های با مضامین منفی، افزود: برگزاری مسابقات و جشنواره‌ های محلی نیز می‌تواند در افزایش میل و گرایش جوانان و نوجوانان به بازی‌های اصیل ایرانی نقش موثری داشته باشد.
وی با اشاره به ضرورت‌های استان، یکی از عمده ضعف‌های جوانان استان را در عدم شناخت آن‌ها از مفاخر بومی و محلی خود دانست و افزود: در این راستا در نظر داریم تا با مشارکت انجمن مفاخر استان، تقویمی از مفاخر استانی را تهیه و به چاپ برسانیم که در صورت اجرایی شدن آن می‌توان این اقدام را برای نخستین بار در سطح استان شاهد بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی همچنین بر لزوم توجه اداره کل مسکن و شهرسازی استان و شهرداری در خصوص نامگذاری اماکن عمومی، برج‌ها و ساختمان‌ها با عناوین مناسب اشاره کرد و اظهار داشت: شایسته نیست که برای نامگذاری این اماکن از عناوین و اسامی غربی استفاده شود.
وی ادامه داد: با اتخاذ ساز و کاری مناسب، می‌توان اسامی مد نظر مالکان را به هنگام اخذ پروانه از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استعلام کرده و ظرف مدت کوتاهی بر اساس نتایج ارائه شده با توجه به فرهنگستان زبان فارسی، نسبت به نامگذاری عناوین مربوطه اقدام کرد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۱۸ ق.ظ

دیدگاه


نُه × 4 =